Økonomi

Ryanair brukte to måneder på å danke ut en rekke giganter på OSL

Norwegian vokste dobbelt så mye som SAS på utenrikstrafikken fra Oslo Lufthavn i fjor. Men den virkelige kometen på Gardermoen var en nykommer med sylskarpt lavprisfokus.

Ryanair la ned sin virksomhet på Moss lufthavn Rygge i slutten av oktober, og er allerede blitt et av de største selskapene på Oslo Lufthavn. Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

Søndag 30. oktober lettet det irske lavprisselskapet Ryanair for første gang i ordinær rute fra Oslo Lufthavn. Selskapet opplevde alle flyselskapers drøm med godt belegg på flyene fra første dag.

Knappe to måneder senere hadde selskapet vokst til lufthavnens fjerde største aktør på ruter til utlandet. Med bare to destinasjoner – til London og Vilnius – brukte Ryanair under to måneder på å danke ut luftens giganter som British Airways, KLM og Air France i antall passasjerer. En så kraftig og rask vekst er sjelden kost når flyselskaper går inn på nye flyplasser.

I motsetning til konkurrentene, som sjelden lar en sjanse gå fra seg til å skryte offentlig om vellykkede satsinger, har Ryanair en helt annen stil og kommenterer sjelden eller aldri enkeltruter eller enkeltsatsinger.

Derfor svarer ikke kommunikasjonsdirektør Robin Kiely på Aftenpostens gjentatte henvendelser om den raske Oslo-veksten.

Mener flypassasjeravgiften begrenser Ryanair

Hans Jørgen Elnæs

Det gjør derimot selskapets tidligere salgssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs.

Han tror ikke irene kommer til å satse like mye på Gardermoen som det har gjort i København. På Kastrup økte selskapet til 2 mill. reisende i fjor, og er flyplassens tredje største selskap etter SAS og Norwegian etter bare et par års drift på flyplassen.

– Flypassasjeravgiften er en faktor som begrenser Ryanair, og andre lavprisselskaper som Wizz Air og EasyJet, sin interesse for OSL. Ryanair får levert en ny Boeing 737 hver uke og disse blir fortløpende satt i produksjon, derfor må selskapet se bredt på hvor de skal vokse. Nå går mye av kapasiteten til sentrale Øst-Europa, Italia, Tyskland og Polen. Ryanair satser stort i Tyskland og åpner stadig nye baser der. Berlin tror jeg kan bli neste destinasjon med Ryanair fra OSL, men tidligst fra sommerprogrammet 2018, mener Elnæs, som i dag driver som luftfartsrådgiver i selskapet WinAir AS.

  • LES OGSÅ: Nordmenns feriefavoritt knuser alle rekorder

Avinor: – Gir ingen rabatter

Ryanairs inntreden på OSL kom som en følge av nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge i slutten av oktober, og etter at Stortinget hadde innført en flypassasjeravgift som selskapet mente gjorde deres base i Moss ulønnsom. Åtte ruter ble overført til Sandefjord lufthavn Torp og to til Oslo Lufthavn.

Dette mener Avinor er årsaken til selskapets raske vekst på Gardermoen.

– Ruten mellom Oslo Lufthavn og London Stansted er ikke ny, men en videreføring av ruten mellom Rygge og London. Denne ruten var allerede godt innarbeidet. Situasjonen er derfor ikke sammenlignbar med andre nye ruter som har vært startet på Oslo Lufthavn, mener kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

Hun sier at Ryanair ikke har noen rabatter på flyplassen.

Likevel, London som reisemål økte med 33 prosent bare i desember, noe som er imponerende høyt tatt i betraktning at metropolen allerede var blant toppdestinasjonene før Ryanairs inntog.

Norwegian: – Lever godt med konkurransen

Ulverud sier at Avinor jobber med mange flyselskaper for å trekke ruter til Oslo Lufthavn:

– Våre viktigste samarbeidspartnere er SAS og Norwegian, som har 40 prosent andel hver av trafikken. Når det er sagt er det selvsagt viktig for Avinors lufthavner å være tilknyttet flyselskaper av alle kategorier, både fullserviceselskaper, charterselskaper og lavprisselskaper, sier hun.

Norwegian merker godt at aggressive Ryanair har satt hjulene på bakken på Norges hovedflyplass.

– Vi lever godt med konkurransen. Det er ingen tvil om at økt konkurranse på Oslo–London er godt nytt for de reisende. Valgmulighetene har økt og prisene har falt, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

SAS: Fritidsreisende øker mest

Norwegian har vokst mest på utenriksruter fra OSL sist år, og lavprisselskapet øker videre:

– Vi tilbyr flere avganger til populære sommerdestinasjoner i Europa. Vi øker på Spania, ikke minst ved å sette inn Dreamlinere med mer enn 100 flere seter på utvalgte flyvninger til Barcelona og Malaga, i tillegg til franske Nice. Vi satser også videre på Italia i år med økninger på Verona, Milano, Sicilia/Catania og Pisa/Toscana, som en direkte konsekvens av at Tyrkia-interessen har falt, sier Sandaker-Nielsen.

Hos SAS sier informasjonssjef Knut Morten Johansen at det er markedet for fritidsreisende som vokser mest, og at selskapet akter å svare på konkurransen fra Norwegian, Ryanair og andre:

– Det gjør vi ved å åpne stadig flere ruter og flere frekvenser på eksisterende ruter til destinasjoner som vi vet er populære for folk som skal på ferie. På London har SAS faktisk opplevd en passasjervekst etter at Ryanair kom inn på Gardermoen, sier Johansen.

På utenrikssiden har spesielt SAS’ nye direkterute mellom Oslo og Miami sørget for kraftig vekst.

– De 3–4 månedene den har gått, har denne ruten hatt ca. 20.000 passasjerer. Det utgjør om lag 10 prosent av vår vekst over OSL, sier Johansen.

Les mer om

  1. Ryanair
  2. Flypassasjeravgiften
  3. Avinor
  4. Norwegian
  5. Oslo Lufthavn
  6. Scandinavian Airlines (SAS)
  7. Gardermoen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Bjørn Kjos vokser raskt, men en billig-konkurrent fra Øst-Europa truer

  2. ØKONOMI

    Nå vil alle stanse Kjos, og de ber Trump om hjelp

  3. REISE

    Bagasjerot: Vil fortsatt unngå å mellomlande på Oslo Lufthavn

  4. ØKONOMI

    Oslo Lufthavn kan bli minst i Skandinavia igjen

  5. ØKONOMI

    Ble ferdig med utbygging i fjor. Nå skal Oslo Lufthavn bygges ut igjen.

  6. VERDEN

    British Airways innstiller alle fly fra Heathrow og Gatwick