Økonomi

Spår at teknologien vil løse klimakrisen

McKinsey-direktør Matt Rogers spår at vi står foran en revolusjon i ressursbruken. Fremtiden ser svært lys ut, mener han. Foto: MICHAELA REHLE

Utviklingen av elbilen Tesla er forvarsel om en den tekniske revolusjonen. McKinsey-direktør Matt Rogers har troen på fremtiden.

  • Sigurd Bjørnestad
    Sigurd Bjørnestad
    Journalist

— Jeg er overbevist om at teknologien vil løse klimakrisen. Kullandelen i USAs kraftproduksjon sank fra 50 til 35 prosent på 18 måneder fordi teknologien gjorde det mulig å utvinne skifergass og skiferolje.

Matt Rogers er direktør for konsulentselskapet McKinsey i San Francisco, teknologioptimist og forfatter. Sammen med forskeren Stefan Heck ved Stanford University i California har han skrevet boken Ressursrevolusjonen.

Budskapet er: Ved å utnytte areal, maskiner, infrastruktur, informasjonsteknologi og nye materialer på nye måter, kan samfunnet oppnå svært store gevinster.

Historisk mulighet

Rogers tar utgangspunkt i det han mener er den viktigste globale endringen de neste 20 årene. Rundt 2,5 milliarder mennesker i India, Kina og andre utviklingsland er på vei ut av fattigdom. De er på vei til byene, og de er på vei fra landbruket til jobber i industri og tjenesteyting.

— Verden skal bygge byer og nye arbeidsplasser i et tempo verden ikke har sett siden 1800-tallet. Kina skal de neste 20 årene bygge 100 byer på størrelse med New York. Vi må gjøre ting på nye måter, og dette gir fantastiske muligheter til å organisere tilværelsen på en smartere måte, sier han.

Rogers mener Kina og andre fremvoksende økonomier har en stor fordel.

— De gjør mange ting for første gang, og de kan unngå omveiene og feilene vi har sett i Vesten. Fattige land i utvikling bygger ikke linjer for fasttelefon, de hopper rett til mobiltelefonen, sier han.

Eksempel på revolusjon

Han konkretiserer mulighetene ved å ta privatbilisme som eksempel:

  • De fleste bilene tilbringer 95 prosent av tiden i garasjer og parkeringsplasser.
  • På en motorvei med maksimal gjennomstrømming vil bare 10 prosent av veien være dekket av biler.
  • Folk er dårlige sjåfører.
  • Biler drevet av bensin og diesel utnytter lite av energien i drivstoffet.

Inn med teknologien

For å gjøre privatbilismen mer effektiv vil Rogers ha mer deling av bilene, og viser til bildelingstjenesten Zipcar og sjåførtjenesten Uber.

— Noen tastetrykk på smarttelefonen er nok for å skaffe seg bil eller skyss. Hvis vi øker bruken av en enkeltbil til 30 prosent av tiden vil én bil erstatte fem andre biler, sier han.

I tillegg har han store forventninger til førerløse biler som kommer om noen år. I første omgang er det snakk om at sjåføren lar seg overstyre i gitte situasjoner, for eksempel i parkeringen.

— Sensorer i bilene vil gjøre det mulig å kjøre mye tettere på motorveien, og dermed øke kapasiteten dramatisk. Det er mye billigere å sette sensorer i bilene enn å bygge nye veier, sier han.

Han bruker USAs flyvåpen i et beslektet eksempel. De kuttet kostnaden til drivstoff med opp til 20 prosent ved å la jagerflyene fly i V-formasjon slik gjessene gjør det.

Se på Tesla!

Tilbake til landjorden: Rogers har elbil-produsenten Tesla som ett av mange forbilder.

— Tesla viser omfanget av de positive endringene som vil komme, sier han

Resultatet av alt dette blir færre biler, mer avanserte biler og raskere transport. Han ser for seg slike ressursrevolusjoner på mange områder i samfunnet.

— Bygninger og bygging er et annet eksempel. Kineserne setter opp en bygning på 15 etasjer på 15 dager. Nøkkelen er å lage delene i en fabrikk, sier Rogers.

- Men teknologisk fremgang har vi alltid hatt. Hva er annerledes nå?

— Spranget fremover er større enn tidligere. Vi har sløst med ressursene lenge fordi prisene på de fleste råvarene falt frem til 2000. Potensialet for sparing, gjenbruk og økt effektivitet er svært stort. Dette skjer nå, og mer vil komme, sier han.

Markedet får det til å skje

Det er på alle måter langt fra den oppfinnsomme ingeniørens datamaskin til høye salgstall som betaler ingeniørens lønn.

— I all hovedsak vil markedsøkonomien sørge for at de nye, teknologiske mulighetene blir omformet til salg og inntekter. Men myndighetene har en viktig rolle, for eksempel når det gjelder å etablere testsentre som er åpne for alle, sier han.

Luftige McKinsey

Spaltist Lucy Kellaway i den britiske avisen Financial Times skrev for noen uker siden en kommentar der hun karakteriserte en fremtidsstudie fra McKinseys som «uftige plattheter». Hun spådde at selskapet ikke vil eksistere om 50 år.

Rogers ønsker ikke å kommentere den spådommen.

Les også:

Les også

  1. Uken som endret alt?

  2. «Som klimapolitiker har Jens Stoltenberg aldri ledet. Han har bare sagt det som passer profitørene»

  3. - Klimautslippene er ute av kontroll

  4. «Salget av elbiler går raskere enn noen hadde forutsett»

  5. Kronikk: Er elbilpolitikken for dyr?