Økonomi

Britisk storavis forbyr reklamer fra selskaper som driver med olje og gass

Storavis vil ikke ha reklamne for oljevirksomhet.

The Guardian blir den første store nyhetsorganisasjonen i verden som forbyr reklamer fra selskaper som hovedsakelig driver med utvinning av fossilt brennstoff.

  • NTB-AFP

Avisen omtaler klimakrisen som den viktigste utfordringen i vår tid og tar et hardt oppgjør med olje- og gassindustrien.

– Vår avgjørelse er basert på innsatsen mange i denne industrien har lagt ned i flere tiår for å forhindre at meningsfylt klimahandling blir gjennomført av myndigheter verden rundt, heter det i en uttalelse fra avisen onsdag.

  • Les også: Oljeinteressene vil ha iskanten flyttet nordover

Reklame utgjør rundt 40 prosent av avisens inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.

Vil bli bærekraftig

– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.

Norske medier bør gjøre det samme

Nasjonal talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne mener norske medier bør gjøre det samme som The Guardian.

– Det er et veldig tydelig signal når The Guardian sier nei til reklame for selskaper som lever av å ødelegge klimaet. Oljeselskaper har fått lov til å kjøpe seg goodwill gjennom reklamekampanjer, også her hjemme, sier Hermstad

Også Bellona-leder Frederic Hauge sier til NTB at dette utfordrer norske medier til å gjøre noe tilsvarende.

Reklame utgjør rundt 40 prosent av The Guardians inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.

– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.