Økonomi

Rema skal få opp veksten med mer og billigere økologisk mat

Rema 1000 tar grep for ikke å tape lavpriskampen. Nå tester de billigere økologisk mat og færre merkevarer.

OPT_AA6Q5110_doc6ooe8ewnuqo1fej9bd4i_doc6ooehfi19rk16lmb3d4i-8k9LaHyIx0.jpg
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— Her er alle kategorisjefer og kontorfolk ute og stabler varer. Det er helt tomt oppe i kontorene, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan og slår med armene ut i butikken på Ensjø.

Hele butikken i kjelleretasjen til Remas hovedkontor bygges om. Den skal bli en testbutikk og akkurat nå rigges den blant annet for å teste hvordan kjeden skal få solgt mer økologiske varer.

De offisielle markedsandelene som ble offentliggjort onsdag, viser at til tross for Remas vekst på 0,5 prosent, vokser de andre kjedegrupperingene mer.

Norgesgruppen over 40 prosent

Den største av dem alle, Norgesgruppen – som kontrolleres av milliardæren Johan Johannson, har for første gang passert 40 prosent markedsandel og er nå oppe i 41,2 prosent.

Remas eventyrlige vekst siden 1990-tallet flattet i fjor ut. Rivalene Coop og Norgesgruppen vokste langt mer, til dels på grunn av at de kjøpte Ica-/Rimi-butikker.

— Vi er store, men vi er ikke for store. Vi er i alle segmentene og da blir summen over 40 prosent. Alternativet liker vi ikke, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

  • Slik blir matbaronene rike: Ei krone her og ei krone der.
  • Grünerløkkas kjære grønnsaksbutikk legges ned

Kiwi, som er deres største enkeltkjede, har nå en markedsandel på 18,9 prosent. De har spist seg gradvis innpå erkekonkurrenten Rema som har en markedsandel på 24,2 prosent. I 2005 var forskjellen mellom de to 7 prosentpoeng, nå er det skrumpet til 5,3 prosentpoeng.

Billigere økologi skal gi mer

Rema har lagt et ganske tøft år bak seg. Mens Coop kjøpte det skakkjørte Ica/Rimi og solgte noen butikker til Norgesgruppen og Bunnpris, sto Rema uten noen ekstra butikker.

Samtidig hadde de en dårlig grillsommer, en priskrig på julemat som kostet dem dyrt og mye tyder på at Kiwi så langt har vunnet flere pristester og frukt- og grønt-krigen mellom de to.

I butikken, blant de nå tomme frukt- og grønt-hyllene, står Rema-sjefen og peker på det han tenker skal bli fremtiden for Rema.

– Vi skal satse på økologisk mat. Dette er en langsiktig satsing, og i denne butikken skal vi teste hvordan vi skal komme dit, sier Reitan.

I første omgang skal de ha et mye større utvalg av økologiske varer og samtidig skal prisen ned.

OPT_AA6Q5151_doc6ooe8fdqd381fwqocrb_doc6ooehgwy32q4xbnxrb-AStA6oUVnY.jpg

— Når prisen er høy, kjøper folk lite og vi får mindre volum og dermed går prisene ytterligere opp. Nå er vi villige til å ta et grep og kutte prisene. Håpet er at vi dermed selger mer, og at prisene på sikt går ned og at vi slik kan få et større utvalg. Vi må ut av den negative sirkelen vi har vært i frem til nå, sier Reitan.

Les om hvorfor Joacim Lund mener Ole Robert Reitan er

Les også

En snill egoist

Vil du ha mer økologi?

Stortinget har et mål om at 15 prosent av norsk mat skal være økologisk i 2020. For øyeblikket synker produksjonen. Totalt er 4,7 prosent av jordbruksarealet dyrket økologisk i 2014, viser en rapport Riksrevisjonen offentliggjorde i februar.

Ifølge rapporten utgjorde økologisk mat 1,45 prosent av omsetningen i dagligvarehandelen i 2014.

Både Norgesgruppens Meny og Coops Mega sier at økologisk er et viktig satsingsområde for dem. Dersom de får opp volumet, går prisene ned. I dag er innkjøpsprisene på økologiske varer fremdeles høye fordi det produseres lavere volumer av disse varene enn vanlige varer..

— Vil du ha mer økologi, kjøp mer økologi, sier direktør kjede Håvard Jensen i Coop.

Meny omsatte økologiske varer for 412 millioner i fjor.

— Det er en vekst på 20 prosent og jeg tror det kommer til å doble seg i løpet av 3-4 år, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Samtidig vil de jobbe for at prisforskjellen mellom vanlige varer og økologiske skal bli så liten som mulig.

LES OGSÅ:

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien