Økonomi

Ølsalget fortsetter nedover i Remas butikker

Remas ølsalg falt i januar og fortsatte å falle i ukene etter, viser ferske tall. Samtidig har hovedkonkurrentene Kiwi og Coop Extra opplevd kraftig salgsvekst.

Ny Æra sa Rema da de lanserte appen Æ som gir rabatt på dine mest kjøpte varer. Men nærmest samtidig kom Remas bestevenn-strategi, der enkelte varemerker ble kastet ut av Rema-hyllene.
  • NTB

Ølvolumet falt med 6,2 prosent i uke 8, og de fire siste ukene har Remas ølsalg falt med 4,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra markedsanalyse- og meningsmålingsbyrået AC Nielsen som E24 har fått tilgang til.

Uansett hadde Rema kjemperesultater da de la frem tallene for 2016.

Konkurrentene øker

Samtidig har Kiwi opplevd en økning i ølsalget på 10,9 prosent, mens salgsveksten har vært på hele 21,8 prosent hos Coop Extra. Kiwis markedsandel på øl er nå høyere enn Remas, med 25,65 prosent mot Remas 21,86 prosent.

– Vi er fortsatt i forhandlinger med flere lokale leverandører. Varer herfra vil komme i butikk når avtalene er på plass, og det gleder vi oss veldig til å vise kundene våre. Vi ser fram til å fortelle mer om dette når produktene er i butikk, sier kategorisjef Tormod Rasten i Rema 1000.

Aftenposten har tidligere skrevet at Rema ble taperen i fjor, og at selskapet har brutt med sin gamle strategi.

Bestevenner og «uvenner»

Rema har i lang tid vært i en tung leverandørstrid med bryggeriene Mack og Hansa. Bryggeriforeningen mener dessuten at Remas bestevennstrategi har gjort det vanskeligere for småbryggerier å få innpass hos dagligvarekjeden.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Kiwi
  3. Rema 1000
  4. Coop