Økonomi

Kaffegiganter slår seg sammen

Det norske kaffemarkedet kan få en ny gigant å bryne seg på etter at kaffeprodusentene Nestlé og Starbucks har slått seg sammen.

Starbucks og Nestlé har undertegnet en milliardavtale som tillater dem å utfordre etablerte kaffeprodusenter både i Norge og internasjonalt. AP / NTB scanpix

  • NTB

For øyeblikket dominerer Joh. Johannson kaffe og nederlandske JDE over 85 prosent av det norske hjemmekaffemarkedet, ifølge Dagens Næringsliv.

– Når de to største kaffeaktørene i verden trenger seg inn i dette markedet, kan det bli dramatisk sett med et nasjonalt kaffehus’ øyne. Oppkjøpet av Starbucks-rettighetene er et godt bilde på det som nå skjer. Og man skal ikke undervurdere internasjonalt kjente merkevarer og den stilling de har i Norge, sier sjef Espen Gjerde i Joh. Johannson kaffe.

Mens JDE eier Friele kaffe, står Joh. Johannson kaffe bak merkevarer som Evergood, Ali og Jacobs.

Nestlé har med den nye avtalen sikret seg rettighet til å selge Starbucks-kaffe i salgskanaler utenfor kaffebarene. Den globale avtalen har en verdi på rundt 65 milliarder kroner, ifølge avisen.

– Det er strategisk interessant og logisk. Dette er to merkevarer som utfyller hverandre. Begge er eksperter innen sine felt, sier sjef Vladimir Wendl i Nestlé Norge.

  1. Les også

    Dagen kunne knapt begynt verre. Så gjorde plutselig mannen bak meg i køen noe helt uventet.

  2. Les også

    Starbucks-topp vurderer å stille i presidentvalg

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Nestlé
  2. Starbucks
  3. Dagens Næringsliv

Relevante artikler

  1. NORGE

    Starbucks-sjef ba kvinnelige ansatte «dolle seg opp»

  2. ØKONOMI

    Sportskjempe konkurs: Skylder 1,1 milliarder kroner

  3. ØKONOMI

    Bergans stanser annonser på Facebook og Instagram

  4. ØKONOMI

    Telia lover 5G før sommeren

  5. ØKONOMI

    Solberg vil ha EØS-svar fra de rødgrønne

  6. ØKONOMI

    Coca-Cola og Starbucks kaster seg på boikott mot Facebook