Økonomi

Svenskene vil gjøre Oslo til flyjumbo i Skandinavia

Flytrafikken vokser ikke så mye som før på Oslo Lufthavn. Det skal svenskene utnytte, og setter i gang en luftfartskrig i Skandinavia.

Stockholms flyplass Arlanda har siden 2006 vært minst av de tre store, skandinaviske lufthavnene. Nå har flyplassen satt seg det mål å bli størst innen få år. Foto: Foto: Daniel Asplund daniel@airframe.s

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Svenskene har satt seg et hårete mål for sin flytrafikk: Hovedflyplassen Arlanda skal bli størst i Skandinavia innen 2020. Det betyr at de først må gjøre Oslo til ­lillebror.

Situasjonen i skandinavisk luftfart er i dag denne: Kastrup ved København er størst, mens Oslo, som i øyeblikket bygges kraftig ut, er nest størst. Arlanda ved Stockholm har vært lillebror siden Gardermoen fløy forbi i antall passasjerer i 2006.

Det finner svenskene seg ikke i lenger. De har bestemt seg for å gjøre kort prosess slik at Arlanda blir den største flyplassen i Skandinavia innen fem år. For å nå det målet må de først passere Gardermoen, som ikke minst har vokst mye på innenrikstrafikken. Nå går den tilbake, mens passasjerveksten i hele Europa nå kommer på langdistansetrafikken.

SAS og Norwegian viktig i vekstplan

Det er nettopp her Arlanda vil sette inn støtet.

- Vi er den flyplassen i Skandinavia som har vokst mest internasjonalt de senere årene, og satsingen på nye direkteruter har gitt oss 13 nye destinasjoner på to år. Det er den viktigste årsaken til fremgangen. Vårt mål er at Stockholm Arlanda Airport skal være Skandinavias største flyplass i år 2020, sier pressesjef Ulf Wallin hos flyplasseieren Swedavia til Aftenposten.

LES OGSÅ:

Les også

Europas nye superfly har helt unikt tilbud

Han sier at de skal storsatse på nye interkontinentale ruter, som SAS’ daglige avgang til Los Angeles fra mars. Vestivrige Norwegian har startet ruter både til Las Vegas og Puerto Rico. Wallin fremholder SAS og Norwegian som selskapene som skal sørge for den største veksten. Han mener Stockholm stiller sterkt i konkurransen om nye ruter fordi flyplassen nylig fikk en intensjonsavtale med USA om å innføre forenklet immigrasjon fra 2017.

Wallin understreker at satsingen også er forankret i behovet svensk næringsliv har for rask og sikker transport til og fra sine markeder.

Gir seg ikke uten kamp

Oslo Lufthavn har ikke tenkt å slippe Arlanda forbi uten kamp.

- Vi snakker med både skandinaviske, europeiske og globale selskaper, med håp om få etablert flere direkteruter og fylle de eksisterende flyene med så mange passasjerer som mulig, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Han viser til at både SAS og Norwegian har valgt å etablere nye direkteruter til USA, til henholdsvis Miami og Boston. Også OSL har søkt om forenklet innreise i USA, men ikke fått svar ennå.

LES OGSÅ:

Les også

Giske ville selge krise-SAS til Norwegian

Dessuten henviser Løksa til at OSL får en utvidet terminal fra 2017, noe som vil bety økt kapasitet. Flere større flyselskaper har gitt opp OSL de senere årene, bl.a. polske LOT og tyske Air Berlin, fordi rutene har gått med tap.

— Det viktigste for oss, også for å tiltrekke oss mer trafikk, er å levere en best mulig tjeneste til flyselskapene og de reisende. Vi ønsker våre konkurrenter i Stockholm og København alt vel, sier han.

Får rute med verdens største

Kastrup i København er klart størst, og satser på å bli et knutepunkt for hele Nord-Europa. Fra 1. desember får den, som eneste flyplass i Skandinavia, en daglig rute med verdens største passasjerfly - Airbus A380 fra selskapet Emirates - flyet tar 615 passasjerer.

Flyplassen har også bygget en egen terminal for lavprisselskapene. Med det har danskene oppnådd å tekkes ultrabillige selskap som EasyJet og Ryanair, som hvert år pøser inn millioner av reisende til Kastrup. Ingen av disse har så langt dukket opp på Gardermoen.

Flyplassen tar sikte på å øke fra dagens 25 millioner reisende til 40 millioner.

— Vi bygger ut for en milliard kroner hvert år for å ta unna for forventet økt trafikk. Veksten i København er båret frem av både Europa-trafikken og de oversjøiske rutene. Og tross den helt naturlige konkurransen forventer vi å fastholde og bygge ut posisjonen som Nord-Europas ledende trafikknutepunkt, sier Lars Lemche.

  1. Les også

    Den intense norske reisefeberen i ferd med å avta

  2. Les også

    Mat og bagasje er blitt milliardbutikk for Kjos

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Oslo Lufthavn kan bli minst i Skandinavia igjen

  2. NORGE

    Oslo Lufthavn på sisteplass - danket ut av svenskene

  3. REISE

    Oslo Lufthavn største nordiske flyplass for første gang på tre år

  4. ØKONOMI

    Nå kan Oslo Lufthavn ta imot 7 millioner flere reisende

  5. ØKONOMI

    Ryanair brukte to måneder på å danke ut en rekke giganter på OSL

  6. ØKONOMI

    Husker du da vi måtte til København, Stockholm eller London for å fly ut i verden? Nå er det motsatt.