Økonomi

Rema 1000 og Kiwi øker, men Coops nysatsing er vinneren

Lavprisrivalene Rema 1000 og Kiwi kjemper fortsatt i teten i norsk dagligvarehandel med nærmest identisk vekst. Men den store vinneren er Coops nysatsing.

Kiwi fortsetter sin vekst, sammen med Rema 1000. Foto: Jon Olav Nesvold

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

For tallene for dagligvarehandelen i 2014 fra analyseselskapet Nielsen Norge levner ingen tvil:

Coop storsatser på å etablere Coop Extra som en lavprisutfordrer til de to store, Rema 1000 og Kiwi.

Det hadde konsernet betydelig suksess med i fjor.

Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Extra er strålende fornøyd:

— Den sterke veksten viser at kjeden er best likt blant kundene. Denne suksessen tilhører alle våre utrolig dyktige butikksjefer og medarbeidere som gjør en kjempejobb hver eneste dag. De gjør meg stolt. Det viktigste fremover er å tiltrekke oss enda flere fornøyde kunder. Det skal vi klare, for vi strekker oss alltid litt ekstra, sier Jensen.

Åpnet en rekke nye butikker

Markedsandelen har økt med 2,9 prosentpoeng, riktignok fra et langt lavere nivå enn konkurrentene.

Coop-kjeden har nå en markedsandel på 6.1 prosent. Coop Extra har åpnet en rekke nye butikker parallelt med en stor markedssatsing, og dette forklarer nok mye av veksten.

Øverst på tabellen ligger imidlertid Rema 1000 (økte 0,6 prosentpoeng) og Kiwi (økte 0,8 prosentpoeng) som vokser jevnt og trutt. Rema er fortsatt størst med en markedsandel på 23,7 prosent, mens Norgesgruppens Kiwi har 17,7 prosent.

Sistnevnte åpnet sin butikk nr. 600 i fjor, og er Norgesgruppen store lokomotiv i bransjen.

  1. Les også

    Coop-sjefen går på dagen

  2. Les også

    Ole Robert Reitan ble syk av nederlaget

  3. Les også

    Rema-sjefen vokser ikke raskt nok

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Tre måneder igjen av 2017, og Rema har fortsatt dårligst utvikling

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Nå kommer kundene tilbake til Rema 1000

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema gjør det dårligere enn i katastrofeåret 2017

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema fremdeles landets største kjede, men konkurrentene haler innpå

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema var den store taperen i fjor. Ekspert frykter at kjeden havner i Rimi-fellen.