Økonomi

Nå storsatser Bjørn Kjos på nye langruter

Norwegian tar et nytt, stort steg inn i langrutekrigen i Europa. Dette gir også en helt ny direkterute til USA fra Oslo neste år.

sz5616f9_doc6luza8o1f1c1ah2a7o0v-XjnvRDIgjo.jpg Foto: Johan Nilsson, NTB Scanpix.

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Nå girer Norwegian opp krigen om langrutepassasjerene i Europa og storsatser fra Paris til USA allerede til sommeren.

Den 29. juli tar Bjørn Kjos av fra den franske hovedstaden med kurs mot New York.

Dette betyr at det norske lavprisselskapet tar sin internasjonale satsing opp til et enda høyere nivå.

I første omgang blir det ruter til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i Florida. De omfattende planene ble lansert torsdag kveld, samtidig i Frankrike og USA.

  • LES OGSÅ: Dette er Bjørn Kjos' masterplan

Det kommer mer – mye mer

Men de nye Paris-rutene er bare starten.

Bjørn Kjos vil erobre verden med sitt lavpriskonsept. Foto: Morten Uglum

Selskapets kommersielle direktør, Thoamas Ramdahl, varsler allerede nå at den norske flysatsingen raskt kommer til å bli utvidet:— Vi får ni nye langdistansefly av typen Dreamliner neste år, så etter hvert vil vi nok bygge ut med både San Francisco, Boston og Orlando i tillegg til helt nye rutet også fra andre deler av Europa, sier Ramdahl til Aftenposten.

I tillegg til nye ruter, vil selskapet også øke frekvensen på allerede eksisterende ruter.

Ny norsk rute også

Han lover at flåteutvidelsen neste år også vil føre til økt norsk satsing: Sannsynligvis fra våren kan nordmenn regne med å kunne fly med en ny direkterute fra Oslo til verdens gamblinghovedstad, Las Vegas. Denne flys i dag fra både København og Stockholm.

LES OGSÅ:

Les også

Så mye sopte Kjos inn på kofferter og gebyrer

Norwegian er ganske sikker på at den franske satsingen skal bli like vellykket som i England. Der er Kjos tatt imot med åpne armer, og har nesten fra første dag fløyet med smekkfulle fly både innen Europa og ikke minst på langrutene mot USA.

Suksessen overrasket selv ledelsen i Norwegian, og kom så raskt at det norske lavprisselskapet etter kort tid er blitt tredje største aktør på Londons nest største flypass, Gatwick.

Mange reiser til USA via Oslo

— Når vi åpner Paris er dette en naturlig oppfølger til London, i og med at det allerede går store passasjerstrømmer på denne ruten. Dessuten har det jo vært morsomt å se så mange amerikanere og franskmenn ta Norwegian via våre skandinaviske hovedsteder for å komme seg til USA eller til Paris. Så behovet for en lavprisrute i dette markedet tror vi er overmodent, sier Ramdahl.

LES OGSÅ:

Les også

Ryanair utsetter Gardermoen-ruter

Den franske satsingen åpner ifølfe Ramdahl også for en helt ny markedsmulighet, passasjertrafikken fra Frankrike og til landets tidligere kolonier i Afrika.

— Dette markedet rykket med ett nærmere for oss. Og med nye mellomdistansefly er det mange reisemål i Afrika som plutselig blir aktuelle, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvilke steder ennå, sier han.

Forberedt på priskrig

Suksessen hos britene skjedde ikke uten priskamp, og det samme er Norwegian forberedt på når det nå kaster seg inn i det interkontinentale markedet til og fra Frankrike.

— Vi er beredt på knallhard priskonkurranse, både fra det nasjonale flyselskapet Air France og ikke minst fra de gigantiske amerikanske flykonkurrentene. Norwgeian er imidlertid blitt et kjent varemerke både i Frankrike og USA, og med lave priser og nye fly med alle tilbud om bord er jeg sikker på at vi, ned våre lave kostnader, skal klare å bite godt fra oss i markedet, sier Ramdahl.

LES OGSÅ:

Les også

Nå smiler Kjos ekstra bredt – av en helt bestemt grunn

Skaper ny trafikk

Han sier at Norwegian også lager mye ny trafikk, fordi selskapets lave priser gjør at nye grupper reisende får råd til å ta fly mellom kontinentene.

— Det ser vi fra satsingen i England, at vi skaper mye ny trafikk, sier Ramdahl.

I dag opererer Norwegian alle sine flyvninger til Pars-flyplassen Orly. Langrutene skal derimot gå fra hovedflyplassen i Paris, Charles de Gaulle. Det legges opp til fire avganger til New York (JFK), to ukentlige avganger til Los Angeles (LAX) og en ukentlig avgang til Fort Lauderdale (FLL).

  1. Les også

    Mangel på fly bremser Bjørn Kjos' store langrutesatsing

  2. Les også

    Dette er Norwegians nye superfly

Flere artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Bjørn Kjos bygger på sin globale drøm

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Nå vil alle stanse Kjos, og de ber Trump om hjelp

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Kjos kutter til London når Ryanair inntar Oslo

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Én million nye flyseter – Norwegian forbereder seg til priskrig

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Bjørn Kjos vokser raskt, men en billig-konkurrent fra Øst-Europa truer

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Norwegian åpner nok en langdistansebase i Europa