Økonomi

Pilot fikk akutt magesjau, passasjerene fikk erstatning

En av pilotene på charterflyet ble rammet av akutt magesjau, og flyet ble 10 timer forsinket. Det ble en kostbar affære for selskapet, som må ut med en erstatning på 5000 kroner til passasjerer som krever det.

Andrepiloten på Primera Air-fllyet ble syk, flyet ble forsinket i 10 timer, og passasjerene får erststatning. WIKIPEDIA

  • Knut-erik Mikalsen

Det blir stadig vanskeligere for flyselskapene å vri seg unna å måtte betale erstatning ved forsinkelser. At en pilot blir syk er ikke en årsak som fratar flyselskapet plikten til å utbetale erstatning, mener svensk tingrett.

Den har dømt charterselskapet Primera Air, velkjent aktør også for norske Syden-reisende, til å betale ut full erstatning til to passasjerer som gikk til sak på grunn av en betydelig forsinkelse i mars i år. Dermed vil også resten av passasjerene ha krav på det samme.

— Denne, og andre saker med forsinkelser, viser at domstolene i Europa nå begrenser flyselskapenes muligheter til å vri seg unna plikten til å gi passasjerene erstatning, sier den svenske flyrettsadvokaten Stephan Eriksson til Aftenposten.

Hans kommentar er generell siden han ikke har hatt noe med den aktuelle saken å gjøre.

Fikk diaré og måtte kaste opp

Stephan Eriksson. KNUT-ERIK MIKALSEN

Eriksson har trukket Norwegian for retten fordi han mener det norske selskapet er pliktig til å betale erstatning til sine passasjerer som er blitt rammet av massive forsinkelser med selskapets nye fly, Boeing 787 Dreamliner.Selskapet selv mener at dette dreier seg om "tekniske problemer utenfor selskapets kontroll", og at selskapet dermed ikke er erstatningspliktig. Retten som har avgjort saken om Primeria Air, Alltunda Tingrätt, er den samme som skal avgjøre Norwegian-saken.

Det konkrete tilfellet med Primera Air gjelder et tilfelle der flyet skulle fly charterpassasjerer til og fra Oman. Flyet skulle gjøre en planlagt mellomlanding på Kypros for å bytte mannskap. Dagen før den aktuelle flyvingen hadde andrepiloten en mellomlanding i Wien, hvor han spiste og senere kjente seg dårlig. Ved ankomst til Larnaca fikk han diaré, senere med oppkast.

Utpå natten måtte han derfor melde fra til selskapet at han ikke var i stand til å fly.

Krevde erstatning, fikk avslag

Denne sykdommen gjorde at flyet, som skulle hente svenske charterturister hjem fra Oman til Stockholm, ble mer enn 10 timer forsinket. To av passasjerene krevde kompensasjon etter EU-forordning på 600 euro på grunn av at flyet var mer enn tre timer forsinket.

Det avslo selskapet, og henviste til at den akutte sykdommen måtte ansees å være en "ekstraordinær omstendighet utenfor selskapets kontroll". Slike hendelser gir ikke rett til erstatning.

Les også:

Les også

Har satt i gang knallhardt erstatningskjør mot Norwegian

Det godtok ikke de to svenskene, og trakk flyselskapet for retten. Attunda Tingsrätt har gitt dem fullt medhold, og sier at sykdom blant besetningen er noe selskapet må regne med. Flyselskapet mener på sin side at de gjorde det som var mulig for å få sendt passasjerene med andre flyselskaper, eller leie inn annet fly for å frakte passasjene hjem. Dette lyktes ikke.

Selskapet vedgår at sykdom normalt ikke er en ekstraordinær situasjon, men at mulighetene for å finne en annen løsning var begrenset fordi hendelsen fant sted på en flyvning som Primera Air bare foretar én gang i uken.

Ble syk før flyvingen startet

Tingretten legger vekt på at sykdommen inntraff knappe 10 timer før flyet skulle ta av, og at han ga beskjed til selskapet mer enn syv timer i forveien om at han ikke kunne jobbe som planlagt. Retten mener at sykdommen på denne bakgrunn ikke kan karakteriseres som ekstraordinær, og som fritar selskapet for plikten til å betale erstatning. Svenskene får ikke bare erstatning, med får også dekket sine rettsomkostninger.

Les også:

Les også

SAS brukte to dager på å få hjem passasjerer fra London

Denne dommen er den andre som på kort tid handler om det flyselskapene kaller "ekstraordinære omstendigheter", og som ikke utløser rett til erstatning for reisende som blir rammet av forsinkelse eller kanselleringer. Britisk rett har gitt passasjerer rett til erstatning der selskapet har vist til tekniske årsaker som begrunnelse for å avslå krav om erstatning fordi dette etter selskapets mening var ekstraordinære omstendigheter.

Retten mener at flyselskapene alt for lett har klart å unndra seg erstatningsansvar, og at tekniske hendelser må betraktes som en integrert del av det å drive et flyselskap.

Les også:

Les også

Ryanair kutter hver tredje rute i Norge neste år

Frykter ikke dommene

Lasse Sandaker-Nielsen. NORWEGIAN

Norwegian har vist til unntaksvilkårene når det har nektet å gi erstatning til passasjerer som er blitt rammet av de tekniske problemene på selskapets langruter.Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til Aftenposten at selskapet ikke frykter at domstolene i EU nå strammer inn på vilkårene for å kunne henvise til ekstraordinære omstendigheter, siden heller ikke sykdom blant besetningen nå anses som grunn til å kunne nekte erstatning:

— Vår sak som skal opp i Attunda tingrett neste år handler om hvorvidt et innleiefly som fikk tekniske problemer var utenfor vår kontroll, noe alle tekniske rapporter fra selskapet som skulle gjennomføre flygningen viser. Flyselskapene følger EUs lovgivning som omhandler passasjerenes rettigheter, men det er ingen tvil om at dersom høyere domstoler har en helt annen tolkning av regelverket, så må det gjøres tilpasninger i EU-regelverket, sier Sandaker-Nielsen.

  1. Les også

    Klageflom mot Norwegian

  2. Les også

    Kraftig Syden-fall i sommer, nå kuttes det i feriefavorittene

  3. Les også

    8 ting du ikke visste du ville vite om flyruter

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Han har tvunget flyselskapene til å punge ut 25 millioner i erstatning til kunder

  2. NORGE

    Rammet av Norwegian-kanselleringer? Da kan du ha krav på tusenvis av kroner i erstatning

  3. ØKONOMI

    Norwegian vil ikke love erstatning til alle etter flykaoset

  4. ØKONOMI

    SAS har fått 20 kompensasjonskrav etter streiken - har avvist alle

  5. NORGE

    Marerittreisen fra Gatwick: Passasjerer nekter å akseptere Norwegians løsning

  6. ØKONOMI

    Anna Rønne brukte feil ord i klagen sin. Da sa Norwegian nei.