Økonomi

Stjernegründernes nye lekegrind

Fredag investerte Founders fund sine første tusenlapper i norske IT-håp. I løpet av 2–3 år skal 30 millioner kroner deles ut.

- Vi har startet Norges minste, men kanskje viktigste investeringsfond, sier Geir Førre (til høyre foran). Gjennom Founders fund har blant annet Førre, Rolf Assev (t.v) og Jon von Tetzchner investert penger i de unge selskapene UX Lab og Yay (i annen etasje). Foto: Olav Olsen

  • Øystein Aldridge
    Øystein Aldridge

— Nesten alle gründere har til felles at det eneste de kan, er teknologien de jobber med. De kan ingenting om business og markedsføring. For å få suksess, må man videre. Det tror jeg at vi kan hjelpe til med, sier Geir Førre.

I 1996 startet han Chipcon, som ble solgt for 1,3 milliarder kroner til amerikanske eiere i 2005. I 2007 etablerte Førre selskapet Energy Micro, som gikk samme vei i sommer. Denne gangen var prisen 1 milliard kroner.

Nå har suksessgründeren spyttet inn 3 millioner kroner i Founders fund, som skal hjelpe lovende norske teknologiselskaper ut i verden.

— Jeg har lovet omgivelsene mine at jeg er ferdig som gründer. I fremtiden skal jeg jobbe med investeringer og entreprenørskap, sier Førre.

Tror 1 av 10 lykkes

Fremtiden starter i Forskningsparken. Ved Førres side i lokalene til gründermiljøet Startuplab, sitter Opera-grunnlegger Jon von Tetzchner. Også han har lagt flere millioner i Founders fund.

- Vi lager noe som hadde vært nyttig å ha den gang vi startet opp selv. I begynnelsen må man klare seg med lite penger, og da er det veldig viktig å få hjelp, sier Tetzchner.

Les også

Med en app skal de erobre verden

Fredag gjorde Founders fund sine første investeringer. Billedbyrået Yay og interaksjonsdesignerne i UX Lab får henholdsvis 900000 kroner og 250000 kroner. Fondet har 30 millioner kroner som skal investeres i 20–30 selskaper i løpet av de neste tre årene. De skal inn i selskapene på et tidlig tidspunkt, med beløp på opptil 1,5 millioner kroner.

En del av jobben blir å finne investorer som kan ta over i løpet av to til fire år. Tanken er at sånne som Førre og Tetzchner på egen hånd kan gå inn med mer penger dersom de finner noen av selskapene spesielt interessante.

— Av 20–30 selskaper kan vi håpe på at to-tre blir store stjerner og at ti til greier seg. Det er sannsynlig at halvparten dør, sier Førre.

Mer enn penger

Tor Bækkelund er ansatt i Startuplab, og blant initiativtagerne til Founders fund. Han var i sin tid direktør i Hugin, et norsk IT-eventyr som ble solgt for 350 millioner kroner i 2006.

Les også

Kim Kristians skoleprosjekt åpner dører verden rundt

— Vi som har solgt oss ut av gamle prosjekter, ønsker oss nå tilbake til gründermiljøet vi en gang var del av. Vi investerer ikke bare penger i selskapene. Vi skal også hjelpe dem med å ta riktige valg, og ikke minst skaffe kunder, sier Bækkelund. Når det gjelder selskapene Yay og UX Lab, der fondet gjør sine første investeringer, sier Bækkelund følgende:

— Vi ser et stort potensial i begge. De er startet av folk som har en ambisjon, og de har gode løsninger innen markeder som vi tror kan vokse, sier Bækkelund.

Lengter tilbake

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI har forsket på norsk IT-bransje. Han mener initiativet til Founders fund er udelt positivt.

— Men det store problemet i bransjen er egentlig ikke å skaffe penger i oppstartfasen. Når selskapene har nådd en viss størrelse og skal ut i verden, kreves det helt andre pengesummer. Hvis dette fondet kan hjelpe unge gründere videre, er det veldig bra, sier Andersen.

Les også

31-åringen kunne ingenting om teknologi. Nå driver han milliardbutikk på nett.

Han forklarer at modellen til de norske it-millionærene er godt kjent fra Silicon Valley. — Slike fond oppsto nettopp fordi IT-gründere solgte selskapene sine og lengtet tilbake til gamle dager og oppstartfasen, sier han.

I Norge er det stort sett det offentlige som har tatt seg av investeringer i tidlig fase.

— Det finnes etter hvert noen få andre. Vi begynner å få på plass en IT-bransje i Oslo, og delvis i Trondheim. Det er veldig bra at dette nå systematiseres, sier Andersen.


Lager «Spotify for bilder»

Billedbyrået Yay har bloggere over hele verden som målgruppe. Nå får de 900 000 kroner av investorene i Forskningsparken.

— Både pengene og de andre ressursene er kjempeviktige for oss. Founders fund kan åpne dører som vi aldri kunne åpnet alene, sier Linda L. Johannessen.

Hun er en av gründerne bak Yay Media. Byrået har laget en løsning for bloggere og privatpersoner som trenger bilder til sine nettsider. For 9 dollar i måneden får man ubegrenset tilgang til Yays arkiv.

— 85 prosent av alle bilder som brukes på nett i dag, brukes ulovlig. Vi lager en billig, lovlig løsning. Det er som Spotify for bilder. Man kjøper dem ikke, men «streamer» dem, forklarer Johannessen.

Ser til utlandet

I liket med kollega Jan Ole Kjellesvig, har hun bakgrunn fra fotogiganten Scanpix. For noen år siden brøt de ut for å starte Yay sammen med tredjemann, Oddbjørn Sjøgren.

Internasjonalt har Yay konkurrenter som Shutterstock og Istock, men disse er i mindre grad orientert mot privatmarkedet. Ambisjonene til Yay er det uansett ingenting i veien med.

— Vi skal forandre hele bransjen og endre hvordan man ser på bruk av bilder. Vi er veldig klare for å sette opp kontorer i utlandet, og ser spesielt på USA og Tyskland. Dette er veldig internasjonalt, sier Johannessen.

Støtter studenter

Interaksjonsdesignbyrået UX Lab får 250 000 kroner av Founders fund.

— For oss som er unge studenter er dette usedvanlig gode navn å ha i ryggen. De har sett oss jobbe og tror på oss. Samtidig er flere av dem involvert i selskaper som for oss er potensielle kunder, sier Karen Dolva i UX Lab.

Byrået som hun har vært med på å starte, består foreløpig av fem studenter fra Universitetet i Oslo.

- Pengene gir oss en viss trygghet. Men alt det andre som disse investorene kan bidra med, er viktigere, sier Dolva.

Litt enkelt handler interaksjonsdesign om å kartlegge hvordan mennesker opplever en digital tjeneste eller et produkt. For eksempel skal UX Lab snart i gang med et oppdrag for Utlendingsdirektoratet (UDI), som ønsker å vite mer om folks bruk av nettsidene deres. Et annet oppdrag har gått ut på å designe en app for Redningsselskapet.

— Vår rolle er å finne ut mest mulig om brukerne, teste tjenester, og til slutt komme med forslag og innspill til hva som bør gjøres. Den tekniske utføringen er det andre som tar seg av, forklarer Dolva.

Les også

  1. Setter fingeren på fremtiden

  2. Gammel dotcom-millionær på nye eventyr

  3. Svenskene surfer på nettsuksesser