Økonomi

Ny Strømstad-ferge settes på «lydløs» når den nærmer seg Sandefjord

Folk i Sandefjord kommer knapt til å merke den nye Strømstad-fergen. Fredag formiddag settes et unikt og delvis batteridrevet skip inn på ruten.

Den nye Color Hybrid er ferdig med prøveturene på Nordvestlandet. 16. august tar den om bord de første passasjerene i Sandefjord. Foto: UAVPIC

  • Arnfinn Mauren

– Bølgeskvulpet vil være den eneste støyen fra dette skipet, forteller kaptein Asbjørn Heide Larsen om bord på Color Hybrid.

Den nye passasjerfergen settes inn på ruten mellom Sandefjord og Strømstad fredag, og kapteinens beskrivelse er ikke bare synsing. Målinger har vist at støyen fra skipet – på 100 meters avstand – vil være mindre enn lyden fra en normal samtale mellom to mennesker.

– Støyen er en av de største forskjellene sammenlignet med de skipene som trafikkerer strekningen i dag. I Sandefjord blir dette et skip som kun sees, men ikke høres, sier prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line.

  • Les: Hvorfor bruker Baståfergen så lang tid på å legge til?

Kaptein Asbjørn Heide Larsen blir en av de to kapteinen om bord på Color Hybrid. Den første halvtimen ut fra Sandefjord, og samme strekning på returen, vil han styre et nesten lydløst skip. - Det er 30 års forskjell på det aller meste, sammenlignet med det jeg er vant til fra Color Viking, sier han. Foto: Arnfinn Mauren

Kan foreløpig bare lades i Norge

Den beskjedne støyen er mulig på grunn av en 65 tonn stor batteripakke. Batteriene lades opp når skipet ligger til land i Sandefjord, og gjør det mulig for fergen å gå én time på strøm.

Denne timen er det Sandefjord-miljøet som vil dra nytte av. Skipet vil gå på strøm fra Sandefjord og syv-åtte kilometer ut fjorden. Samme strekning vil tilbakelegges på strøm når skipet returnerer.

– Totalt vil dette bidra til å redusere utslippet av klimagasser med ca. 20 prosent, opplyser kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Men reduksjonen kan bli enda større når det kommer på plass et landstrømanlegg på svensk side. Foreløpig kan bare skipet lades i Sandefjord.

– Vi er i dialog med svenskene og håper å få det på plass. Da kan vi utnytte den grønne teknologien enda bedre, forteller Tomren.

Prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line er fornøyd med rederiets nyeste skip – til tross for forsinkelsen. – Nå vil vi bruke det neste året på å vurdere om vi skal bygge ytterligere et slikt skip, sier han. Foto: Arnfinn Mauren

Erstatter en nesten 50 år gammel ferge

I dag trafikkeres strekningen over Oslofjorden av fergene Bohus og Color Viking, bygd i henholdsvis 1971 og 1985. Color Hybrid skal erstatte den eldste av dem.

– Den nye fergen har åpnere og lysere passasjerområder enn de som trafikkerer der i dag, sier Robin Tomren.

Med plass til 2000 passasjerer og 500 biler er Color Hybrid dobbelt så stor som fergen den erstatter. Det gjør den til verdens største «plug-in» hybridskip.

– Men den posisjonen regner vi ikke med å beholde veldig lenge. Det skjer veldig mye på dette feltet nå, påpeker Tomren.

Jomfruturen utsatt flere ganger

Allerede før en eneste passasjer har satt sine bein om bord, har skipet fått en rekke utmerkelser. Det er blant annet kåret til «årets skip» av Skipsrevyen.

Men det har vært en utfordring å få skipet ferdig til den første oppsatte seilasen. To ganger i sommer er jomfruturen blitt utsatt. Nå blir første seiling 16. august, selv om skipet allerede er levert fra verftet.

Color Hybrid er bygget i Polen og ved Ulstein verft på Nordvestlandet. Color Line har opsjon på bygging av ytterligere ett skip av denne typen, men rederiet har foreløpig ikke tatt noen beslutning om de vil benytte seg av denne opsjonen. Foto: UAVPIC / NTB scanpix

– Vi opplevde at skipet trengte lengre tid til gjennomføring av
testprogrammet, opplyser kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Rederiet ønsker ikke å opplyse hva forsinkelsen koster, men følgende fakta illustrerer at det trolig er snakk om betydelige tapte inntekter: Color Hybrid har dobbel så stor kapasitet som skipet det erstatter. Samtidig skjer forsinkelsen midt i høysesongen.

– Det er krevende når forsinkelser inntreffer i høysesongen. Men når skipet er i trafikk, kommer det til å vitalisere trafikken på denne ruten. Vi ser for oss en betydelig økning både fra svensk og norsk side, sier Mathisen.

Les mer om

  1. Color Line
  2. Ulstein
  3. Verft
  4. Teknologi
  5. Samferdsel
  6. Rederier

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Abelia etterlyser Norges svar på Zuckerberg og Gates

  2. ØKONOMI

    250.000 jobber er borte siste året. Det er helt normalt.

  3. ØKONOMI

    Kraftig omsetningsvekst for Huawei tross kritikk og sanksjoner

  4. ØKONOMI

    Hurtigbåtene skal bli utslippsfrie. Denne kan bli løsningen.

  5. ØKONOMI

    Aldri har det vært vanskeligere å bli fisker. 20 år gamle Sander slapp gjennom nåløyet.

  6. ØKONOMI

    NRK: Rundt 100 mister jobben i Kleven verft