Økonomi

«Sovjetisk vrakgods» er blitt stjerne i luftfarten

For få år siden var Aeroflot ansett for å være blant verdens verste flyselskaper. Nå er det oppgradert til nest høyeste nivå innen internasjonal luftfart. Hva har skjedd?

I dag har Aeroflot en flyflåte som stort sett består av nye og moderne Boeing-og Airbus-fly. Selskapets flåte er i snitt 4,5 år gammel. Foto: Wikipedia

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Servicen på Aeroflot har fått en kraftig oppgradering. Dette er fra business class. Foto: AEROFLOT

Aeroflot får skryt for serivicen fra Skytrax, dette er selskapets økonomiklasse. Foto: AEROFLOT

Aeroflot-fly va typen Airbus A320. Foto: Wikipedia

Ikke mye glamour rundt avgangene til Aeroflot, dette bildet er tatt på Fornebu. Flyet er en tremotors Tupolev Tu-154M, som var arbeidshesten til Aeroflot inntil Airbus A320 kom. Foto: Svein Erik Furulund

Slike bilder, med Aeroflot og kommunistpampene fra Kreml, er preger fortsatt manges oppfatninger om flyselskapet. Her er det tidligere utenriksminister Knut Frydenlund som tas imot på Vnukovo-flyplassen av sin sovjetiske kollega Andrej Gromyko i 1980. Foto: Jon Myhre

Overraskende for mange er det russiske statsselskapet nå rangert som et 4-stjerners flyselskap. – Vi er veldig stolte, sier selskapets nye sjef i Norge.

Bak den ferske rangeringen er det Skytrax som står, et av få ratingselskaper for internasjonal luftfart.

Etter en gjennomgående studie av selskapets drift er Aeroflot nå plassert i den nest høyeste klasse, sammen med anerkjente konkurrenter som bl.a. Emirates, Qantas og Lufthansa. Hverken SAS eller Norwegian oppnår mer enn 3-stjerner i denne konkurransen.

LES OGSÅ:

Les også

Ryanair fjerner forhatt gebyr fra i sommer

— Myter fra Sovjet-tiden henger igjen

En av de i Norge som har fulgt luftfartens utvikling tettest er flyentusiasten Per Julius Helweg, i dag ansatt i Avinor. Den ekstreme forvandlingen for Aeroflot har ikke gått ham hus forbi:

— Min oppfatning er at det var takket være glasnost (slagord fra 1980-tallets Sovjet for økt åpenhet i offentlig sektor, red.anm.) at

Per Julius Helweg. Foto: Knut-Erik Mikalsen

russerne i dag kan tilby et så trygt og bra produkt. For mange henger myten om sure ansatte i farlige fly fra Sovjet-tiden igjen. Selskapet ble som et av verdens eldste splittet inn i hele 300 store og små selskaper i 1992, men dagens Aeroflot er det største, sier Helweg.

Selskapet har ifølge Helweg skjerpet sikkerhetsarbeidet gjennom et tett kontakt med vestlige partnere, og byttet ut sine gamle, russiskproduserte Tupolev— og Iljusjin-fly med nye fly fra Airbus og Boeing.

LES OGSÅ:

Les også

1750 søkte på faste pilotjobber i SAS

Skytrax: — Ungt, levende og moderne

Skytrax forsikrer at de har gått grundig til verks før de besluttet å oppgradere Aeroflot til nest høyeste nivå.

— Kundeopplevelsen hos Aeroflot er blitt bemerkelsesverdig bedre i løpet av de siste årene, og vi i Skytrax har overvåket denne prosessen nøye over lang tid. I tillegg har Aeroflot en av de yngste flyflåtene for flyselskaper på sin størrelse. Aeroflot har forbedret servicen sin og fremstår i dag som ungt, levende og moderne, mener adm.dir. i Skytrax, Edward Plaisted.

Det er imidlertid ikke bare kvaliteten på servicen om bord som har hatt betydning. Hele produktet – på flyplassen, om bord og servicen etter landing – må passere en kvalitetstest hos Skytrax før antall stjerner bestemmes.

