Økonomi

Finansnæringen tilbyr veilån til Siv Jensen

Finansministeren minner om at hun har penger nok til veier. Hun kan bruke egne penger i stedet å låne fra forsikringsselskapene.

Finansminister Siv Jensen fikk tilbud om lån på finansnæringens dag. Foto: Terje Bendiksby/SCANPIX

  • Sigurd Bjørnestad

Finansnæringen mener Norge trenger flere og bedre veier. Nå tilbyr de seg å bidra med lån til staten.

— Koblingen av pensjonskapital og prosjekter i infrastruktur er en perfekt kombinasjon for alle parter.

Styreleder Helge Leiro Baastad i finansnæringens interesseorganisasjon Finans Norge har mange medlemmer på jakt etter langsiktige plasseringsmuligheter for milliardene de forvalter.

Derfor brukte han talen sin på finansnæringens dag tirsdag til å melde seg for finansminister Siv Jensen (Frp). Finansnæringen vil låne henne penger for å bygge mer veier og jernbane.

Samtidig er Baastad på vegne av finansnæringen sterkt kritisk til Stortingets gjennomføring av samferdselspolitikken. "Klatting" og "hestehandel" er ordene han bruker om Stortinget.

Han minnet om at norske forsikringsselskaper har over 1250 milliarder kroner liggende i kassene som innbetalte penger til private pensjoner.

Mer vei raskere

Baastads budskap er at det er gevinster ved å bruke privat kapital i veiprosjektene.

— Dette dreier seg om at man kommer raskere på plass, man får mer vei for pengene. Vi har jo også en særinteresse selvfølgelig i å få lange plasseringer av pensjonskapitalen for å sikre god avkastning av pensjonspengene for folk flest i Norge, sier han til Aftenposten.

- Hva hindrer rask og effektiv gjennomføring i dag?

— Det er bare en kjensgjerning. Når vi ser hvor mye vei Norge har klart å utvikle sammenlignet med andre land, så har vi kommet for kort. I Norge er det slik at Stortinget skal vedta veiutbygginger over 500 millioner kroner. Det er en hestehandel som foregår på Stortinget, og da er det veldig mange særinteresser og fylker som står opp mot hverandre, sier Baastad.

I stedet vil ha en ansvarlig etat med "anledning til å planlegge helhetlig og fullfinansiere prosjekter".

— Så det er en klattet tilnærming som vi har i Norge i dag, hvor Stortinget i realiteten sitter og hestehandler fylke etter fylke, sier han.

I den avsluttende paneldebatten tirsdag minnet Baastad om at det dør nesten 200 mennesker i trafikken hvert år.

— Vi er opptatt av sikkerhet , sa han

Les også:

Les også

Mener Frps veibygging blir å lure seg selv

Har 5000 mrd.

Siv Jensen satt rett foran Baastad i salen. Men hun mangler ikke penger. I Oljefondet har hun drøyt 5000 milliarder kroner og i Folketrygdfondet var det knapt 170 milliarder kroner ved utgangen av 2013.

Hun var diplomatisk positivt innstilt til Baastads ønske om å låne henne penger til vei. Likevel kom hun med Finansdepartementets motargumenter:

  • Staten mangler ikke penger. Statens finanser er bunnsolide. Hvorfor skal den som har banken full av penger gå til banken for å låne?
  • Statsbudsjettet er ikke til hindring for å tenke langsiktig i bygging av veier og jernbane, sier Jensen. Sagt på en annen måte er budskapet: lånte pensjonspenger fra forsikringsselskapene er ikke nødvendig for å fri seg fra den tvangstrøyen noen sier statlige budsjettregler og Stortingets praksis er.
  • Det «helt avgjørende» er å passe på at kundene ikke taper på sine innbetalte pensjonspenger. Jensen vil ha dette øverst på arket når hun vurderer å slippe de oppsparte private pensjonspengene inn i veiprosjekter.

Skal bruke penger selv

Jensen minner finansfolket om at Regjeringen er i ferd å øke pengebruken til vei og bane allerede.

— Hvis private penger skal brukes på vei eller bane, kommer det i så fall i tillegg til pengene det offentlige skal og må bruke, sier hun.

Hun vil med andre ord ikke redusere sin egen innsats for å skape plass for privat finansiert veibygging. Jensen minner også næringen om at statens egne penger i Folketrygdfondet kan komme foran i køen. Jensen er i ferd med å utrede om fondet skal kunne investere penger i veiprosjekter.

Les også:

Les også

Gratis oljepenger finansierer Jensens skattekutt

Ikke overbevist

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Jonas Gahr Støre sier han «i utgangspunktet er avventende» til at private pensjonspenger skal investeres i veier.

— Staten mangler ikke penger. Hvis det finnes prosjekter som har lønnsomhet, så kan staten finansiere dem. Over tid tror jeg det er bedre bruk av pengene og mindre byråkratisk styr.

- Er sterkt skeptisk dekkende for ditt syn?

— La meg si at jeg ikke er overbevist.

Støre liker mye av det han hører fra Jensen, og over det hele hviler Finansdepartementets ånd.

— Jeg synes hun pakket det inn i mange av de faglige advarslene Finansdepartementet har til det, sier Støre.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Forbrukerrådet: – Silvers kunder bør rømme selskapet

  2. ØKONOMI

    Over 200 milliarder pensjonskroner seiler sin egen sjø – hverken arbeidsgivere eller arbeidstagere bryr seg særlig.

  3. NYHETSANALYSE

    Nyhetsanalyse: Hvem leverer best på samferdsel - rødgrønne eller blå?

  4. ØKONOMI

    Folk kjøper flere elbiler enn ventet. Derfor bruker Siv Jensen mer oljepenger.

  5. LEDER

    Aftenposten mener: Frp april 2020 bør lytte til Frp februar 2020

  6. ØKONOMI

    Sanner vil ikke verne Oljefondet mot korona