Økonomi

De designer noen av Norges mest kjente matvarer

Hos Strømme Throndsen jobber de ansatte med hobbyen sin fra morgen til kveld. Og tjener til salt på maten.

- Vi kan ikke jobbe med produkter som konkurrerer, så vi må veldig ofte si nei til jobber vi gjerne skulle gjort, sier Morten Throndsen og Eia Grødal i Strømme Throndsen Design AS. Q-rømme og Q-melk, Munkholm, smøreost fra Kavli, Sunniva-juice, Fjordland og Jacobs Utvalgte er bare noen av matvarene designerne har satt sitt preg på.
  • Øystein Aldridge
    Øystein Aldridge

«Gullgruven» er en artikkelserie i Aftenpostens økonomimagasin.

Matvarer ble tilfeldigvis levebrødet til Strømme Throndsen. I årene 2003–2012 har de hatt et samlet overskudd før skatt på over 57 millioner kroner. Likevel, designbyrået har ingen planer om å vokse ut av villaen på Frogner.

— Det er faktisk Snøhetta som har laget lokalene våre, sier Morten Throndsen.

Her er det god plass og høyt under taket, selv om en rekke priser og utmerkelser bryter opp den karakteristiske Snøhetta-minimalismen. Det er riktignok lenge siden arkitektene bak Operaen i Oslo tok jobben med å utsmykke et av landets mest lønnsomme designbyråer.

— Det er vel 17 år siden nå. I dag hadde de neppe sagt ja til en slik jobb, sier Throndsen.

Les også:

Les også

Hvorfor tjener de mer enn alle andre?

Hjem til deg

Han eier 80 prosent av Strømme Throndsen Design, som han startet i 1995. Byrået spesialiserer seg på matvareemballasje og profilering.

Bare de siste årene har Throndsens 11 designere hatt fingrene borti produkter som Farris— og Munkholm-flaskene, juice fra Sunniva og ferdigretter fra Fjordland. Q-melk, Q-rømme, og Jacobs Utvalgte. Og mye, mye mer.

— Jeg tror vi er til stede i de fleste kjøleskap i landet, sier Throndsen.

At emballasjedesign ble byråets nisje, er litt tilfeldig.

— Vi var bare tre personer da vi startet, så vi måtte spesialisere oss. Emballasje ble vår greie, og sånn har det altså forblitt, selv om vi også gjør andre jobber.

Les også:

Les også

Norges eneste treningssenter kun for overvektige

Tenker alltid design

Throndsen minnes at de raskt fikk aksept hos aktører i matvarebransjen. Designer og deleier Eia Grødal mener den gode spredningen i de ansattes alder er én av grunnene til at byrået fortsatt er ettertraktet. Strømme Throndsens yngste designer er bare 25.

— Jeg tror det er bra at vi både har folk med masse erfaring og nyutdannede med friske innfallsvinkler på ting, sier Grødal.

Det er riktignok en annen faktor hun og Throndsen peker på når vi spør hvorfor akkurat deres byrå gjør det så bra.

— Vår suksess skyldes ene og alene at vi legger helt enormt mye tid i arbeidet. Lønnsomheten hadde ikke vært den samme hvis vi jobbet åtte til fire. Vi krever ikke at våre ansatte skal sitte her hele døgnet, men vi krever at de gjør jobbene de er satt til å gjøre. Heldigvis er alle her superinteresserte i det de driver med, sier Throndsen.

— De fleste som går inn i dette yrket, har design som en hobby. De tenker design kontinuerlig, legger Grødal til.

Marihuana-oppdrag

I museumsbutikken på Eidsvoll kan man i anledning 1814-jubileet kjøpe alt fra kaffekopper og tallerkener til 17. mai-sløyfer og T-skjorter signert Strømme Throndsen.

Det er nemlig ikke bare matvare- og husholdningssaker byrået styrer med. Ved en anledning laget de faktisk emballasje til en serie marihuana-produkter.

— I forbindelse med debatten om legalisering av marihuana i California, fikk vi en utfordring av det amerikanske fagbladet Print Magazine. Oppdraget gikk ut på å designe pakkene med marihuana slik de kunne bli seende ut i butikken, forteller Throndsen.

Det var en morsom øvelse, synes han.

— Vi laget ulike innpakninger til forskjellige formål. Det var alt fra enkel emballasje av tre til en skikkelig «partypack», full av gull og diamanter, sier Throndsen.

Skal ikke vokse

Økonomisk har Strømme Throndsen Design har gått i pluss hvert år siden oppstarten. Ikke engang finanskriseårene 2008–09 er særlig synlige i byråets regnskaper. I 2012 var omsetningen på nesten 24 millioner kroner. Overskuddet endte på 9,6 millioner.

- Det går i bølgedaler i også i denne bransjen. For eksempel kan vi oppleve rolige perioder rett i etterkant av store lanseringer. Men vi har unngått ekstreme nedturer, sier Grødal.

Likevel, byrået har ingen planer om å vokse videre.

— Vi har vært rundt ti ansatte i alle år. Det er akkurat mange nok til at vi greier å ha kontroll på det vi driver med. Vi kommer aldri til å begynne med masseproduksjon, sier Throndsen.

Les også:

Les også

Tjente sin første million på trailercaps

— Et forbilde for bransjen

Leder Benedikte Løvdal i bransjeforeningen Kreativt Forum mener Strømme Throndsen holder en gjennomgående usedvanlig høy standard.

- Morten Throndsen er en sterk leder som nyter stor respekt i bransjen. Byrået har vunnet utallige designpriser nasjonalt og internasjonalt, forteller Løvdal.

Hun tror Strømme Throndsen har vært et forbilde for pakningsdesignere i Norge i lang tid. Byråets største konkurrenter er blant andre Design House, Tangram, Scandinavian Design Group og Dinamo Design.

— Markedet preges av hard konkurranse og stadig mer pressede marginer. Strømme Throndsen er et eksempel på at man får igjen for å konsentrere seg om kvalitet. Og det er jo unektelig et positivt signal, sier Løvdal.

**Les flere Gullgruven-saker:

Les også

Her er er Norges eneste treningssenter kun for overvektige

**

Les også

Dette pensjonatet er familiens arvesølv