Økonomi

Frosne barn på tur var starten på en designsuksess

Onsdag kveld ble trondheimsbedriften Birnabag hedret med internasjonal innovasjonspris.

Gründeren Elisabeth Strand gikk mye på tur med egne barn da de var små, og var redd de skulle fryse. Det ga ideen til varmeposer til barn i bæremeis og firmaet Birnabag.
  • Silje Marnburg Ellefsen

Den lille familiebedriften Birnadal fra Trondheim ble tildelt gull i Outdoor Industry Award sin innovasjonskåring.

Juryens begrunnelse var at den vind- og vanntette varmeposen Birnabag er et kvalitetsprodukt med en funksjonell design, «en god idé for et vidt spekter av bruksområder».

Outdoor Industry Award er en av de ledende prisene internasjonalt for innovasjon i friluftslivsindustrien. Produktet som Birnadal var nominert for heter Birnabag Nordic, en varmepose til barn i bæremeis. Birnadal er vant gull i kategorien for tilbehør.

Grublet på ideen i 18 år

– Bare det å være nominert føles som en seier i seg selv. Det er en bekreftelse på at vi har et bra produkt med markedspotensial, sa oppfinner og designer av varmeposen, Elisabeth Strandtil Adresseavisen før kåringen.

  • På ferie? Kanskje du kjenner deg igjen i denne saken om hytteeierne og deres gjester.

Den første varmeposen til bæremeis laget Strand i 1994 da sønnen Kristian var liten. Familien brukte den i mange år, og deretter tok søsteren og flere av hennes venner den i bruk til sine barn. Etter å ha grublet på ideen i flere år, bestemte hun seg i 2012 for å satse på å videreutvikle produktet.

Les også

Spekulanten er den utskjelte helten i innovasjon | Andreas Thorsheim

– Jeg tenkte at det var en god idé, men det var alltid for travelt til å ta tak i. Vi lette på internett for å finne ut om det fantes tilsvarende produkt på markedet. Det gjorde det ikke. Til slutt fant vi ut at vi enten måtte glemme hele ideen og legge det fra oss, eller så måtte vi gjøre noe med det, sier Strand.

For dyrt å produsere i Norge

De første varmeposene ble produsert på en fabrikk i Gausdal, men i dag foregår produksjonen i Kina.

– Det lar seg ikke gjøre å produsere dette produktet i Norge. Det blir for dyrt og markedet er ikke villig til å betale for det.

Strand forteller hvordan det var å satse på egen idé og starte en bedrift.

– I oppstartsfasen var utfordringen at vi brukte mesteparten av ressursene på produktutvikling. I dag er utfordringen å få til en bredere distribusjon og finne samarbeidspartnere.

Les mer om

  1. Innovasjon