Økonomi

Landbruksministeren vil bruke norsk reiseliv for å selge lokalmat

BERLIN (Aftenposten): Norge skal bli en internasjonal matnasjon, er et av landbruksminister Jon Georg Dales store mål.

Landbruksminister Jon Georg Dale (t.h.) vil satse på å selge mer norsk lokalmat til turister som besøker Norge. Her smaker han på den nye kyllingrasen Sasso sammen med bonde Aadne Søyland i Gårdsand under et arrangement i høst. Jørgen Nordby

  • Marita E. Valvik

Matmessen Grüne Woche, Berlin:

Tingvollost, sider, gulrotmarmelade, reinsdyr og andre norske varer sto på menyen da landbruksminister Jon Georg Dale (Frp) inviterte presse og små lokale produsenter til Berlin.

I den norske ambassaden har 17 representanter for Mat-Norge lagt sine hoder i bløt sammen med statsråden, for å finne ut hva som kreves for å kunne omsette norsk lokalmat for 10 milliarder kroner innen 2025.

I fjor sommer var markedet på 4,2 milliarder kroner.

Dette målet ble lansert i 2015 og nå kjemper Dale for å få realisert det. Derfor legger han frem en ny mat- og reiselivsstrategi når Mat-Norge samles i Berlin for 30. gang.

  • Les mer: Ektepar fra gulrotbygd lager pesto av noe «ingen skulle tru»

– Norge skal bli en internasjonal kjent matnasjon, sier Dale entusiastisk.

– Det er kanskje et litt voldsomt mål når vi ser på Frankrike og Italia som rager noe høyere enn oss på en slik rangering?, spør Aftenposten forsiktig.

– Jo da, men vi har noe som de andre ikke har: Norske fjorder, Nordlyset, friske dyr, lav medisinbruk, utmark som brukes i produksjonen. Det er dette vi må selge, sier Dale.

Vil selge lokalmat der turistene er

Her trekker han blant annet frem Hurtigruten som et eksempel. De har gjort mye for å fremme lokalmat og i dag står det kasser med lokalproduserte varer klare når Hurtigruten legger til kai.

– De som reiser til Norge er opptatt av det som er unikt her. De har betalingsevne og -vilje. Det kommer godt med. Vi tror at det ikke er så langt frem for å nå dette målet, sier han.

I strategien som ble lagt frem torsdag, er det tatt utgangspunkt i det som fungerer innen reiselivet. Dette ønsker de nå å koble matproduksjonen opp mot.

Det er hoteller som skal gi de tilreisende mer lokalmat, det er gårder som kan bli en attraksjon i seg selv og det er destinasjoner hvor det i dag ikke er knyttet matopplevelser til.

Her skal regjeringen inn og bidra til mer samarbeid for å løfte frem de mulighetene som ligger i matopplevelsene.

– Det er sprøtt at Kraftkar fra Tingvollost kan bli verdens beste ost. Men det er mulig!

– Hvordan skal dere få dette til?

– Det jeg lærte her i Berlin i fjor, var at når disse ulike aktørene samarbeider, så får de til mye. Det legger vi til rette for, blant annet her i Berlin hvor små, selvstendige aktører får muligheten til å bygge nettverk og samarbeide.

Vil ha mer penger igjen på gårdstunet

Han sier at mange ikke lenger ser på sin nærmeste lokale produsent som konkurrent, men som en som kan bidra med kunnskap og kompetanse.

Små lokale aktører kommer også til å få utsolgt-situasjoner, og da er dette nettverket godt å ha, slik at andre kan steppe inn med andre, og like gode, varer, mener Dale.

Han er opptatt av at matproduksjonen ikke bare betyr å selge maten på Bondens marked eller hos en av dagligvarekjedene. Han vil at mer av pengene skal bli liggende igjen på gårdstunet.

Derfor trekker han frem en av utstillerne som skal på matmessen Grüne Woche, Bakken Øvre Gårdsmat.

– De har i utgangspunktet en omsetning på 1,5–2 millioner kroner basert på sine melkekvoter. Nå omsetter de for 16 millioner kroner.

Han snakker også varmt om sider-produsentene.

Små endringer i regelverket ga produsentene lov til å selge sider direkte fra gården, selv om de inneholdt alkohol.

Samtidig endret de på regelverket, slik at produsentene kan legge ut informasjon som forbrukerne selv oppsøker.

– Det som er så gøy er at når folk først er på gården og kjøper denne sideren, selger gårdene også mer av de andre produktene de har laget på gården, sier Dale.

De store gir plass til de små

Dagligvarekjedene har også sagt de skal satse mer på lokalmat. Norgesgruppen, som eier Meny, Kiwi, Spar og Joker, sa i sommer at lokalmaten i deres butikker vokste med over 10 prosent, mens dagligvaremarkedet totalsett vokste med 3,5 prosent.

Rema har den siste tiden fått krass kritikk fordi de kaster ut store nasjonale merkevarer.

Bakgrunn: Aftenposten avslørte i høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.

Hovedårsaken er at de er misfornøyd med innkjøpsbetingelsene fra leverandørene, men de sier også at de ønsker å skille seg ut. Derfor skal dette gi plass til flere lokalproduserte varer.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene