Økonomi

Konkurransetilsynet skeptisk til butikkjedenes priskrig

Konkurransetilsynet ber dagligvarekjedene være varsomme med hva de sier om priskrigen nå før jul. Tilsynet følger utviklingen med argusøyne.

Juleribben er en av de vanligste varene det er priskrig om før jul. Nå advarer Konkurransetilsynet bransjen mot å snakke for mye om prisen på varene. Morten Uglum.

  • Marita E. Valvik

Onsdag skrev Aftenposten at lave priser i desember kompenseres med store prishopp i februar.

– Vi har lest artikkelen med interesse, men ønsker ikke å kommentere den direkte. Tidligere år har det vært smågodtkrig før påske. Derfor skrev vi før påske i år en kronikk der vi påpekte at felles kjøreregler kan være det samme som samarbeid. Det samme vil gjelde ved en priskrig på julevarer, sier nestleder Beate Berrefjord i avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet.

Aftenposten skrev at konsumprisindeksen for mat, alkohol holdt utenfor, viser at matprisene stiger i februar, mai og juli, mens de settes ned før påske (mars/april), før skolestart (august) og før jul (desember). Tilsynet synes disse sesongvariasjonene er svært interessante.

– Om de har en priskrig og overrasker hverandre, er det en indikasjon på at konkurransen virker. Men det må være en reell priskrig, sier Berrefjord.

  • Les saken her: Frukt, snus og snacks selges dyrt for at du skal få billig juleribbe.

Bør være forsiktig med «signalisering»

Hun viser til det de sa da dagligvarebransjen konkurrerte om kundene før påske:

«Bedrifter som kommer sammen og blir enige om felles kjøreregler i konkurransen, står altså i fare for å bryte konkurransereglene.»

– Vi frykter at signaliseringen som skjer i bransjen, kan gå for langt. Jo tydeligere denne signaliseringen skjer, desto mer følger vi med. Alle kjedene har sitt selvstendige ansvar for ikke å bryte konkurranseloven, sier Berrefjord.

Non Stop var den første varen som raste i pris etter at kjedene satte i gang årets priskrig på julevarer. Tirsdag var det tomme hyller hos Coop Extra Pilestredet. Morten Uglum

Tilsynet sier til Aftenposten at de følger med på hvilke varer det snakkes om at skal settes ned i pris, hvor langt ned kjedene indikerer at de er villige til å gå, og om de sier noe om når tilbudene avsluttes.

Konkurransetilsynet følger med når kjedene går til priskrig før jul, forklarer nestleder Beate Berrefjord i avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet. Konkurransetilsynet

Tilsynet har tidligere vært ute overfor banknæringen: Tilsynet liker ikke at bankene spekulerer i mediene i forkant av bankenes renteendringer.

– Kjedene bør for eksempel være varsomme med å signalisere til hverandre hvilke produkter de ikke skal ha priskrig på, sier Berrefjord.

Etterforsker prisjegere

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har nylig sagt at Konkurransetilsynet skal intensivere arbeidet med dagligvarebransjen. Han mener konkurransen ikke er god nok. Tilsynet skal senke terskelen for hvilke saker som skal etterforskes. Markedsovervåkingen skal bli mer omfattende.

Torbjørn Røe Isaksen (H) mener konkurransen ikke er god nok. Magnus Knutsen Bjørke

– Vil dere bruke noen av de nye ressursene på å se på hvordan kjedene samkjører sesongvariasjonene?

– Vi har ennå ikke gått ut med hva vi skal prioritere. Vi har allerede en etterforskningssak i dette markedet. Å følge med på prisbildet er en del av oppdraget, sier Berrefjord.

Hun viser til razziaen Konkurransetilsynet hadde i vår, etter mistanke om prissamarbeid i dagligvaremarkedet. Saken er fortsatt under etterforskning.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Dagligvarebransjen
  3. Konkurransetilsynet
  4. Torbjørn Røe Isaksen
  5. Priskrig

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  4. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  5. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene