Økonomi

Orkla varsler økte matpriser

Orklas resultat før skatt økte med 37 prosent og tjente 795 mill. kroner første kvartal, men varsler at maten blir dyrere.

- Jeg er fornøyd med utviklingen i første kvartal, sier Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.
  • Roar Østgårdsgjelten

— Vi opplevde volumdrevet vekst i merkevareområdet. Alle forretningsområdene hadde fremgang i krevende markeder preget av sterk internasjonal konkurranse, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Ruzicka viste Grandiosa-reklamen «I will always love you»før han trakk frem de regnskapstallene torsdag morgen på AkerBrygge.

Følelser og tørre tall

— Denne reklamen spiller på følelser, åpnet han, før han gikk over til de mer tørre tallene.

— Jeg må inrømme at jeg var vært spent på om den positive trenden fra 2014 ville fortsette inn i 2015. Derfor er det hyggelig å se at det gjør den. Jeg er fornøyd med utviklingen i første kvartal, sier konsernsjefen i Norges største matprodusent.

Orkla økte inntektenemed 7,5 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år - til 7,5 milliarder kroner. Driftsresultatet økte med 10 prosent til 725 millioner kroner, også justert for positive påskeeffekter.

Svakere valuta påvirker resultatet

Orkla er de senere årene omstilt til å bli et rent matvare- og merkevarekonsern. Merkevarevirksomheten økte driftsresultatet med 11 prosent til 769 millioner kroner.

Svakere norske og svenske kroner førte til økte innkjøpskostnader for de norske og svenske virksomhetene, opplyser selskapet.

... og fører til økte matpriser

— Slik valutaen har utviklet seg, slår det hardt inn på våre innkjøpskostnader. Det er noe som må kompenseres i pris, sier Ruzicka til Aftenposten etter resultatpresentasjonen.

Videre sier konsernsjefen at de jobber med å effektivisere driften for å redusere kostnadene. Men dette er trolig ikke nok til å veie opp for de økte kostnadene på råvarene.

Hvor mye av de økte prisene som ender opp ute hos forbrukerne, er det butikkjedene som bestemmer. Det er de som setter prisene i butikken, men det baserer seg på hva slags innkjøpspriser de får fra leverandørene, blant annet Orkla.

Vil bedre lønnsomheten

For 15 år siden var Orkla mer lønnsomt enn butikkjedene. I dag er situasjonen snudd på hodet, og det er mer lønnsomt å selge varene enn å lage dem, skrev Aftenposten torsdag.

Selv om Ruzicka er godt fornøyd med resultatet, er det et men der:

— Vi er ikke fornøyd med det totale bildet og vi skal videre, sier han på spørsmål om han er fornøyd med lønnsomheten i selskapet.

— Vi synes det er vedig hyggelig at våre kunder tjener penger på våre produkter, fortsetter han raust og legger til at det er viktig at det nå er en sunn konkurranse i markedet.

- Er det en sunn konkuranse i markedet?

— Jeg skulle gjerne sett en mye mer fragmentert kundestruktur. Jeg tror det hadde vært sundt for konkurransen og bra for norske forbrukere, sier Ruzicka.

Han tror Coops oppkjøp av Ica kan være bedre bedre for konkurransen enn den situasjonen vi hadde med to kjeder som tjener godt og to som sliter.

— Da er det bedre med tre sterke kjeder, sier han.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Matkjedene: Det er industrien som tar seg best betalt for matvarene

  2. Matbaronene tjener mye mer enn «en krone her og en krone der»

  3. Nøkkelhullet fjernet fra matvarer etter priskrig