Økonomi

Mat på nett vokser i rekordfart, men ingen tjener penger - ennå

I pinsen overtok Kolonial.no lageret Ica hadde. De vokser med rundt en Kiwi-butikk i måneden og har mer enn tredoblet antall ansatte siden desember.

Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no lanserer app, flytter til et større lager og utvider med selvbetjente hentesteder for å kunne betjene kundene i det voksende markedet. Jan T. Espedal

  • Marita E. Valvik

Mandag kveld feirer nettbutikken seg selv med fest og konferanse. Og ifølge sjefen Karl A. Munthe-Kaas har de mye å feire.

– Vi vokser med rundt en Kiwi-butikk i måneden. Nå har vi overtatt Icas gamle lager på 13.000 kvm, så da kan vi utvide vareutvalget. Samtidig lanserer vi en ny app og selvbetjente hentepunkter, sier han før han får igjen pusten.

Les også

Slik gikk det da vi testet matbutikk på nett

Tjener ikke penger - ennå

Mat på nett har møtt mye skepsis fra foreleser Odd Gisholdt på BI. Han mener konseptet ikke er liv laga.

– Det er greit, vi tjener ikke penger ennå. Vi er gründere og vokser i ekspressfart. Hvis vi hadde tjent penger på dette, da hadde vi gjort noe galt, sier Munthe-Kaas, og viser til at det koster å vokse og utvikle seg i helt nye markeder.

I fjor omsatte selskapet for 75 millioner kroner (uten mva.) og hadde et resultat på minus 25 millioner før skatt.

I januar omsatte butikken for 5 millioner kroner i uken. Nå har ukeomsetningen passert ni millioner kroner.

I desember var de 70 ansatte. I dag teller de mer enn 250.

Mat på nett er teamet i en debatt hvor foreleser Odd Gisholt fra BI møter Ole Petter Wie i Marked.no og Rema-sjef Ole Robert Reitan på Aftenpostens Matfestival førstkommende fredag.

– Pengene bruker vi blant annet til å utvikle en ny app. Den lanseres nå og gjør det letter å få notert ned det du mangler i det du går tom for produktet. Bare skann strekkoden og varen ender opp på handlelisten din, sier gründeren og legger til at flere har savnet et skikkelig alternativ på mobilen.

Søkt om patent på selvbetjente hentestasjoner

Han sier også at de frem til nå har opplevd mye av det han kaller «utsolgt-situasjoner». Det vil si at hentestasjonene, eller bilene som leverer ut varene, er fulle.

– Nå har vi funnet løsningen på det, med enkle tilhengere vi kjører rett ut på leide parkeringsplasser. Dette har vi testet og patentsøkt, og så langt fungerer det fantastisk. Det gir oss også en enorm fleksibilitet, sier han.

Og han har ambisjonene i orden:

– Innen utgangen av 2016 er planen å ha flere hentepunkter i Oslo enn Kiwi har butikker, sier han.

Les også

Ole Robert Reitan ble syk av nederlaget

I dag har Kiwi rundt 75 butikker i hovedstaden, mens Kolonial.no har 10 selvbetjente og 17 vanlige hentepunkter.

Konkurrenten Marked.no startet opp i februar i år. Også de melder om voldsom vekst.

2 millioner i uken

– Vi vokser med 10 prosent i uken og har gjort det de siste åtte ukene. Nå omsetter vi for 2 millioner i uken og vi regner med å omsette for 200–300 millioner kroner i løpet av året, sier administrerende direktør Ole Petter Wie i Marked.no.

Han er godt fornøyd med utviklingen og mener det er plass til flere aktører i markedet slik det ser ut nå.

Han tror også at Rema 1000 og Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, etter hvert vil komme med sine nettsatsinger og da vil de bli sterke konkurrenter.

Les også

Nordmenn har gått sjokolade-bananas

Billig mat på nett?

Foreløpig krangler alle aktørene om hvem som er billigst i markedet. Både Kolonial.no og Marked.no sier de skal ligge rundt Rema 1000 og Kiwi på prissammenligninger.

