Økonomi

Rema 1000 snur – gir Coca-Cola-produkter plass i hyllene

Kjeden skal ha solgt brus med 2–6 kroner i tap pr. solgte storflaske så langt i år.

Rema 1000-eier og sjef Ole Robert Reitan fotografert i brusavdelingen i en Rema-butikk i 2012. En rekke Coca-Cola-produkter er kastet ut av butikkhyllene, men nå kommer flere tilbake. Foto: Stig B. Hansen

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Rema 1000 og Coca-Cola har kommet til enighet om et samarbeid for 2017.

– Denne situasjonen har ikke vært bra for noen av oss, sier Coca-Cola-sjef Stein Rømmerud til Aftenposten.

Mandag kveld ble han enig med Rema 1000 om en avtale etter at de to har vært uten avtale siden februar.

– Vi har inngått en avtale med Rema som er et godt utgangspunkt for et videre samarbeid, men vi er ikke i mål, sier Rømmerud.

I denne omgangen er det Sprite, Fanta og Monster som kommer tilbake i butikkhyllene i Norges største lavpriskjede.

Urge, Bonaqua og Poweraid vil du fremdeles ikke finne i disse hyllene.

– For det første er dette gode nyheter for kundene våre som får et større utvalg varer å velge mellom. Vi er opptatt av å ha en åpen og god dialog med leverandørene våre, og vi ser frem til å fortsette et godt og langsiktig samarbeid med Coca-Cola, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for Remas kategori og innkjøp-avdeling i en felles pressemelding.

Den nye avtalen trer i kraft fra midten av april 2017.

Mye tyder på at kundene ikke likte Remas bestevennstrategi og straffet kjeden med å la være å handle hos dem i årets to første måneder. Det førte til omsetningsnedgang for Rema 1000.

Likevel tjener Rema godt med penger, mye fordi hovedkontoret får franchiseavgiften beregnet av omsetningen til butikkene, ikke resultatet.

– Har dere gått bort fra «bestevenn»-strategien med denne avtalen?

– Vi har vært tydelige på at vi skal skape annerledes butikker enn våre konkurrenter. Det tar tid å få til. Noen prosesser på denne veien er vi veldig fornøyd med, andre har vært mer krevende. Men dette er godt innenfor det vi ønsker, sier Lindberg til Aftenposten.

Solgt Coca-Cola med tap

Siden utgangen av januar har Rema kun hatt vanlig og sukkerfri utgave av Coca-Cola i sortimentet. Siden Rema ikke har noen direkte avtale med Coca-Cola, må kjøpmennene kjøpe Coca-Cola til vanlig listepris.

I begynnelsen av februar ringte Aftenposten Coca-Colas ordrekontor og ba om de offentlig tilgjengelige listeprisene, og fikk oppgitt det. Avhengig av hva slags pakning disse flaskene kom i, bekreftet salgskontoret at listeprisen var mellom 31 og 35 kroner pr. halvannenliter.

Disse ble solgt i butikk for 29,60 kroner.

Rema 1000 valgte å si nei til Coca-Cola i januar i år. Som en del av «bestevenn»-strategien valgte de å satse på Ringnes på drikkevaresiden. Nå har de snudd. Foto: Morten Uglum

Før avtalen opphørte, betalte Rema 22 kroner til Coca-Cola for en halvannenliter, opplyser kilder til Aftenposten.

Det vil si at i stedet for en gevinst på 8 kroner, tapte de 2–6 kroner pr. storflaske Coca-Cola de solgte i perioden 31. januar til midten av april.

– Jeg kan ikke uttale meg om nøyaktig hva vi kjøpte varene for. Det jeg kan si, er at det var færre varer fra Coca-Cola og dårligere innkjøpsbetingelser, og vi er enige om at det har vært ugunstig for alle, sier Lindberg som heller ikke ønsker å si noe om hvor mye dette har kostet lavpriskjeden.

Med den nye avtalen for 2017 går Rema fra å tilby fire til 17 ulike produktvarianter fra Coca-Cola.

Med den nye avtalen for 2017 går Rema fra å tilby fire til 17 ulike produktvarianter fra Coca-Cola.

Hvor mye det har kostet Coca-Cola å stå uten avtale med Rema, vil heller ikke Rømmerud si noe om.

– Vi merket veldig godt at vi gikk fra tre til to kunder i februar. Selv om Rema har hatt vanlig Coca-Cola og Coca-Cola Zero inne i butikken, har vi ikke hatt noe avtale, og har merket volumnedgang her, fortsetter han, og legger til:

– Vi er avhengig av et samarbeid med alle aktørene i handelen.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Coca-Cola
  3. Rema 1000

Maten vår

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene