Økonomi

Orkla bedret resultatet i fjerde kvartal

Orkla har solgt Grandiosa for mer enn 1 milliard kroner i fjor. Det feirer sjefen med å presentere resultatene i Grandis-t-skjorte.

Konsernsjef i Orkla Peter Arne Ruzicka presenterer Orklas resultater for 4. kvartal 2016 torsdag morgen i Oslo.
  • NTB
  • Marita E. Valvik

Iført Grandiosa-t-skjorte var det en veldig fornøyd konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla som presenterte resultatene for merkevareselskapet i morgentimene torsdag.

– Jeg lovet Grandiosa-teamet at dersom de hadde to etterfølgende kvartal med økning i markedsandelene, eller økt markedsandel gjennom året, så skulle jeg presentere Orklas resultat i Grandiosa-t-skjorte, åpnet konsernsjefen til latter fra de ellers dresskledde finansanalytikerne på Aker brygge.

  • Les også: Orkla skal selge Møllers Tran i Kina

I løpet av 2016 har de solgt mer enn 24 millioner pizza Grandiosa i Norge. For første gang på mange år, økte markedsandelen med 2,4 prosent. Og for første gang solgte de for mer enn 1 milliard kroner av den populære og utskjelte pizzaen.

Det hører med til historien at Grandiosa allerede har rundt 50 prosent markedsandel i det norske frossenpizza-markedet, der hovedkonkurrenten er tyske Dr. Ôetker.

Godt resultat

Konsernets totale driftsinntekter i fjerde kvartal er oppgitt til 10.286 millioner kroner, en økning på 9 prosent fra samme kvartal i 2015.

Merkevareområdet hadde en vekst på 5 prosent i samme periode og et driftsresultat på 1.249 millioner kroner. Selskapet selv fremhever at merkevareområdet hadde en organisk vekst på 0,1 prosent i perioden.

Chips- og smågodt-fest

Orklas snacks-selskap Confectionery & snacks var delen Ruzicka var mest fornøyd med. De økte salget med 4,9 prosent.

Avtalen om salg av løsvektgodteri til Coop i Norge og distribusjonsavtalen med PepsiCo for salg av Lay’s snacksprodukter i Norge, Sverige og Finland var viktige bidragsytere til salgsvekst også i fjerde kvartal.

I tillegg til chips-merket Lay’s, eier Orkla også merkevaren Kims. Det merket ble offer for Remas «Bestevenn-strategi» og ble i januar kastet ut av Rema 1000.

Bakgrunn: Aftenposten avslørte i høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.

Bortsett fra Vestlandslefser og et par mindre produkter, har Orkla kommet godt ut av Remas opprydning i hyllene.

Fremgang for merkevarevirksomheten, et godt resultat i aluminiumsselskapet Sapa og salg av en industrieiendom i Sveits har bidratt til det gode resultatet i fjerde kvartal.

For hele 2016 økte Orkla driftsinntektene til 37.778 millioner kroner, en økning på 14 prosent fra 2015.

Driftsresultatet for året som helhet økte med 19 prosent til 4.298 millioner. Styret foreslår et utbytte på 2,60 kroner pr. aksje i selskapet, noe som er bedre enn hva analytikere hadde ventet på forhånd, ifølge Dagens Næringsliv.

Les mer om

  1. Maten vår