Økonomi

Kampen om flypassasjerene blir tøffere

Denne sommeren dukker to helt nye flyselskaper og en gammel klassiker opp på Gardermoen.

Iberia Express åpner rute mellom Madrid og Oslo denne sommeren. De nøyer seg med sommerflyvninger og gir seg i september. Foto: Foto: Bene Riobo

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Flere flyselskaper betyr økt flykonkurranse fra Oslo Lufthavn.

To nye flyselskaper lander på Gardermoen denne sommeren, og verdens største flyselskap vender tilbake og utfordrer SAS og Norwegian.

Av de helt nye selskapene er Iberia Express det klart største.

Det åpner rute mellom Oslo og Madrid og går dermed inn i konkurranse med Norwegian, som flyr denne strekningen direkte fra før.

Madrid er, tillegg til å være et populært reisemål for storbyturer, også et godt utgangspunkt for reiser spesielt til Sør-Amerika. Flyrutetilbudet fra den spanske hovedstaden er veldig godt mot hele Latin-Amerika.

LES OGSÅ:

Les også

Aeroflot suser forbi SAS og Norwegian på kåring

  • OSL blir dobbelt så stor:

Byr Norwegian på konkurranse

Iberia Express er en lavpris-datter av det spanske flyselskapet Iberia og har samme eier som to andre kjenninger på Oslo Lufthavn: British Airways og lavprisselskapet Vueling. Sistnevnte flyr mellom Oslo og Barcelona, men byr også på en helt ny med rute mellom Roma og Oslo denne sommeren.

Iberia Express skal ta opp konkurransen med Norwegian fra 18. juni. Kommunikasjonsrådgiver Consuelo Arias Hernández i selskapet opplyser til Aftenposten at det i denne omgang blir med sommerrute til Oslo, og at den etter planen avsluttes i midten av september. Ruten kan bli omgjort til en helårsrute, den avgjørelsen blir tatt senere.

LES OGSÅ:

Les også

Derfor elsker USAs turistindustri nordmenn

Direkte til St. Petersburg

Rusline er et helt nytt bekjentskap på Gardermoen. Foto: RUSLINE

Da er situasjonen mer avklart for RusLine, som dukker opp som konkurrent først og fremst for Aero­flot på ruten Oslo — St. Petersburg. Selskapet skal fly fire ganger ukentlig, midt på dagen, og skal benytte en Bombardier CRJ 100 og 200 på ruten.- For oss blir dette en helårsrute. Vi begynner å fly den med en kapasitet på 50 seter, og skulle etterspørselen bli større enn ventet, kommer vi til å satse på å fly enda flere av ukens dager, sier kommunikasjonsdirektør Yulia Skrynnikova.

Oslo har i dag ikke direkteforbindelse med St. Petersburg etter at Norwegian stanset sin rute mellom de to byene.

LES OGSÅ:

Les også

- Vinflaske i rosa innpakning er alkoholreklame

Verdens største tilbake

United Airlines er tilbake 6. mai og sørger for å gi SAS og Norwegian konkurranse på ruten mellom Oslo og New York. Foto: Foto: Mel Evans

Av de gamle kjennerne dukker amerikanske United Airlines opp igjen 6. mai og gjenopptar med det sin daglige rute mellom Oslo og New York. United ble verdens største flyselskap målt etter antall destinasjoner da selskapet slo seg sammen med Continental Airlines. Verdens største passasjerfly måtte nødlande på Oslo Lufthavn:

Ruten, som flys frem til 7. september, betyr at det i sommer er tre flyselskaper som kniver om USA-kundene fra Gardermoen. Både SAS og Norwegian flyr denne ruten i dag.

— Vi er veldig godt fornøyd med antallet forhåndskjøpte billetter på Oslo-ruten. Vi ser at andelen amerikanere er på 60 prosent, sier salgssjef for Skandinavia og Finland, Robin Schoug, til Aftenposten.

Han sier at ruten vil bli fløyet året rundt så snart selskapet mener at markedsforholdene tilsier det.

En tur til Verona?

Bortsett fra den nye direkteforbindelsen til St. Petersburg, er det ikke mange rutenyheter denne sommeren fra Oslo Lufthavn. En av de få nye er Norwegians rute til Verona i Italia, en forbindelse som kommer i stedet for den nedlagte direkteruten til Istanbul.

Les også

  1. 1750 søkte på faste pilotjobber i SAS

  2. Salget av taxfree-brennevin på flyplassene stuper

  3. Ryanair stanser billettsalget på alle store ruter fra Rygge