Marked.no sier på sine hjemmesider at de ifølge egne pristester er like billige som Rema 1000, Kiwi og Extra. Kolonial har valgt å kjøpe en pristest hos Enhver.no, aktøren som Rema 1000 kjøper pristester hos hver uke.

I denne testen har Enhver sammenlignet Rema 1000, Meny, Kolonial.no og Marked.no. Rema 1000 kommer ut som vinneren.

Firmaet Enhver sier til Aftenposten at de gjerne gjør slike oppdrag, men under forutsetning at de selv helt uavhengig bestemmer hvilke varer som skal sjekkes og når sammenligningen skal foregå.

LES OGSÅ: Vil du også vært et helt annet sted enn i matbutikken? Da er du ikke alene. Her har vi oppsummert hvordan vi handler i Norge.

Ingen slår Rema

Testen viser at Rema 1000 er billigst, og at:

  • Kolonial.no er 3,4 prosent dyrere enn Rema
  • Marked.no 7,1 prosent dyrere enn Rema, og at
  • Meny er 13,6 prosent dyrere enn Rema.

Testen tar for seg 134 varer handlet inn på fredag i forrige uke. 131 av disse varene er helt sammenlignbare, og det er de varene som er utgangspunktet for prisforskjellene over.

De varene som er tatt ut av denne testen er fiskekaker, ytrefilet og hermetisk hakkede tomater. Dette er varer der Rema, Kolonial og Meny har som egne merkevarer (tilsvarende Remas Best pris og Norgesgruppens First Price). I denne testen var det svært stor prisforskjell på fiskekakene og ytrefileten.

LES OGSÅ:Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret.

1 kg fiskekaker koster 26,16 kroner hos Rema, mens prisen hos Marked er 137,11 kroner kiloet. Tilsvarende forskjell var det på ytrefileten.

Enhver.no har også en prissammenligning der disse tre varene er med, og da ligger Marked.nos priser 16,2 prosent over Remas priser.

– Vi jobber hver dag med priser og jeg kjenner meg ikke igjen i denne undersøkelsen, sier Wie i Marked.no.

Les også

Øy, Gisholt, internett er ikke en flopp

– Men hvis dette stemmer, har vi ytterligere en jobb å gjøre. Blant annet jobber vi i dag med å få på plass et alternativ til den ytrefileten vi har. Produktet vil være litt lavere kvalitet, og lavere pris, sier han.

Han legger også til at det er en utfordring at Marked.no ikke har egne merkevarer, kun merkevarer fra leverandørene.

– Uansett må jeg få si at Enhver.no er kritisert for å ha svært nær tilknytning til Rema 1000. Og at Kolonial.no er sterkt knyttet til dem igjen. Så denne testen stiller jeg meg meget kritisk til, sier han.

Daglig leder Frode Ystaas sier til Aftenposten at Enhver.no følger vanlig metode for å teste prisene, og at de som kjøper testen ikke har noen påvirking på hvilke varer og når testen tas.

– Rema legger ingen bånd på hvordan vi skal gjøre jobben vår. Marked.no har selv ønsket å bruke vår statistikk, men vi ble ikke enige om pris. De brukte den likevel og tilpasset den til sitt eget velbefinnende. At de nå stiller seg kritisk til pristesten, er uforståelig for oss, sier Ystaas.

  1. Les også

    Vi kommer til å kaste tonnevis med mat onsdag

  2. Les også

    Matkrigen på nett tar av og gir lavere priser

  3. Les også

    Mer salt i søt kjeks enn i flere typer potetgull

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Kolonial.no vil ha prisregulering på mat for å ta makt fra de store

  2. ØKONOMI

    Helt greit med sprit levert på døren, men ikke øl

  3. ØKONOMI

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

  4. ØKONOMI

    – Nær umulig å forklare store prisforskjeller i dagligvaren

  5. ØKONOMI

    Matbutikkene på nett utsolgt i pinsehelgen

  6. ØKONOMI

    Kjøper mer fersk fisk og mindre sjokolade