Fikk mobilregning på 20.000 - Telenor legger seg flat

Det var en ukes sommerferie i Alanya som utløste gigantregningen. André Samstad trodde han ville få beskjed når han hadde mobilsurfet for mye, og fikk sjokk da han fikk regning på 20 000 kroner.

André Samstad dro på ferie i månedsskiftet mai/juni. Telefonregningen for juni kom på 16 000 kroner, mens han i tillegg fikk en regning på 4000 kroner for mobilbruk i mai. Til sammen skulle Samstad ut med over 20 000 kroner etter ferien.
  • Oda Leraan Skjetne

— Jeg trodde ikke det var mulig. Regningen var ekstremt høy, sier Samstad til adressa.no.

Fikk ikke varsels-SMS

Flere mobiloperatører sender automatisk ut SMS når en kunde passerer en viss beløpsgrense for databruken. Da må kunden bekrefte at han vil fortsette å bruke mobildata, og hvis ikke sperres abonnementet. Telenor har en slik ordning, men Samstad fikk ingen SMS.

— Jeg vet at du skal få beskjed når du kommer til beløpsgrensen, og at det skal være så sikkert å bruke mobilen nå. Men jeg fikk ingen varsling, sier han.

LES OGSÅ: Slik unngår du mobilsjokk etter utenlandsferien

Med Samstads bedriftsabonnement skulle han fått et varsel etter å ha surfet for rundt 400 kroner. I stedet surfet han for 20.000 i løpet av den ukeslange ferien i mai og juni.

Tar på seg skylden

Etter å ha blitt kontaktet av adressa.no, innrømmer Telenor at det har skjedd en feil.

— Her har vi gjort en feil og ikke lagt inn varslingen da Samstad byttet abonnement i februar, sier informasjonssjef i Telenor Per A. Meling.

Samstad hadde på varsling om høye regninger for surfing, men da han byttet abonnement fra privat til bedrift, falt dette bort.

— Når det ikke ble lagt inn varsling på det nye abonnementet, så er det vi som må påta oss skylden. Han skal slippe å betale mer enn maksbeløpet på rundt 400 kroner, sier Meling.

LES OGSÅ: Slik kommer du deg trygt på nett i utlandet

Slik beskytter du deg

De siste årene har det blitt færre historier om gigantregninger, mye på grunn av varslingssystemet. Men hvis din operatør ikke har et varslingssystem, kan det lønne seg å være forsiktig.

Først og fremst bør du skru av mobildata og roaming, og heller bruke trådløse nettverk. Trådløse nettverk er ofte gratis på restauranter og kafeer i utlandet, og her er det mye penger å spare.

Men også på bruk av trådløse nettverk er det mulig å gå på en smell, da bruk av åpne nettverk som ikke krever passord, kan utsette deg for svindelforsøk.

LES OGSÅ: Mange blåser i wi-fi-sikkerheten i ferien

Skru av oppdateringer

Men hvis wifi ikke er tilgjengelig, og man må bruke mobilnettverket, kan det være lurt å skru av systemoppdateringer og automatisk oppdatering av ulike apper. Flere apper og og widgets, som for eksempel oppdaterer været eller Facebook, kan kjøre i bakgrunnen uten at du er klar over det. Og da kan du plutselig få en skyhøy regning i fanget.

Det er også lurt å unngå strømming fra Spotify og Youtube, da dette trekker mye data.

André Samstad fikk ikke varsel fra Telenor om at han hadde passert beløpsgrensen for databruk, og fikk mobilregning på 20 000 kroner.