Økonomi

Landet forsinket og på feil flyplass, må betale erstatning

En Norwegian-passasjer som skulle fra Oslo til vestkysten av USA opplevde at avgangen ble kansellert og på grunn av teknisk feil, noe selskapet mente ikke var deres ansvar. Det bet ikke flyklagenemnda på.

Flyturen fra Oslo til Oakland gik slett ikke som passasjeren hadde betalt for. Det kostet Norwegian en erstatning på 5.500 kroner til en av de reisende. Dette bildet er tatt på Oakland International Airport. Foto: TROND J. STRØM

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Mannen skulle fra Oslo med Norwegians direkterute til Oakland, som er den flyplassen Norwegian benytter seg av og som ligger utenfor San Francisco.

Men turen skulle slett ikke gå slik mannen hadde håpet på.

En teknisk feil førte til at det ble leid inn et erstatningsfly fra det portugisiske flyselskapet HiFly, som Norwegian ofte benytter seg av når det oppstår behov for leid materiell.

LES OGSÅ:

Les også

Kraftig svikt i norsk turisme til Kanariøyene

Mye gikk galt

Det meste skulle gå galt på denne flyvingen:

  • Avgangen ble forsinket nesten åtte timer. Rutetiden var egentlig 16.45 om ettermiddagen, men først klokken 00.30 gikk flyet fra gaten.
  • Mannen hadde bestilt og betalt sete i Norwegians premium-kabin, foran i flyet, der sitteplassen er bedre og servicen oppgradert i forhold til økonomiklassen. Flytypen Norwegian endret til hadde ifølge mannen svært dårlig service og komfort om bord i forhold til hva han hadde betalt for.
  • Flyet landet ikke i Oakland, men ble sendt til hovedflyplassen i San Francisco, fordi rullebanen i Oakland var stengt da flyet kom til California.
    Nå må Norwegian ut med 600 euro, eller 5.500 norske kroner, i erstatning til den uheldige reisende, som klaget saken inn for Transportklagenemnda for fly. Nemnda har enstemmig besluttet at mannen skal ha den normale erstatningen i slike saker.

LES OGSÅ:

Les også

Her er Norwegians nye våpen i flykrigen

Norwegian skyldte på fabrikasjonsfeil

Det er forsinkelsen som på avgangen som danner grunnlaget for erstatningen.. Flyet, av typen Boeing 787 Dreamliner, fikk en teknisk feil som Norwegian mener selskapet ikke hadde ansvaret for.

Hendelsen, mente Norwegian, ble forårsaket av en fabrikasjonsfeil, og var derfor ikke kompensasjonsberettiget i henhold til EU-satsene som bl.a. sier at forsinkelser over fire timer flyvinger over 3.500 km. En fabrikasjonsfeil betraktes som en ekstraordinær omstendighet, mente selskapet. En slik årsak gjør at selskapets ansvar faller bort.

LES OGSÅ:

Les også

Er dette verdens ti vakreste fly?

Ingen god nok forklaring

Flyklagenemnda er imidlertid av en annen oppfatning, og skriver at kansellering gir rett til erstatning med mindre flyselskapet godtgjør at innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Kanselleringen skyldtes feil på en motor.

Klagenemnda skriver i sin beslutning at Norwegian ikke har gitt noen nærmere forklaring på hva selskapet legger i påstanden om at forsinkelsen skyldes en fabrikasjonsfeil.

Nemnda mener derfor at Norwegian ikke kan fritas for å betale erstatning.

Les også

  1. Så mye sopte Kjos inn på kofferter og gebyrer

  2. Norwegian vil klage flyavgiften inn for ESA

  3. Flybonus skal få flere til å ta toget til Gardermoen