Økonomi

Britisk storavis forbyr reklamer fra selskaper som driver med olje og gass

The Guardian blir den første store nyhetsorganisasjonen i verden som forbyr reklamer fra selskaper som hovedsakelig driver med utvinning av fossilt brennstoff.

Storavis vil ikke ha reklamne for oljevirksomhet. Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

  • NTB-AFP

Avisen omtaler klimakrisen som den viktigste utfordringen i vår tid og tar et hardt oppgjør med olje- og gassindustrien.

– Vår avgjørelse er basert på innsatsen mange i denne industrien har lagt ned i flere tiår for å forhindre at meningsfylt klimahandling blir gjennomført av myndigheter verden rundt, heter det i en uttalelse fra avisen onsdag.

  • Les også: Oljeinteressene vil ha iskanten flyttet nordover

Reklame utgjør rundt 40 prosent av avisens inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.

Vil bli bærekraftig

– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.

Norske medier bør gjøre det samme

Nasjonal talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne mener norske medier bør gjøre det samme som The Guardian.

– Det er et veldig tydelig signal når The Guardian sier nei til reklame for selskaper som lever av å ødelegge klimaet. Oljeselskaper har fått lov til å kjøpe seg goodwill gjennom reklamekampanjer, også her hjemme, sier Hermstad

Også Bellona-leder Frederic Hauge sier til NTB at dette utfordrer norske medier til å gjøre noe tilsvarende.

Reklame utgjør rundt 40 prosent av The Guardians inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.

– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Koronakrisen er også blitt en mediekrise. Men det kunne ha vært enda mye verre.

  2. FOTBALL

    Manchester City utestenges fra Champions League

  3. VERDEN

    Guardian: Mobilen til verdens rikeste mann angivelig hacket via den saudiske kronprinsen

  4. DEBATT

    Facebook støtter nye globale skatteregler | Nick Clegg

  5. KULTUR

    Nettguru Jaron Lanier: – Vi trenger et lovforbud mot manipulerende algoritmer

  6. A-MAGASINET

    I 2019 kom det 550 nye podkaster hver dag