Økonomi

Salgstallene til Rema 1000 fortsetter å falle

Salgstallene til Rema 1000 gikk tilbake med 7,1 prosent i mars, ifølge VG. Nedgangen kommer parallelt med at kjedens omdømme har falt kraftig.

Det ble mye støy rundt Rema 1000 etter presentasjonen av kundeprogrammet «Æ» og nyheten om at en rekke kjente varemerker forsvant fra butikkhyllene. Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg.
  • NTB

Ifølge avisen viser den nyeste bransjestatistikken fra analyseselskapet Nielsen at Rema 1000 har hatt nedgang i salget i årets tre første måneder. I januar var nedgangen på 3,2 prosent, mens den var på 3,6 prosent i februar.

Samtidig har konkurrentene Coop Extra og Kiwi hatt motsatt utvikling, med veksttall alle tre månedene. For Coop Extra var veksten på hele 7,9 prosent i mars.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 understreker at tallene er underlagt konfidensialitet for hele bransjen, men kommenterer likevel utviklingen generelt:

– Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter. En litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser – og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, sier hun.

Fossum opplyser at tallene for påsken og starten på grillsesongen er positive.

Den årlige omdømmeundersøkelsen til kommunikasjonsbyrået Apeland viste i forrige måned at Remas omdømme har falt med 7,3 prosent siden i fjor.

Les mer om

  1. Rema 1000
  2. Coop
  3. Kiwi
  4. Dagligvarebransjen
  5. Dagligvarehandel