Økonomi

Mat og bagasje er blitt milliardbutikk for Kjos

Betaling for mat, bagasje og andre tilleggsytelser hos Norwegian gir selskapet kjempeinntekter.

Norwegians salg om bord i flyene er en viktig inntektskilde for selskapet. Foto: Jim Anderson/Boeing Photographer

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Neste gang du reiser med Norwegian og unner deg en matbit og litt drikke, skal du være klar over at dette salget betyr langt mer for Norwegian enn litt passasjerhygge på turen.

Selskapet følger prinsippet om at folk skal betale bare for de produktene og servicen de selv ønsker. Slikt blir det store penger av.

For Bjørn Kjos og Norwegian er omsetningen av disse produktene nå 967 millioner kroner siste kvartal, og utgjør i dag 13 prosent av flyselskapets samlede inntekter, går det frem av selskapets rapport for tredje kvartal i år.

LES OGSÅ:

Les også

Nå kan utenlandsreisende snart slippe ny innsjekk for å fly videre i Norge

Kjøpene økte med en femmer

Hos Norwegian legger man ikke skjul på at denne omsetningen betyr mye på bunnlinjen, og at omsetningen har vist en fin vekstkurve i takt med økende passasjertall:

I gjennomsnitt har hver passasjer i årets tredjekvartal brukt 5 kroner mer på mat, drikke og tilleggstjenester sammenlignet med samme periode i fjor. Med 24,8 millioner passasjerer betyr dette at inntektene fra mersalget økte med 124 millioner kroner.

— Det er ingen tvil om at salg av valgfrie tilleggstjenester og produkter er en viktig inntektskilde for oss, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Han sier at selskapet kommuniserer dette tilbudet når folk kjøper billetter, i nyhetsbrev og på sosiale medier.

— Vi forteller våre kunder om mulighetene for å kjøpe tilgang til hurtigkø i sikkerhetskontrollen, reservere sete og sjekke inn bagasje når de bestiller flybilletten på nettsidene våre. Samtidig ønsker vi å gjøre det enkelt for våre reisende ved å tilby tilleggspakker som inkluderer setevalg og bagasje, sier han.

Ikke servering på korte turer

Det er inntektene fra salg av tilleggspakkene med mat, bagasje og setevalg som er den største enkeltinntekten for det norske lavprisselskapet.

Å kjøpe disse produktene samlet er også det mest lønnsomme for de reisende, sammenlignet med å kjøpe det hver for seg.

LES OGSÅ:

Les også

Flyplass-vektere sendt på smilekurs, da kom rekorden

De eneste strekningene det ikke skjer matsalg hos Norwegian er på de korte strekningene.

— Vi har ingen planer om å starte salg om bord på korte innenriksruter, sier Norwegians kommunikasjonssjef.

Vil lansere nye produkter

Også SAS har betydelige inntekter fra salg av ekstraprodukter og servering på flyturene.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier at inntektene hos dem er lavere siden de i større grad enn Norwegian opererer med et totalprodukt.

Det betyr bl.a. at kaffe og te er inkludert i billetten, og i de fleste tilfeller også bagasje og setevalg. Forhåndsbestilte plasser hos SAS koster penger. Det gjør også bagasje hvis man reiser på selskapets nye billig-klasse, Go Light.

Han sier at SAS kommer til å lansere nye tilleggsprodukter, men vil ikke si noe ennå om hvilke produkter dette vil bli.

Advarer mot ekstra betaling

Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet mener folk må opptre mer konsekvent når de blir presentert for store tillegg under bestilling av flybilletter.

— Folk bør bli flinkere til å trekke seg ut av bestillingen hvis de ser at det ene gebyret etter det andre kommer til og høyner prisen kraftig, sier Gjedrem.

Han mener det burde vært en felles modell for prising av flybilletter, der f.eks. alle priser som oppgis inkluderer en bagasje. Han mener at det på den måten blir enklere å sammenligne prisene mellom de ulike selskapene.

— Det vi ser av studier er at folk som har startet en bestillingsprosess og oppdager at gebyrene renner på, i sjelden grad trekker seg fra kjøpet. De fullfører, selv om billettprisen ble mye høyere enn den som flyselskapet fristet med. Derfor er det viktig at folk oppmuntres til å stanse kjøpet om de mener at prisen stiger for mye, sier han.

Er du redd for å fly? Vi tar deg gjennom alle tenkelige scenarier som kan skje om bord.

  1. Les også

    Den intense norske reisefeberen i ferd med å avta

  2. Les også

    DNB og SAS inn i nytt bonussamarbeid

  3. Les også

    Flyene stappfulle og ansatte på jobbreise må gi fra seg setet

Relevante artikler

  1. REISE

    Vi har bestilt flybilletter sammen, men får ikke seter ved siden av hverandre. Hvorfor ikke?

  2. ØKONOMI

    Slik er SAS, i det stille, blitt mer lik Norwegian

  3. ØKONOMI

    Bjørn Kjos tar inn 11 millioner kroner hver dag på gebyrer og mat

  4. ØKONOMI

    Flyselskapene tjente 660 milliarder kroner i ekstragebyrer i fjor

  5. REISE

    Hvorfor må du betale ekstra for å bruke kredittkort når du kjøper reise?

  6. ØKONOMI

    Historisk billig å fly Norge–USA. Og prisene skal videre ned