Økonomi

SAS bestiller nytt og smalt langdistansefly

Slik ser det ut, det nye flyet SAS skal leie inn fra første halvår 2019.

Selskapet følger i Norwegians fotspor og vil bruke langdistanseutgaven av A321 til å fly smale ruter til USA.

  • Carl Alfred Dahl
    Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder

SAS har inngått en avtale med Air Lease Corporation om å leie inn tre utgaver av Airbus A321LR. Dette er et fly med inntil seks seter i bredden, én midtgang, og rekkevidde til å fly mellom Skandinavia og nordøstkysten av USA.

Produsenten lover et drivstofforbruk pr. sete som er 20 prosent lavere enn forgjengeren. LR-utgaven har tre ekstra drivstofftanker omtrent midt på flyet. Konfigurert for 206 seter øker dette rekkevidden til omtrent 7400 km.

Første utgave av A321LR ble levert i midten av november til israelske Arkia Israeli Airlines etter at den planlagte lanseringskunden Primera Air slo seg selv konkurs bare uker før den planlagte overleveringen.

Les også

SAS skaffer seg 50 Airbus-fly og går dermed bort fra Boeing

Åpner for nye USA-ruter

– Dette er en helt ny flytype for SAS. Den er utrolig velegnet til det skandinaviske markedet og vårt reisemønster. Vi ser frem til å lansere nye ruter og til å evaluere A321LR i produksjon, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en pressemelding.

Med omtrent 80 prosent av setekapasiteten til dagens langdistansefly åpner denne maskinen muligheten for ruter med litt færre reisende enn dagens rutekart tilbyr. Det kan enten være mellom de nest største byene i Skandinavia til de mest populære storbyene i USA, eller til litt mindre populære reisemål i USA.

Nye ruter, klasse- og setekonfigurasjon vil bli klart i løpet av våren.

SAS har fra før åtte utgaver av A321, men disse har kortere rekkevidde og brukes på europeiske ruter ut fra København og Stockholm.

På langdistanserutene til Kina, Japan og USA bruker SAS i dag A340 og A330, som har to midtganger og omtrent 260 seter i en 2–4–2-konfigurasjon.

Norwegian har bestilt 30 stykker

Norwegian får etter planen sin første av i alt 30 utgaver av A321LR inn i flåten mot slutten av inneværende år. Denne bestillingen ble gjort allerede sommeren 2016, da toppsjef Bjørn Kjos valgte å konvertere 30 eksemplarer av en tidligere bestilling på 100 a320neo-maskiner.

Kjos uttalte i høst at planen er å bruke disse maskinene på internasjonale ruter i det søramerikanske markedet.

Les mer om

  1. Luftfart
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Norwegian
  4. Airbus