Økonomi

Nå lader elbil-eierne bilen hjemme. Særlig de som bor i enebolig.

96 prosent av elbileiere i enebolig lader hjemme minst én gang i uken. Elbileiere lader nå fire ganger så ofte hjemme, som på jobb.

De fleste elbil-eiere klarer seg med hjemmelading. I snitt lader de fire ganger så ofte hjemme som på jobben, viser ny undersøkelse. Foto: Amanda Voisard / X03749

  • NTB

Det viser tall fra en spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt (TØI).

– De fleste klarer seg med hjemmelading, over 90 prosent lader hovedsakelig hjemme. Arbeidsplasslading vil i fremtiden først og fremst være et poeng for dem som ikke kan lade hjemme, eventuelt har svært lang pendlingsavstand, samt dem som har de eldste bilene, sier forskningsleder Erik Figenbaum ved TØI til Dagsavisen.

I snitt lader elbileiere 4,4 ganger hjemme i uken og 1,1 ganger på jobben.

Undersøkelsen ble gjennomført i forbindelse med forskningsprosjektet ELAN (Electromobility Lab Norway).

«Ladetilgangsangst» er i ferd med å overta for den gamle rekkeviddeangsten, mener TØI-forsker. Foto: Varfjell, Fredrik / TT NYHETSBYRÅN

Figenbaum mener det er viktig med praktisk tilrettelegging for hurtiglading, med tilgang til arealer å sette ladere på, for eksempel ved parkeringshus, kjøpesentra og kommunale anlegg som idrettslag. Han sier at fenomenet «ladetilgangsangst» er i ferd med å overta for den gamle rekkeviddeangsten.

18 prosent av elbileierne opplever ladekøer «ofte eller alltid» på lange reiser.

– Lang rekkevidde medfører at flere tar elbilen på langturer, også på de dagene med mest trafikk, og da blir ladekø og angst for dårlig ladetilgang en ny utfordring, påpeker Figenbaum.

  1. Les også

    Har ladehybridene fortsatt livets rett?

  2. Les også

    I sommer gjorde vår familie et eksperiment: Hvor lett er det å dra på elbilferie i Norge? Slik gikk det. | Bjørn Stærk

  3. Les også

    SSB: De rikeste får mest glede av elbilfordelene

Les mer om

  1. Elbil
  2. Lader
  3. Hurtiglading
  4. rekkevidde

Relevante artikler

  1. MOTOR

    Denne synden provoserer elbileiere. Slik er reglene ved ladestasjonene.

  2. ØKONOMI

    Smart fremtid: Tesla-eiere kan selge strøm fra batteriet

  3. OSLO

    Rush av søknader om beboerkort før innføring av P-avgift for elbiler

  4. ØKONOMI

    Hotellkrisen rammer lavtlønte: Nana måtte kjempe for permitteringsbrev

  5. NORGE

    Derfor tar få buss for tog i år

  6. ØKONOMI

    Coop om eksplosiv omsetning: – Har aldri sett lignende tall