Økonomi

Taxiforbundet anmelder Haxi-sjåfør

For halvannen uke siden fortalte Remi Terjesen hvordan han kjører venner og bekjente ved hjelp av en taxi-app. Nå er han anmeldt for piratvirksomhet.

I midten av august skrev Aftenposten om Haxi-sjåfør Remi Terjesen fra Arendal. Nå har han fått taxinæringen på nakken. Anette Karlsen

  • Øystein Aldridge

Bakgrunn: Mens vi venter på fremtiden

I-taxi i Arendal og Norges Taxiforbund har anmeldt Remi Terjesen til politiet for brudd på Yrkestransportloven.

Anmeldelsen kommer etter at Aftenposten tidligere i august skrev om appen Haxi, som brukes til å organisere og systematisere felles persontransport. Haxi brukes i flere byer i Norge.

Norges Taxiforbund mener Terjesen åpenbart driver med pirattaxivirksomhet. De peker på at Terjesen mottar betaling for turene. Både turene og kunngjøringen av dem bryter med Yrkestransportloven, skriver forbundet i en pressemelding.

Yrkestransportloven sier at man må ha løyve hvis man skal drive persontransport med motorvogn mot et vederlag.

Anmeldt i Rogaland

Haxi er tidligere anmeldt i Rogaland, men politiet har ikke konkludert i saken.

Atle Hagtun i taxiforbundet sier til Aftenposten at politiet ikke kan la lovløsheten virke i månedsvis uten å gripe inn. Han forventer nå at det kommer en reaksjon.

— At dette handler om samkjøring eller deleøkonomi, er sludder. Dette er ulovlig taxivirksomhet, sier Hagtun.

Les også:

  • Norsk taxibransje raser over «kompiskjøring»
  • App til 100 milliarder truer taxibransjen

- Frustrert bransje

Daglig leder Aleksander Soender i Haxi synes det er feigt av taxinæringen å gå etter enkeltpersoner som Terjesen.

— Kompiskjøring er et voksende fenomen og en tendens i hele Norge. At de anmelder en enkeltperson, viser hvor frustrert denne bransjen er. Haxi har oppstått på grunn av behov og manglende modernisering av taxinæringen, sier Soender.

Uenighetene mellom Soender og taxiforbundet dreier seg i stor grad om hvordan man definerer begreper som «kompiskjøring» og «samkjøring». Haxi legger opp til at sjåfører og passasjerer blir kjent gjennom sosiale medier og Haxis egen nettside.

— Det blir svært interessant dersom en norsk rettsinstans nå skal vurdere om passasjer og sjåfør er venner, bekjente eller fremmede. Jeg kan ikke skjønne hvordan det skal foregå, sier Soender.

Skal engasjere advokat

Han sier Haxi kommer til å følge opp Terjesen i forbindelse med anmeldelsen, men vil ikke kommentere hvordan de håndterer en eventuell straff.

Aftenposten har ikke lyktes å komme i kontakt med Remi Terjesen. Til Agderpostensier han følgende om anmeldelsen:

- De får bare anmelde. De kommer ikke særlig langt med dette uansett. Dette er kompiskjøring. Jeg gjør ingenting ulovlig.

Terjesen sier videre at han kommer til å engasjere advokat for å møte anklagene. Også skattemyndighetene har tatt kontakt med Terjesen.

Må skatte av tips

Taxiforbundet har også varslet skattemyndighetene om Terjesens virksomhet.

- Den utbredte piratvirksomheten truer eksistensen av et drosjetilbud døgnet rundt i hele landet, slik lovverket er ment å sikre. Vi må kreve at myndighetene er i stand til å håndheve lovverket, sier forbundsleder Knut Thomassen.

I Aftenposten-artikkelen om Haxi sa Terjesen at hans helgekjøring skiller seg fra tradisjonell pirattaxivirksomhet ved at han kun kjører venner og bekjente. For turene tar han 200 kroner til drivstoff, bompenger og slitasje på bil. Noen tipser ham i tillegg.

Norges Taxiforbund påpeker at både utgiftene til turen og tipsen er skattbar inntekt.

Les også:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Taxisjåfør fratatt førerkortet etter 1100 Uber-oppdrag

  2. NORGE

    Uber trekker seg ut av Norge

  3. ØKONOMI

    Dette må du passe på hvis du vil delta i delingsøkonomien

  4. OSLOBY

    - Taxiforbundet jakter på Ubers partnersjåfører

  5. VERDEN

    Nederlag etter nederlag for Uber i Europa

  6. A-MAGASINET

    Nå vil Uber kjøre maten din også