Økonomi

Synnøve Finden helgarderte i ostekrig: Bestilte to typer emballasje

Synnøve Finden innrømmer at de tok høyde for at de ville tape en rettssak mot Tine. Derfor hadde de bestilt to sett med emballasje.

OPT_nyAD2Q0527_doc6of62sm7gk88eqq3lbq-iMOcMTOq_c.jpg
  • Mala Wang-naveen
    Mala Wang-naveen

Synnøve Findens lansering av en ny ost har ikke gått upåaktet hen. På fredag konkluderte Follo tingrett med at meieriet må stanse osten som er merket «jarlsbergost-type fra Synnøve». Lørdag kunne Aftenposten melde at hele 100.000 pakker med Synnøve Finden-ost var iferd med å bli merket «Sensurert».

I går sto Synnøve Findens ansatte og sladdet osten sin. Les mer om

Les også

den sensurerte Synnøve Finden-osten

Et velregissert stunt?

Nå har Tines tidligere markedsansvarlig Øystein Aurlien engasjert seg i saken og kaller Synnøve Findens operasjon for et velregissert stunt. Aurlien erfarer at det skal ha blitt trykket opp «sensur»-lapper, samt emballasje uten jarlsberg-referansen før dommen fra tingretten var klar. Noe som kan bety at meieriet har spekulert i en ostesensur.

  • LES OGSÅ: 8-10 prosent av all norsk melk går med til å lage Jarlsbergost som selges ut av landet.
    Synnøve Finden avviser dette, og sier at «sensur»-etiketten ble bestilt etter at tingrettens kjennelse var klar. De skriver i en pressemelding at de mottok dommen som stoppet dem fra å selge den nye osten med ordlyden «jarlsbergost» klokken 10.46 sist fredag.

— Vi hadde kontakt med trykkeriet som har laget etikettene med «sensurert» påtrykt klokken 12.31 på fredag. Klokken 13.13 var de i gang med produksjonen, heter det i pressemeldingen.

— Det er feil at sensur-lappene ble trykket opp på forhånd. De ble bestilt etterpå, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden.

Han bekrefter imidlertid at de hadde på forhånd hadde bestilt en emballasje uten de omstridte ordene, fordi de tok høyde for at Tine kunne komme til å reagere.

Bekrefter at de hadde to sett med emballasje

– Stemmer det at dere hadde bestilt emballasje uten teksten «jarlsbergost-type fra Synnøve»?

– Det stemmer at vi hadde bestilt emballasje uten teksten på. Vi mener at vi har lov til å kalle den det, og vi har anket kjennelsen. Vi kjenner jo Tine, så da det nærmet seg lanseringen, visste vi at de ville benekte fakta og trekke oss for retten. Så vi tok høyde for at vi måtte tape noe sånt i første instans.

– Hvorfor har du ikke sagt dette tidligere?

– Det handler om å ha fokus på ansvarlig drift. Dette er den største lanseringen noensinne for Synnøve Finden.

– Så dere regnet med at Tine ville trekke dere for retten?

– Vi fryktet de ville agere som tidligere, for eksempel ved smørkrisen - da de lyktes i å fjerne produktene våre fra markedet, sier Tollefsen.

– Så det var et bevisst valg at dere hadde bestilt emballasje?

— Jaja. Det var i etterkant at vi innså at Tine kunne bruke sin makt til å stoppe lanseringen.

- Så var dette en bevisst ulydighetskampanje?

— Nei, dette handler om å ta sine forholdsregler dersom verste scenario skulle inntreffe. At dette er et PR-stunt, faller på sin urimelighet.

Kriger også om ostens historie på Wikipedia

I tillegg til ordkrigen mellom de to meieriene, foregår det en krig på Jarlsberg-ostens side på Wikipedia. Aurlien i Tine, som i sin tid hadde ansvaret for kampanjer som «Det kom en sveitser til Jarlsberg amt», sier at det virker som om historien er tuklet med.

– Mener du at noen har tuklet med historien til Jarlsberg-osten slik at den er tilpasset Synnøve Findens versjon?

– Det virker sånn på meg. Jeg kjenner historien til Jarlsberg. Synnøve Finden blander kortene når de viser til at det har hett jarlsberg-oster i 1850, for at de skal få lov til å kalle sin ost det. I Norge har vi noe som heter merkevarerettigheter, og det vet Synnøve Finden svært godt, så dette er et bevisst spill, sier Aurlien.

Synnøve Findens kategoridirektør avviser sterkt at meieriet bedriver historierevidering på Wikipedia.

– Det var en journalist som gjorde oss oppmerksom på det med Wikipedia. Men det er viktig for oss å fortelle at dette er jarlsbergtype ost, vi mener at det er Tine som har fått et forklaringsproblem og som gjennom historieomskriving har gjort Jarlsberg til sin egen merkevare. At dette er en PR-jippo, faller på sin egen urimelighet. Tine har trukket oss inn i en rettssak, vi har ikke gått til sak mot Tine, sier Tollefsen.

– Aurlien mener dere bedriver er et bevisst uetisk spill, der hensynet til «god forretningsskikk» fullstendig er satt til side?

– På ingen måte, vi har brukt den beste beskrivelsen på et produkt som eksisterte lenge før Tine eksisterte.

Mener Finden har «karaoke-versjon av en ost»

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøgskole mener Finden bedriver dobbeltkommunikasjon her.

— På en måte ønsker de å provosere, og da kan man spekulere på om det er for å få mediedekning om seg og sitt eller om selve striden. Jeg tror det er for å få dekning om seg og sitt og spekulerer på at folkeopinionen vil være på deres side i det jeg har kalt David mot Goliat, sier Andreassen.

  • LES OGSÅ: Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret
    Som et eksempel på god konkurranseånd viser han til Q-melk og deres forsøk på å være en innovativ utfordrer.

– Men her har vi Synnøve Finden som prøver å lime seg på noe som andre har gjort godt. Nice try, no cigar. Innovasjon handler ikke om å komme med karaoke-versjonen av en ost. Publikum liker ikke det, de liker rene spilleregler, sier Andreassen.

Q-Meieriene straffes når Tine gjør det bra

Hagens Orkla får 100 mill. i støtte fra staten for å lage norsk Grandiosa