LES OGSÅ:

Les også

- Vinflaske i rosa innpakning er alkoholreklame

— Full fest i lasterommet

I

Hans-Wilhelm Steinfeld Foto: Jan Tomas Espedal

kke mange nordmenn har reist med Aeroflot flere ganger enn NRKs tidligere Moskva-korrespondent, Hans-Wilhelm Steinfeld.

— Dette er gledelig, og veldig fortjent. Servicen og flyopplevelsen hos Aeroflot er blitt betraktelig mye bedre med årene. Før i tiden kunne flyene være så som så. Vi kalte det for «chicken airlines» fordi de alltid serverte kalde kyllinglår. I dag gir jeg selskapet terningkast 5, sier Steinfeld.

Men like etter Sovjet-sammenbruddet var det annerledes:

— Flyflåten var gått ut på dato med 20 år, og vi skulle fly fra Moskva og 10 timer til Sakhalin i et stort Iljusjin 86-fly. Midt på natten kom fotografen og spør om jeg vil være med på fest! Hans søster var flyvertinne i selskapet, og han kjente derfor noen blant mannskapet. Det viste seg at det var party i kjelleren på flyet. Med vareheis kom vi oss ned i flyets buk og i lagerrommet var det full fest blant mannskapet. En helt utrolig opplevelse.

LES OGSÅ:

Les også

Kraftig svikt i norsk turisme til Kanariøyene

Aeroflot: — Veldig stolt

Aeroflot bruker ofte en Airbus A320 på ruten mellom Oslo og Moskva. Foto: Wikipedia

Aeroflots nye salgssjef i Norge, Gonzalo Peluffo, tror ikke alle har fått med seg selskapets gradvise endring de siste årene.— Dette er veldig hyggelig for Aeroflot, og vår nye «stjernestatus» vil forhåpentligvis gjøre det enklere for oss å selge flere billetter i det norske markedet. Spesielt ønsker vi oss flere forretningsreisende. Jeg vet at noen har kviet seg når reisebyrået har foreslått å reise med Aeroflot. Det har nok sammenheng med at selskapet fortsatt sliter med et dårlig rykte fra gammelt av. Nå håper vi ting skal snu seg, sier Aeroflots nye landssjef i Norge, Gonzalo Risso Peluffo, til Aftenposten.

Han hoppet av jobb i Air France KLM i januar for å bli med på oppturen i det russiske selskapet, og angrer ikke:

— Aeroflot har gjennomgått store endringer, gradvis over mange år, det er bare det at ikke alle har fått det med seg. Vi har en ny flåte av Boeing- og Airbus-fly som er bare litt over fire år gammel i snitt. Vi har oppgradert servicen om bord betraktelig, og har et voksende, globalt rutenett. Aeroflot serverer alltid mat i billettprisen, og bagasje og setereservasjon også er inkludert, sier Peluffo som sier at selskapet ikke har hatt en ulykke på over 20 år.

  1. Les også

    Norwegian skal doble utenrikstrafikken på fem år - med nytt storfly i spissen

  2. Les også

    1342 kroner i avgift pr. passasjer - noen høyere?

  3. Les også

    Så mye sopte Kjos inn på kofferter og gebyrer

  4. Les også

    Flybonus skal få flere til å ta toget til Gardermoen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Blant flere tusen flyselskap er det bare ti som har fem stjerner

  2. ØKONOMI

    Superjumboen feirer 10 år: Passasjerene elsker det, men flyselskapene er lunkne

  3. ØKONOMI

    I 1960 ble flyselskapet etablert av SAS. Nå truer sjefen med nedleggelse.

  4. ØKONOMI

    Nå vil alle stanse Kjos, og de ber Trump om hjelp

  5. ØKONOMI

    Noen skraper flyreisen til beinet – disse svarer med ultraluksus

  6. ØKONOMI

    Ville du forlenget reisen med seks timer for å sitte på dette flyet?