Økonomi

Coop og Kiwi følger opp Æ – nå er det priskrig på frukt og grønt

Kiwi dobler sin frukt og grønt-rabatt og Coop legger på en ekstra prosent. Det skjer etter at Rema lanserte appen som gir kundene 10 prosent rabatt på de 10 varene kundene handler mest av, samt all frukt og grønt.

Med flimrende lys og dunkende musikk fikk Rema 1000-kjøpmenn lansert matkjedens nye app onsdag. Foto: Morten Uglum

  • Marita E. Valvik

– Dette er ikke bare en app. Men dette er verktøyet som gir kundene de beste prisene. Spør hva kundene kan gjøre for seg selv, sier konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge, Lars Kristian Lindberg fra scenen på Gardermoen da han laserte nyheten, appen Æ.

Rema har brukt de siste ukene på bygge forventning til hva denne Æ-en betyr. Nå er 560 kjøpmenn samlet til et ekstraordinært såkalt «Riksmøte» på Gardermoen for å få vite hva som er nytt.

560 Rema-kjøpmenn fikk i et ekstraordinært Riksmøte onsdag vite hva som skjuler seg bak denne Æ-en på Gardermoen. Foto: Morten Uglum

– Dette er krig!

Den siste tiden har Rema jobbet i motvind. Fra analysebyrået Nielsen har det kommet frem at de har tapt markedsandeler måned for måned etter at Coop fikk kjøpe butikkene til Ica Norge. I fjor var de også opptatt av å få stoppet Norgesgruppens søndagsåpne butikker.

Nå skal de ta igjen det tapte. Derfor har de slått på stortrommen med denne lanseringen.

– Dette er en blodig priskrig, sier Lindberg.

– Dette skal sikre oss nye kunder, lojale kunder, men uten gammeldagse kompliserte lojalitetsprogrammer. Konkurrentene har aldri vært billigere enn oss, men de har fremstått som billigere enn oss. Det finner vi oss ikke i, sier Lindberg.

10 prosent på varene – men ikke øl og snus

Appen kan lastes ned og kobles til bankkortet ditt. Når den jobben først er gjort, skal du uten innlogging og passord få 10 prosent på de 10 varene du har handlet mest de 10 siste gangene du handlet. Alle som har lastet ned appen får også 10 prosent på frukt og grønt.

Remas riksmøter er med på å bygge kulturen i selskapet og det viktigste som skjer i selskapet i løpet av året. Slik beskrev Aftenposten hallelujastemningen fra den gangen de trodde de skulle bli større enn Coop: Massiv ris på Remas hallelujamøte.

Varer som røyk, snus og øl, får man ikke denne rabatten på.

Priskrigen er i gang

Under én time etter lanseringen, følger Remas erkerival Coop opp. Samvirkelaget innfører 11 prosent rabatt på all frukt og grønt til alle som bruker appen deres i Coop Extra og Obs.

– Nå gir vi 11 prosent rabatt umiddelbart på frukt og grønt, bare for å plage Rema, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop, som sier til Aftenposten at Remas lansering er «pinlig» og «et mageplask» etter alt oppstyret som har vært i forkant.

Kiwi dobler

Noen timer etter følger Kiwi opp sin lovnad med å aldri gi seg på pris:

– Vi ønsker Rema velkommen etter med et fordelsprogram. Vi dobler vår frukt og grønt bonus fra 7,5 prosent til 15 prosent, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy og føyer til:

– Det er bedre med 1 prosent på 4500 varer enn 10 prosent på ti varer. Våre kunder sparte 300 millioner kroner i Trumf i fjor. 90 av disse var på frukt og grøntbonusen vår.

Både Kiwi og Coop mener Rema har lansert noe de to allerede har i sine fordelsprogrammer.

– Hva gjør dere når andre øker sin rabatt på frukt og grønt, følger dere etter?

– Hæhæ, følg med, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema som kommentar til Coops erklæring om å starte en priskrig på frukt og grønt.

– Det hjelper ikke så mye, siden de er dyrere enn oss uansett, sier Fossum.

