Økonomi

1750 søkte på faste pilotjobber i SAS

Da SAS meldte behov for 220 piloter, haglet det inn søknader fra hele Europa.

SAS øker trafikken og trenger flere piloter. Da jobbene ble lyst ledige førte det til en flom av søknader fra hele Europa.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

SAS er i ferd med å ansette piloter i de ledige stillingene og noen av dem har allerede rukket å komme seg i jobb i sitt nye selskap.

Flere forhold, deriblant økt trafikk og mange flyvere som nærmer seg pensjonsalderen, utløste på tampen av fjoråret behov for nye piloter. I løpet av kort tid strømmet det inn i 1750 søknader. Mengden overrasket SAS.

— Ja, dette er veldig mange. Det er nok et uttrykk for at mange som i dag er ansatt i bemanningsselskaper og ikke i det selskapet de flyr for, ønsker mer ordnede forhold, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

LES OGSÅ:

Les også

Salget av taxfree-brennevin på flyplassene stuper

Det tar ofte lang tid før nye flyvere blir klarert for å kunne jobbe som styrmenn i nye selskaper, men Johansen sier at mange av de nyansatte allerede er i jobb. Innfasingen av nye piloter skjer fortløpende utover våren.

— De fleste som søkte, bor i Skandinavia eller hører hjemme her, noen jobber i utlandet og vil hjem. Siden SAS har hele Skandinavia som ett jobbmarked, vil de som ansettes bli fordelt dit det er størst behov. Et femtitall av disse vil tilhøre basen i Oslo, sier Johansen.

Skiftende arbeidsgiver

Pilotene som søkte SAS-jobbene, kom fra andre selskaper i Europa – blant annet fra både Norwegian og Ryanair.

Disse har det til felles at de ikke er ansatt direkte i selskapet de jobber for, men i eksterne selskaper eller datterselskaper av eierselskapene. Ofte er de ansatt for en kortere tidsperiode og kan oppleve at de står uten jobb fordi flyselskapet de jobber for ikke trenger dem mer.

LES OGSÅ:

Les også

Stanser billettsalget på alle store ruter fra Rygge

— Piloter vil ha et ryddig arbeidsforhold, derfor ser vi at mange vil jobbe for SAS, der alle er ansatt direkte hos oss. Vi tilstreber den skandinaviske modellen med faste ansettelser til skandinaviske betingelser. Det ser ut til å lokke mange, sier Johansen.

Ny pilot rett inn i ledighet

Leder Petter Førde i Norsk Flygerforbund sier at arbeidsmarkedet for nye piloter i dag er så vanskelig at mange uteksamineres rett inn i ledighet.

Petter Førde.

— Det er overskudd på piloter, ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia, sier Førde, som sterkt advarer unge mennesker mot å satse på dyr, privat pilotutdanning i troen at de raskt skal kunne skaffe seg godt betalt flyverjobb.- Slik er ikke situasjonen. En helt normal lønn for nyutdannede piloter, etter mange års utdannelse, overstiger ikke sjelden så vidt 300.000 kroner i tillegg til dietter. Grunnlønnen er ikke mer enn man kan oppnå for en kurant butikkjobb, sier Førde.

Omskolerer seg til nye jobber

Han advarer også mot at stadig flere flyselskaper ikke ønsker å ha et arbeidsgiveransvar for sine piloter og derfor leier inn mannskaper etter behov hos eksterne bemanningsbyråer. Dette gjør at mange piloter ikke kan gjøre regning med å få fast jobb.

LES OGSÅ:

Les også

Landet forsinket og på feil flyplass, må betale erstatning

Han sier at mange piloter gir opp jobbjakten etter hvert og omskolerer seg til andre yrker.

— Noen må ta til takke med jobb som varer bare noen måneder. Jobbsituasjonen kan være tøff i en periode av livet der man stifter hjem og familie. Den som utdanner seg til pilot, må være klar over at den utdannelsen ikke kan brukes til noe annet enn å fly.

Les også

  1. Taxfree-butikkene: - Vi må fortsette å sette klistremerker på vinflaskene

  2. Betydelig bedre kvartal enn ventet for SAS

  3. Jensen utsetter flypassasjeravgiften