Økonomi

Kjøpmannens beste venn

Dagligvarehandelen glefser i seg av markedet for dyremat og solgte i fjor for én milliard kroner.

Boston Terrieren Einar koser seg innimellom med et realt kjøttmåltid for å spe på alle karbohydratene i tørrfôret.
  • Yngve Ekern
    Yngve Ekern
    Journalist

Dyrebutikkene mener de serverer bedre kvalitet, men dagligvarehandelen stjeler store andeler i et marked verdt 2,5 milliarder kroner i året.

— Salget av dyremat i vanlige norske dagligvarebutikker har økt med 33 prosent på fem år, sier Henrik Olsson ved Mars Nordics hovedkontor i København. Det ser svært lyst ut for ytterligere økning, men det er vrient å få god oversikt over matmarkedet for kjæledyr.

- Dagligvarebutikkene kommer for full fart, bekrefter Olsson.

Mars har blant annet merkevarene Pedigree og Whiskas.

Faghandelen er det tradisjonelle salgsstedet for dyremat, men bransjen stikker ikke halen mellom bena i frykt for de nye konkurrentene.

Les også

Miljøsvin i bånd

Premium

— Jeg ser at dagligvaren spiser seg innpå, men den viktigste økningen skjer i premiummarkedet, sier Svein Fosså i Norges Zoohandleres Bransjeforbund, med medlemmer fra 250 faghandlere, 150 av dem frittstående og 100 tilknyttet kjeder.

Faghandlerne satser mye på merkene Royal Canin, Eukanuba og Hills.

Disse merkene er utenlandske, men norske Labb er en av markedslederne og omsetter alene for 250 millioner kroner i året. Bak står Felleskjøpet. Også Nortura, gjennom datterselskapene Norilia og Norsk hundefôr, er en betydelig aktør, med tilsammen godt over 500 millioner i omsetning.

Poserer på Facebook

— Premiumsegmentet er produkter som er tilpasset ulike raser, alder og aktivitetsnivå hos dyrene. Samtidig har vi skikkelige fagfolk som gir kvalifiserte råd om dyrehold og ernæring, sier Fosså og legger til at selv om det ikke er blitt så mange flere dyreeiere i Norge, så legger de som har kjæledyr stadig flere kroner i dyreholdet.

Go’ingene skal ha så blank pels at de kan posere på Facebook.

Rema 1000 og Coop bekrefter at bransjeglidningen fra dyrebutikker og veterinærer er betydelig.

— Særlig er det snacks som øker. Spesialfôr er også i tydelig fremgang, sier Kristin Paus i Coop, som er den kjeden som først kastet seg over matskålen til kjæledyrene. Coop omsatte dyremat, stort sett Pedigree og Whiskas, for drøyt 200 millioner i fjor og ser seg som en stadig større utfordrer til dyrebutikkene.

Kvalitetsforskjell

Den siste som har fått los er hagesenterkjeden Plantasjen.

- Hagestell og dyrestell henger jo sammen. Vi introduserte dyremat i alle våre 58 butikker i fjor, forteller Rolf Baisgård i Plantasjen.

En ny form for vekst, der altså.

— Men det er stor forskjell på kvaliteten, og den gjenspeiles i prisen. Vi holder oss til merker som Royal Canin og Hills, sier Baisgård.

Mat for to og en halv milliard havner altså i små, svarte poser. (Forhåpentlig!) Men hva er egentlig best å putte inn foran i kjæledyrene, når vi ikke skal være kjipe og prisømfintlige overfor de små?

Vi konsulterer Doktor Dyregod

— Det er mange rare påstander om dyrematen, fastslår veterinær Johanne Teige Bøe i Porsgrunn dyreklinikk. Hun har sjekket litt bak reklameplakatene.

— Maten i dagligvarebutikkene er ofte veldig gode på smak, de har drasjert smakstilsetninger utenpå. Men det er innholdet som teller. I butikkene selges mye fôr som ikke inneholder mer enn 4 prosent kjøtt, og det er for lite. Det bør være 25 prosent kjøtt i kattemat og 20 prosent i hundemat, sier Teige Bø, som selv selger mat egnet til behandling av sykdom.

- Dyremat dreier seg om protein, fett og karbohydrater. I tillegg skal den ha tilstrekkelig vitaminer og mineraler, samt Omega 3 og Omega 6, legger hun til.

En rask sjekk viser at hyllene hos Rema 1000 byr på Pedigree tørrfôr med 4 prosent kjøtt til rundt 60 kroner kiloen, mens dyrebutikken Dyrego tar cirka 90 kroner kiloen for merket Eukanuba, med 29 prosent kjøtt. I regnestykket er det også viktig at dyreeiere tar med størrelsen på de anbefalte porsjonene. For de billige merkene anbefales oftest større porsjoner, og dermed går vinningen opp i spinningen.

Dyrt? Vel, vel. Vær i så fall glad din lille venn ikke har finner. På Meny selges fôr til akvariefisker for rundt 1000 kroner kiloen.

Les også

  1. De kom, ble ikke særlig spist og forsvant

  2. Stein Erik Hagen vil innføre kakseskatt