Motorsagen frem igjen

Tidlig i foredraget sa Lindberg at han kan høres ut som en vekkelsespredikant fra scenen. Og kjøpmennene sitter som tente lys og følger med.

– Nå tar vi frem motorsagen og varmer den opp. Vi innfører kuttismen på nytt, sier Lindberg, og refererer til reklamekampanjer fra tidligere tider.

Han er tydelig på hva han synes om konkurrentenes lojalitetsprogram:

– De er kompliserte. Med Æ får du kuttet rett i kassen. Enkelt og greit.

– Dette er en priskrig, og nå skal de gule og grønne slås gule og blå, sier han til jubel i salen og referanse til de gule Coop-butikkene og de grønne Kiwi-butikkene.

Han kaller dette en beinhard krig, og musikk og retorikken følger tett på.

Kundeinformasjon

Norgesgruppen og Coop har tidligere fortalt at de kjenner kundene sine godt på grunnlag av informasjonen de får gjennom lojalitetsprogrammene.

Dette har ikke Rema tidligere hatt muligheten til. Nå vil de få samme datagrunnlag som sine konkurrenter.

Blant annet fortalte Remas konkurrenter at de ser at kundene ikke er så opptatt av å jakte priser eller følge handlelisten, bare de er kommet inn i butikkene.

Dette er noe begge Remas hovedkonkurrenter Coop og Norgesgruppen har, med henholdsvis Coop Medlem og Trumf/Kiwi pluss, men Rema mener nå de har lansert noe som er en mye enklere løsning.

– Dette er vår drøm, men våre konkurrenters mareritt, sier Lindberg til full jubel fra salen.

Tidligere har Rema 1000 avvist kundelojalitetsprogram og markedsført seg hardt på «bare lave priser».

Et titalls personer har beløp opp mot 60.000 kroner stående i Norgesgruppens Trumf-system. En kunde ved navn Robert, som er i 40-årene, var i august én av dem. Han hadde 57.000 kroner klar til å hentes ut.

Remas prinsipp har vært at alle kunder skal bli behandlet likt. I alle fall helt til nå.

– Forbrukerne betaler moroa

Forbrukerrådet er kritisk til alle lojalitetskort i bransjen.

– Forbrukerne betaler moroa og dessuten gjør disse programmene det vanskelig å sammenligne prisene, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Kaster ut merkevarene

Rema har i høst også jobbet hardt med noe de kaller «Bestevennerstrategien».

Tanken er å begrense antallet varer som er så å si like, men fra ulike konkurrenter, slik at de får plass til flere egne merkevarer, eller varer fra noen få leverandører, såkalte «Bestevenner».

Dermed vil kjente merkevarer bli kastet ut av Rema-hyllene.

Så langt har blant annet Kims potechips fra Orkla blitt kastet ut av hyllene til fordel for andre. Flere merkevarer står for døren, etter det Aftenposten kjenner til.

Foredraget i fullsatt sal på Gardermoen onsdag var spekket av krigsretorikk og -referanser, med lysshow, store skjermer, bilder og video.

Etter krigsretorikken avsluttet Lindberg med rolig musikk, dempet lys og en mye lavere stemme mens han snakket om Æ-drømmen sin.

Til stående applaus fra de fremmøtte kjøpmennene, ba ham dem gå ut og gjøre drømmen til virkelighet:

– Vi skal få 1 million brukere på appen. Gå ut å bli sertifiserte Æ-brukere, misjonerte han.

Appen Æ er nå klar og tilgjengelig i app-store.

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Markedsekspertene er skeptiske: Frykter at Æ sender Rema inn i dødsspiral

  2. ØKONOMI

    «Bestevenn»-strategien koster Rema millioner

  3. ØKONOMI

    Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper

  4. ØKONOMI

    Rema gjør det dårligere enn i katastrofeåret 2017

  5. ØKONOMI

    Nå slåss dagligvarekjedene om å gi deg den høyeste rabatten på frukt og grønt

  6. ØKONOMI

    Rema har tapt fem års forsprang