— For noen få dager siden fikk vi vite at vi har vunnet den internasjonale konkurransen om en stor næringspark ved Hongqiao flyplass i Shanghai, avslører partner og arkitekt Øyvind Neslein, som de senere årene har pendlet mellom Kinas største by og Oslo.

Byggherre for prosjektet Hongqiao East er China Eastern Airlines (CEA), et av verdens største flyselskaper. Prosjektet består av 185.000 kvadratmeter bygningsmasse med hotell, næringsbygg, parkeringskjeller og restauranter. Prosjektet planlegges i et nytt utviklingsområde vest i Shanghai.

— I november 2014 presenterte vi løsningen som nå er kåret til konkurransens vinnerbidrag, sier en fornøyd Neslein til Aftenposten.

Han ser frem til å arbeide med arkitektkontorets andre storoppdrag for CEA de nærmeste årene.

Ydmyke

Allerede i 2012 vant nemlig Niels Torp+ sitt til nå største og mest prestisjefylte Kina-prosjekt, også det med CEA som oppdragsgiver: Flyselskapets nye hovedkontor og operasjonssenter i Shanghai.

Gigantbygget på 245.000 kvadratmeter skal gi plass til 12.000 kontoransatte, et hotell samt et operasjonssenter for planlegging og styring av selskapets flyvninger i Kina og internasjonalt.

Også interiøret i fellesarealene og landskapsdesignet for parkområdet er utformet av Niels Torp+. Byggingen er allerede i gang, og CEAs hovedkontor skal etter planen stå ferdig i 2017.

Slik vil China Eastern Airlines nye hovedkvarter fremstå. Sentralt plassert er to tårn, og anlegget er omsluttet av en park.

De norske arkitektene legger ikke skjul på at de er både ”ydmyke og stolte” over at de vant frem i konkurransen om hovedkontoret, der store, internasjonale arkitektfirmaer var med i finalen.CEA hadde før den tid latt seg imponere av Niels Torp+ s utforming av British Airways’ hovedkontor i London, som sto ferdig i 1998. Dette prisbelønte prosjektet var den direkte årsaken til at det kinesiske flyselskapet inviterte det norske arkitektkontoret med i konkurransen.

Kunstig øy i Perleelvens delta

— Satsningen i Kina ser vi veldig lyst på. Her er mulighetene enorme – og ambisjonene likeså, sier arkitekt Niels A. Torp, som har arbeidet i firmaet i 50 år og ledet det siden 1974.

Det norske arkitektkontorets Kina-engasjement er ikke begrenset til Shanghai.

På Zhuhai Port, en kunstig anlagt øy på to kvadratkilometer i deltaets ved Perleelvens utløp ved kysten av provinsen Guangdong, bygges nå en 650.000 kvadratmeter stor grenseterminal, og Niels Torp+ er engasjert som landskapsarkitekter.

Terminalanlegget bygges for å kunne dekke behovet for toll- og sikkerhetskontroll når den tre mil lange Hongkong – Zhuhai – Macaubroen skal stå ferdig på senhøsten neste år. Trafikken mellom vekstprovinsen Guangdong i Fastlands-Kina og de to særskilte kinesiske regionene, som er egne passområder, er allerede betydelig, og ventes å øke kraftig når broen er ferdig.

— På Zhuhai Port utformer vi området i, og rundt, grenseterminalen. Vi designer parker, vannspeil, uterestauranter, innvendige grøntanlegg og ventearealer ved bussterminal, forteller Øyvind Neslein.

Byrom i frihandelssone