Økonomi

Vil gjenerobre verdens lengste flyrute

Singapore Airlines har planer om å ta tilbake posisjonen som selskapet med verdens lengste flyrute.

SAS-partner Singapore Airlines har planer om å gjenerobre det som inntil for få år siden var verdens lengste flyrute, målt etter distanse.

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Det gjelder ruten mellom Singapore og New York, som var en flyrute som varte i knapt 19 timer.

Den ble stanset i 2013 etter at selskapet slet med store tap på operasjonen, hovedsakelig på grunn av finanskrisen og høye drivstoffutgifter.

Men nå har selskapet fått smaken på å gjenerobre posisjonen som selskapet som har den lengste flyruten i verden.

Etter at New York-ruten ble avviklet, overtok nemlig australske Qantas toppen med sin rute mellom Sydney og Dallas, USA – en rute som selskapets A380-fly bruker 18 timer på.

Kun business-seter og én klasse om bord

Ruten Singapore – New York ble fløyet samtidig som selskapet opererte en annen rute i klassen for de aller lengste i verden. Det var ruten Singapore til Los Angeles. Også den ble nedlagt som følge av sviktende lønnsomhet.

Singapore opererte New York-ruten med en spesialinnredet Airbus A340-500, som kun hadde business-klasse og som bare kunne ta 98 passasjerer, mot 250 når kabinen er innredet med flere klasser.

Nå ser selskapet på nye løsninger, og er ifølge det danske reisenettstedet Check-in.dk i samtaler med flyfabrikkene Boeing og Airbus med tanke på å finnet egne flymateriell.

Satte inn spesialbygd Boeing på Stavanger-rute

Airbus-flyet som ble brukt, hadde fire motorer.

Singapore Airlines er nå på leting etter en flytype med bare to motorer, og som kan ta nok brennstoff til å fly den 15.300 km lange turen uten stans.

Det krever spesialløsninger som ikke fins på noen av de aktuelle flytypene nå.

Da SAS startet sin businessklasse-rute mellom Stavanger og Houston satte selskapet inn en innleid Boeing 737-700 maskin i trafikken. Den er spesialbygd med sju drivstoff-tanker, og med bare 44 seter kan man fly non stop den nesten 11 timer lange turen vestover.

Les også

  1. Gardermoen utvider for å ta imot verdens største passasjerfly

  2. Bjørn Kjos truer staten med søksmål

  3. 8 ting du ikke visste du ville vite om flyruter