Økonomi

Tøff sommer for Rema, Kiwi kan snart gå forbi

Nye tall fra dagligvaremarkedet viser at Kiwi er den store vinneren så langt i år. Rema har tapt hele det først halvåret.

Ole Robert Reitan og Rema har ha hatt det tøft i 2017. Her er han på Fokhol Gård sør for Hamar da han fortalte om Remas satsing på økologisk mat i forrige uke. Foto: Siv Dolmen

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Analyseselskapet Nielsen kom i dag med fasiten for hvordan matkjedene har gjort det første halvår i år.

Kiwi og Coop Extra er de store vinnerne, mens tallene bekrefter tendensen vi har sett i hele 2017 for Rema. For første gang møter Rema motbakke.

Så langt i år har Remas markedsandel falt med 1,2 prosentpoeng, mens Kiwi økte med 1,0 prosentpoeng. Extra hadde en vekst på 1,4.

– Vi visste vi ville få dårlig omsetningsvekst i år, sa Ole Robert Reitan til Aftenposten i forrige uke, da vi møtte ham på Fokhol Gård i Hedmark.

Omgitt av åker og eng fortalte han litt om den tøffe vinteren og våren.

– Dette er jo ingen overraskelse for oss, vi ser disse tallene hver uke, sier han og forklarer videre at Rema hadde overraskende god vekst i fjor.

Da var Coop midt i overtagelsen av en rekke Ica og Rimi-butikker. Mens de holdt stengt eller var under oppbygning, strømmet folk inn i Reitans butikker.

Nå er Coop ferdig med sine oppgraderinger, Deres Extra-kjede går så det suser og har tatt tilbake mange av kundene Reitan hadde til låns.

– Vi skjønte at omsetningen var kunstig høy. Nå er vi imidlertid på rett vei, trenden har snudd, sa Reitan.

Kiwi vil bli den ledende dagligvarekjeden

Tallene fra Nielsen viser kun det første halvåret totalt sett. Aftenposten og flere andre medier har skrevet om Remas nedgang i omsetningen enkeltmåneder. Særlig var februar en dårlig måned. Disse tallene er ikke direkte sammenlignbare med markedsandelene Nielsen presenterer nå.

Rema sier selv at de siste månedene har vist en bedre utvikling enn de første, likevel haler Kiwi inn på Norges største lavpriskjede og har nesten halvert avstanden mellom de to.

– Tallene for første halvår 2017 viser at vi fortsetter den organiske veksten og tar markedsandeler i et stadig tøffere dagligvaremarked. Vi er veldig fornøyde med å vokse på så sterke tall, og vi er godt over budsjett, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Forskjellen mellom de to kjedene var i fjor på denne tiden 4,7 prosentpoeng, nå er den 2,6 prosentpoeng.

– Vi har ikke noe konkret mål om når vi går forbi, men målet er å bli størst. Det kommer jo ikke bare an på oss, men hva markedslederen finner på, sier han.

Jan Frode Johansen, administrerende direktør i Rema, sier at det har vært et krevende halvår.

– Nå begynner markedet å normalisere seg og vi er der vi mener vi bør være på markedsandeler. Etter en krevende start på året, ser vi nå av egne tall for juli at vi er i ferd med å snu utviklingen, sier han.

Også Coop er fornøyd.

– Veksten fortsetter og suksessen har gitt hele Coop i Norge fornyet stolthet og selvtillit, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke.

Reitan: – Det mest lærerike året noensinne

Ole Robert Reitan sitter på verandaen på Fokhol Gård og ser ut over frukttrærne, bringebærene og potetåkeren. Det siste halve året er ikke noe han liker å snakke om, han vil heller snakke om hvorfor vi bør spise mer økologisk mat, hva han som Rema-sjef kan gjøre for å bidra til det og samarbeidet med denne gården og Kolonihagen.

– Jeg ble veldig lei av spesielt journalister og alt det negative, men internt har vi hatt et godt år. Jeg er imponert over samholdet, lojaliteten, kulturen og trøkket vi har sammen, sier Reitan.

Om ikke mange ukene samles hele Rema-systemet til sin årlige fest, og i år skal de feire hvor sterke de var sammen i vinter.

– Ikke akkurat nå, men kanskje om noen år, tror jeg at jeg kommer til å se tilbake på 2017 som et av de beste årene i Remas historie. Det har vært det mest lærerike året jeg har hatt så langt, sier Reitan og legger til:

– Dette er det året vi fikk testet om vinnerkulturen er noe mer enn floskler. Hele organisasjonen har hatt motgang, men vi har kommet gjennom det i all hovedsak på en strålende måte, sier han.

Vi kjøper mindre mat

Vi kjøper mindre mat og spiser mindre mat hjemme, viser tallene fra Nielsen.

Omsetningen viser en nedgang på 0,6 prosent. Analysebyrået viser til at vi handler mer på bensinstasjoner og kiosker, samt på nett og i andre butikker som også selger mat. Grensehandelen står også for noe.

Lavpris øker

Stadig flere velger lavprisbutikker. Nå står de for 67,4 prosent av omsetningen.

I 2005 sto lavpriskjedene for 46,9 prosent av omsetningen i dagligvaremarkedet i Norge. Supermarkedene sto for 29,2 prosent. I tillegg hadde vi hypermarkeder, altså enda større butikker enn supermarkeder. De sto for 10 prosent.

Les mer om

  1. Maten vår

Maten vår

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene