— I starten het vi Seilmakerservice. Men det navnet passer liksom ikke så godt når du skal til Afrika for å selge haller. Og vi syr jo ikke seil lenger, sier Arne Dalland.

Arne Dalland begynte med seil, nå handler det om beskyttelse mot dårlig vær.

Han er daglig leder i bedriften som nå heter Norwegian Weather Protection AS. Etter en intern navnekonkurranse var seilmakerne nemlig blitt værbeskytterne.

— Været har alt å si for oss. Stort sett alle produktene vi leverer er en form for værbeskyttelse, sier Dalland.

Lenger ned i saken kan du lese om to andre gründere som også er nominert fra nord og vest.

Alt av seilduk, unntatt seil

Og dårlig vær betyr gode tider for folk i uværsbransjen. Faktisk har etterspørselen økt så mye de siste årene at den lille bedriften i bygda Seim i Hordaland er nominert i EYs (Ernst & Young) kåring av årets entreprenør i Vest-Norge. Av alle de kvalifiserte selskapene håndplukker en jury de kandidatene som er best til å «skape vekst og varige verdier».

— Jeg mener det spesielle med oss er at vi har utviklet seilmakerfaget til å bli noe helt nytt. Materialene er de samme, men går nå til helt andre formål, sier Dalland.

Presenninger, kalesjer, partytelt og plasthaller er blant klassikerne. På merittlisten står blant annet Afrikas største idrettshall, som beskytter karateutøvere, fotball-, tennis- og ishockeyspillere mot sol og vind i Namibia. Oljelenser og fiskeoppdrettsanlegg kan de også levere. Eller hva med et kufjøs i PVC?

— Vi har veldig mange ideer om hva produktene våre kan brukes til. Fjøset er et nytt prosjekt, basert på behovet for billige landbruksbygg som er enkle å sette opp og ta ned, sier Dalland.

Så langt har tolv bønder bestilt det hundre prosent resirkulerbare og brannsikre «partyteltet» for kuer.

Hege Amundsen Elvestad
Stig B.Hansen

I region øst er det kun én kvinne som er plukket ut til konkurransen — møt:

Nedturen som måtte komme

Kreativiteten ble også redningen for en bedrift som for få år siden hadde 70 prosent av sine kunder i oljebransjen.

I juli hadde de største oljerelaterte selskapene i

De små leverandørene merker fallet i oljeprisen minst like godt, og NAV varslet i august at så mange som 36.000 oljerelaterte jobber kan bli kuttet.

— Folk snakket jo om at oljenedturen før eller senere måtte komme, også da oljeprisen var høy. Det var vårt ”worst case scenario”. For fem år siden begynte vi derfor å forberede oss, og vi har jobbet intensivt med å vokse i næringer som ikke er oljedrevet, sier Dalland.

Satser på uvær

I dag er det liten tvil om at det var en riktig avgjørelse. Bedriften Dalland startet sammen med Arild Folkedal for femten år siden skulle egentlig ikke ha flere ansatte. Nå er de 32 til sammen, og omsatte for mer enn 40 millioner kroner i fjor.

— Det var tøffe tak i starten selvfølgelig. Men vi var trygge på oss selv og at vi kunne utvikle produktet videre. Når man skal starte opp for seg selv gjelder å hoppe ut i det med begge beina samtidig, råder Dalland.

Etter flere år med omstillinger er andelen kunder i oljebransjen i dag nesten det halve, og produksjonsprosessen effektivisert. Strategien er å vokse videre, med stadig nye produkter på tegnebrettet. Og er det noe de regner med å kunne fortsette å leve av i NWP, så er det været.

— Ja, det se ut til å gå ålreit sånn sett. Oslo har allerede fått sin del av regn og storm i høst, og der ser vi godt i ordreboken, for å si det sånn, sier Dalland.


Brillefint fra Bergen

Michelle Rowley, Helge Flo og Jesper Jeppesen synes folk burde eie mer enn ett par briller. Nå finnes det egendesignede merket Kaibosh i motebutikker over hele verden, og de er også med i konkurransen om tittelen Årets entreprenør.

Michelle Rowley
Bent René Synnevåg

Hvordan endte dere som brilledesignere?

