Økonomi

Utfordrer matkjedene på nett

12 unge gründere tar opp kampen med de store norske dagligvarekjedene og åpner denne uken nettbutikk for mat.

Hogne Haug får varene han bestilte på nett dagen før, rett inn i bagasjerommet av gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas Kolonial.no. -Det sparer meg for mer enn en time hver lørdag, og ikke koster det mer heller, sier Haug. I bakgrunnen medgründer Mats Barlo. Ørn E. Borgen

  • Marita E. Valvik

— Jeg sparer verdifull lørdagstid, sier Hogne Haug mens gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no laster ukeshandelen inn i bagasjerommet.

Haug har vært en av pilotkundene til Kolonial.no en måneds tid og er strålende fornøyd.

— Prisene er på nivå med der vi handlet til vanlig og nå blir utvalget stadig bedre. Jeg tror også frukt- og grøntprisene er lavere enn vi er vant til, sier Haug.

Han er den første kunden på det nye hentestedet til Kolonial.no. Siden oppstart for en måned siden har det bare vært ansatte i Aker Solutions som har kunnet benytte seg av tilbudet. Av de 700 ansatte som kjører bil til jobb, er 15 prosent nå kunder. Da hentet de ansatte maten på vei til garasjen.

Nå åpner nettbutikken for alle, to måneder før planlagt, og det første hentestedet er Telenor Arena på Fornebu.

- En gjeng gamle menn

— Norske matkjeder har sovet i timen. Kjedene ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker, sier Munthe-Kaas.

Les også

Kriserammet Ica jobber med mathandel på nett

Det var da han og medgründerne så hvordan utviklingen av mathandel på internett var i Storbritannia, de begynte å jobbe med prosjektet.Der kommer rundt 5 prosent av omsetningen i dagligvaresektoren fra internett. Her i landet er det flere brukere av internett enn i Storbritannia. Samtidig handler nordmenn mer på nett i andre bransjer enn mange andre land.

— Dette stemmer ikke, sa vi til oss selv. Den eneste grunnen til at folk ikke handler mat på internett er at det ikke er et reelt tilbud. Det gjør vi noe med nå, sier Munthe-Kaas.

Hent varene selv

Foreløpig har Kolonial.no kun ett hentepunkt og det befinner seg på Fornebu. De som ønsker det, og som bor i Oslo Vest og ut til Sandvika, kan få varene levert mot et tillegg.

Varene bestilles frem til midnatt dagen før og hentes mellom halv tre og syv på ettermiddagen – på vei hjem fra jobben.

  • Norske matkjeder har sovet i timen. Kjedene ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker. Gründer Munthe-Kaas.
Les også

Polet frykter for egen fremtid

— Målet er å få hentepunkter som dekker hele Oslo i løpet av våren. Når det er på plass, kan vi øke tettheten på hentepunktene etter hvert som kundene strømmer til, sier den optimistiske gründeren.I slutten av oktober skrev Aftenposten at Ica jobber på spreng med en tilsvarende løsning for netthandel. Rema-eier Ole Robert Reitan sa da at han hadde så svidde fingre som det går an å få og har ingen planer om netthandel.

Vil bli best

— Reitan refererer til et forsøk på netthandel han gjorde for 15 år siden. Den gangen laget internett lyd. Han har ikke forstått at verden har endret seg i løpet av de årene, sier Munthe-Kaas med latter i stemmen og legger til:

— Vi vil være den femte aktøren som virkelig endrer norsk dagligvarehandel. På sikt skal vi være best på pris, best på utvalg og spare folk for masse tid.

- Hva tror du de store kjedene gjør etter at dere har lansert?

Les også

Leverer maten på trappen

— De er for selvsikre til å skjelve i buksene! Men det burde de. Jeg tror de vil sitte på gjerdet og vente til de ser at vi lykkes. Om bare et par år tror jeg at en tredjedel av all dagligvarehandel skjer via internett. Og en del av den kaken er vår.

