Økonomi

Nå skal Røkkes nye skip innredes: I et halvt år skal det bygges opp som forskningsskip. Deretter brukes ett år til luksusinnredning.

Etter et slep fra Romania som har tatt nesten en måned, er skroget til Kjell Inge Røkkes ekspedisjonsyacht på plass i Norge.

Det har tatt 26 dager å slepe Rev Ocean fra Romania gjennom Bosporos-stredet, forbi Gibraltar, over Biscayabukta og opp til Norge. Her passerer fartøyet – og slepebåten Kamarina – Ålesund torsdag formiddag, noen timer før det kom til verftet i Brattvåg. Foto: Espen Gjelsten/Fuglefjellet/Vard

  • Arnfinn Mauren

– Et av de mest spennende øyeblikkene i utviklingen av vårt forskningsskip, sier Nina Jensen, administrerende direktør i REV Ocean.

Torsdag formiddag skled skroget forbi Ålesund, før det noen timer senere ankom Vard-verftet i Brattvåg, hvor det skal få innhold.

– Vi har lang erfaring med å bygge sofistikerte og spennende fartøyer, men størrelsen, kompleksiteten og formålet med dette fartøyet skaper en ekstra entusiasme, sier Erik Haakonsholm, daglig leder for Vards avdeling for offshore og spesialiserte fartøy.

Les: Aftenpostens intervju med Kjell Inge Røkke i 2017

Slik kommer forskningsyachten til å se ut når den er helt ferdig, en gang i første halvdel av 2021. Foto: Vard Design

Finpoleringen må gjøres i Tyskland

Forsknings- og ekspedisjonsfartøyet skal leveres til det Røkke-eide selskapet Rosellinis Four-10. Det skal driftes av havforskningsselskapet Rev Ocean som et forskningsfartøy med plass til 60 forskere – i kombinasjon med å være en konvensjonell yacht.

Driftsdirektør Øystein Mikkelborg i Rev Ocean på kaien i Ålesund i det fartøyet med samme navn slepes forbi i bakgrunnen. – En stor dag for oss, å se skipet i norsk natur, sier han. Foto: Arnfinn Mauren

– Det er med stor forventning at vi nå begynner arbeidet med å utvikle skipet til et fullverdig og operativt fartøy, sier Erik Haakonsholm i Vard.

Skipets design har Vard utviklet i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino, med base i Monaco. Ved verftet i Brattvåg skal skipsutstyret og det vitenskapelige utstyret monteres. Det mer luksuriøse delen av skipet skal sluttføres i Tyskland.

– Når fartøyet forlater Brattvåg, skal det være et fullt operativt forskningsskip. Men vi har noen områder om bord som må innredes spesielt, i og med at dette også er en yacht. Den biten blir gjort i Tyskland, og vil ta et års tid, forteller driftsdirektør Øystein Mikkelborg i Rev Ocean.

Kjell Inge Røkkes kombinerte forskningsskip og yacht skal det neste halvåret utrustes ved Vards verft i Brattvåg. Deretter sluttføres jobben i Tyskland. Foto: Espen Gjelsten/Fuglefjellet/Vard

Blir verdens lengste yacht

Fartøyet er 183 meter langt, og det er blitt anslått at det koster rundt fire milliarder kroner. Dersom det defineres som en yacht, blir det verdens lengste yacht. Men Rev Ocean toner ned yacht-delen i sin presentasjon. Få detaljer om akkurat den delen, er sivet ut fra eierne og designerne. Den er der for å bidra til å finansiere forskningen.

– Fartøyet vil bli brukt av forskere og innovatører for løsningsorientert forskning, knyttet til blant annet effekten CO₂-utslipp har på havet, plastforurensning og ikke-bærekraftig fiske, påpeker Rev Ocean.

Utstyret om bord inkluderer vitenskapelig trål, ekkoloddsystemer, laboratorier, auditorium, undervannsfartøy og avansert kommunikasjonsutstyr. Men designeren Espen Øino har understreket at de aldri hadde som ambisjon om å bygge verdens lengste yacht.

– Vi starter ikke med lengden og dimensjonene. Det er resultatet, pleier Øino å understreke når han blir spurt om dette.

  • Les om skipsdesigneren: – Det mest meningsfulle oppdraget
https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647135

Les mer om

  1. Vard
  2. Kjell Inge Røkke
  3. WWF
  4. Rev Ocean
  5. Verft
  6. Nina Jensen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Superyacht ved kai i Norge

  2. A-MAGASINET

    Da Nina Jensens samboer døde, ville hun følge etter ham. To ting stoppet henne.

  3. ØKONOMI

    NRK: Rundt 100 mister jobben i Kleven verft

  4. ØKONOMI

    Dette må du vite om Kjell Inge Røkkes konflikt med torpedoen «Jannik» Iversen

  5. ØKONOMI

    Ligniningsformuen forteller bare halve historien

  6. ØKONOMI

    «Bølgeskvulpet vil være den eneste støyen fra dette skipet»