— Helge vokste opp i bransjen og kunne design og produksjon, mens jeg drev med markedsføring. I 2002 kontaktet vi det danske motemerket Bruuns Bazaar og sa vi ville designe briller for dem. Det ble en veldig viktig start. For to år siden begynte vi å produsere vårt eget merke.

- Hvorfor er nettopp dere nominert til årets entreprenør?

— Vi er veldig nyskapende. Vanligvis kjøper ikke folk nye briller etter sesongens mote, men fordi de gamle er ødelagt. Hos oss tar vi utgangspunkt i trender og styling, med hele pakken med briller og glass til en bra pris. Alt designes her i Bergen, og vi er veldig stolte av at store, internasjonale motebutikker vil kjøpe inn akkurat våre modeller.

- Hva er ditt tips til andre som vil starte eget firma?

-Vær forberedt på ditt livs vanskeligste opplevelse. Selvtillit er viktig. Da vi dro til København tenkte jeg aldri at det ikke kunne gå. Vi måtte bare finne ut hvordan. Men ingen kan klare alt helt alene, det er viktig å bygge nettverk og lytte til andre.

- Hvordan skal dere vokse videre?

— Kaibosh er det viktigste for oss nå, og skal bli den største delen av selskapet i fremtiden. Vi har ambisiøse planer om å vokse med flere egne butikker, og har veldig lyst til å vise at et norsk merke kan ha suksess i utlandet.

— Det var bare å hoppe i det

Selv om større selskaper banker på døren, vil sjømatbedriften på «den ytterste, nøgne ø» som administrerende direktør Rita Karlsen kaller det, heller vokse på sin egen måte. De holder til på Senja, og er en av kandidatene i region nord som konkurrerer om å bli Årets entreprenør.

Rita Karlsen

— Hvordan endte du opp i sjømatbransjen?- Bedriften startet med bestefars fiskebruk i 1932. Jeg har jobbet her siden jeg var ferdig utdannet, og det lå i kortene at jeg skulle overta. Vi var midt i en nedgangstid, noe faren min tok tungt, så det var en styrke at jeg tok over da jeg gjorde. Det var bare å hoppe i det.

- Hvorfor er nettopp dere nominert til årets entreprenør?

— Vi er litt annerledes. Normalt skulle vi vært kjøpt opp av et stort børsnotert selskap, det er jo trenden. Vi har friere på døren fra tid til annen, men vi vil heller være lokaleide og beholde styringen selv. Vi er svært bevisste på samfunnsansvaret vårt. Vi driver på veldig små steder, der oppdrettsanlegget er, bor det for eksempel femti innbyggere.

Ta sjansen når den byr seg

- Hva er ditt tips for å bli en god entreprenør?

— Å starte med økologisk oppdrettslaks som de første i Norge var en enorm risiko. Fisken var blek og måtte selges i et helt nytt marked, men vi hadde troen. Det gjelder å tenke langsiktig og ikke la seg knekke av første nedtur.

- Hvordan skal dere vokse videre?

— I vår næring skjer det mye fort. De siste årene har markedene vært med oss, men vi følger nøye med og er forberedt på svingninger. Vi skal bli litt bedre hver dag, og er avhengige av bærekraftighet. Vi skal jo drive med dette «til evig tid».

Slik gikk det i regionfinale Øst:

Av 12 kandidater som var med i østlandsfinalen, fikk fem kandidater plass i den nasjonale finalen.

Disse er:

  • Kjetil Graver fra Godtlevert.no
  • Erik Jølberg fra Tess
  • Ole Jacob Sunde fra Formuesforvaltning AS
  • Ørnulf Høyer fra Høyer
  • Roy Gunnar Holth fra Gunnar Holth Grusforretning AS I jakten på Norges fremste vekstskapere gjennomfører EY (Ernst & Young) i løpet av oktober seks regionale finaler der i alt 12 kandidater fra hele landet skal videre til den nasjonale finalen i Oslo tirsdag 24. november. Den nasjonale vinneren representerer deretter Norge i den internasjonale finalen i Monaco neste sommer. Der skal det kåres en internasjonal vinner blant de fremste vekstskaperne fra over 60 nasjoner.
- Største hindringen for å leve er å skulle klare seg selv Bjørn Blumenthal (85) er pensjonert psykolog. Han har klare tanker om hvordan folk kan bli langt mer lykkelige.