Handlelister og oppskrifter

Gründerne har satset på priser som ligger mellom prisene til Kiwi og Meny. I tillegg skal det være enkelt å lage handlelister kunden kan bruke om igjen, enten det er lister til helgekos, hyttetur, vanlig ukeshandel eller barnebursdag.

Les også

- Øker 200 kroners-grensen, får det store konsekvenser for norske nettbutikker

— Vi har også en del ukesmenyer hvor kundene kan velge oppskrifter. Her tror jeg vi tenker ganske nytt i forhold til de etablerte kjedene. Så lenge vi kan levere til samme pris, er det her teknologien virkelig kan bane vei for oss, sier Munthe-Kaas.- En vanlig ukeshandel tar jo mer enn en time. Her får jeg varene båret inn i bagasjerommet. Nå håper jeg at de får et enda bedre vareutvalg, men det har de jo lovet, sier Haug, som kommer til å fortsette å handle på nett.

- Kjedene kommer etter

Dagligvareekspert Erik Fagerlid tror Kolonial.no kan få de andre matkjedene i Norge til å lansere sine egne nettløsninger.

— To av de fire kjedene kommer nå til lansere sine egne pilotprosjekter for netthandel, sier dagligvareekspert og partner i PA Consulting Group Erik Fagerlid.

  • Skal man lykkes med netthandel, er det ikke nok å kunne selge mat. Belgisk teknologiekspert og gründer Peter Hinssen.
Les også

Han vil hyre inn 6000 polakker

Han mener det er på høy tid å tilby forbrukerne noe annet enn de tradisjonelle butikkene. I Storbritannia står nå internetthandelen for 5,1 prosent av omsetningen i dagligvarehandelen. I Norge er den tilnærmet null.Tesco, som er den ledende butikkjeden på den britiske øygruppen, bytter nå ut sine tradisjonelle butikker med hentepunkter for folk som har handlet på nettet.

Forbrukerne klare

— Dette trenger vi her i landet. Definitivt. Jeg tror tidspunktet er bra, og forbrukerne er klare, sier Fagerlid.

Han legger til at forbrukerne trenger aktører som kan løse to problemer for dem: Middagssituasjonen og de 300 basisvarene vi bruker ofte.

Les også

«Om ti år er det gammeldags å kjøre til et kjøpesenter»

I dag har leverandørene fire kjeder de leverer varer til. Dersom Ica og Norgesgruppen får lov til å samarbeide, får de kun tre kunder.— Får utfordrerne gode betingelser og etablerer seg klokt geografisk, følger volumet etter. Det blir selvforsterkende, sier Fagerlid.

Unge, sultne gründere

— Skal man lykkes med netthandel, er det ikke nok å kunne selge mat. Den som behersker teknologien og dermed den informasjonen teknologien gir, vil eie kunden, sa den belgiske teknologieksperten og gründeren Peter Hinssen til en fulltallig dagligvarebransje senest i oktober i år.

Les også

«Rimi-Hagen» går i strupen på forsikringsgigantene

Av de 12 gründerne i Kolonial.no, har ni teknologibakgrunn.Hinssen sa da at det ikke nødvendigvis er dagligvarekjedene som har de beste løsningene, men at det trolig ville være noen unge, sultne gründere som er eksperter på nettverk og informasjonsteknologi som ville utfordre kjedene.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

  2. ØKONOMI

    Kolonial.no vil ha prisregulering på mat for å ta makt fra de store

  3. ØKONOMI

    Kjøper mer fersk fisk og mindre sjokolade

  4. ØKONOMI

    Mat på nett vokser i rekordfart, men ingen tjener penger - ennå

  5. ØKONOMI

    Coop tar opp kampen med Kolonial og Meny på nettmat

  6. ØKONOMI

    Nordmenn elsker lavpris. Det gjør at dagligvareeksperter frykter for supermarkedenes fremtid.