Økonomi

Rema og Kiwi er erkerivaler i frukt og grønt-disken. Men på bakrommet er de partnere

Kiwi og Rema samarbeider om å dominere frukt- og grøntmarkedet i Norge. Forbrukerrådet er kritisk, Konkurransetilsynet bekymret.

For forbrukerne oppfattes Rema og Kiwi som arge konkurrenter på salg av frukt og grønt.

  • Frank Lynum

For forbrukerne ser de ut som erkerivaler, men flere ganger i året samles toppene i Rema 1000 og Kiwi-eier Norgesgruppen rundt samme bord. Da legger de hodene sine i bløt for å finne ut hvordan de skal tjene mest mulig penger på frukt og grønnsaker.

Akkurat nå kan du nesten ikke slå på tv-en, åpne en avis eller gå i butikken uten å få med deg at matkjedene har tilbud på frukt og grønt. Kiwi lover 25 prosent rabatt. Rema 1000 frister med 20 prosent rabatt.

  • Les mer: – Det kommer til å kriges tøft fremover, sa Coop nylig

Sitter rundt samme styrebord

Begge er nemlig storeiere i Norges største frukt- og grøntleverandør Bama, og de har satt sine beste menn inn i styret.

Og etter å ha solgt frukten og grønnsakene, deler de overskuddet fra fruktfatet mellom seg.

Bama er den desidert største aktøren på frukt og grønt i Norge og står for over 70 prosent av omsetningen i disse varegruppene. Bama leverer blant annet til Norgesgruppens store kjeder Meny, Kiwi, Spar og Joker, i tillegg til Remas butikker.

Av store, norske butikkjeder er det bare Coop som får sine varer fra andre steder.

Dette er toppsjefene som kommer sammen i Bama-styret:

  • Fra Norgesgruppens eierfamilie stiller familiens overhode Knut Hartvig Johannson. Han har med seg konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik.
  • Fra den andre storeieren Rema stiller tidligere sjef for Rema 1000 i Norge, Tom Kristiansen. Han er i dag eiendomsdirektør i konsernet.
  • To i styret kommer fra familien Nergaard, som gjennom selskapet Banan er den tredje storeieren i Bama.
  • I tillegg tre ansattevalgte representanter

Utfordrende for styret

For forbrukerne ser det ut som om kjedene går i strupen på hverandre i kampen for stadig lavere priser på disse sunne varene. Men hvordan fungerer egentlig konkurransen i et marked der én aktør – som i hovedsak er eid av to konkurrenter – dominerer så fullstendig?

Til Aftenposten sier styreleder Kristian Nergaard at det er forskjell på hva som foregår ute i markedet og hva som skjer inne i styret og gjennom styrearbeidet.

– Dette er ivaretatt på en svært god måte gjennom styreinstruksen i selskapet, og som styreleder opplever jeg at dette blir håndtert på en svært profesjonell måte av alle styremedlemmer, sier Nergaard.

Men Aftenposten kjenner til at klimaet i styret er kaldt, og at det er blitt kaldere i det siste. Eiere synes Bamas eiersituasjon er utfordrende, og har forståelse for at det utad kan se merkelig ut, ifølge Aftenpostens kilder.

– Vi er svært kritiske

Forbrukerrådet har lenge hatt øynene rettet mot Bama.

– Dette er en merkelig konstruksjon. Bama er en viktig og dominerende aktør i norsk dagligvarehandel. At de er eid av to konkurrenter, er noe vi er svært kritiske til, sier fagdirektør for mat og handel, Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Han får støtte fra dagligvareekspert Erik Fagerli.

– Frukt og grønt er Norges nest viktigste kategori, den viktigste er brød. Er du ikke fornøyd med brødene, eller kvaliteten på frukt og grønt, så bytter du butikk, begrunner han sin skepsis med.

Han trekker også frem at det er spesielt at ett område som er så regulert gjennom landbruksordningene og importreglene, har en slik konstruksjon når den treffer det private markedet.

Står for 20 prosent av kjedenes omsetning

– Samfunnet ønsker at vi skal spise mer frukt og grønt. En forutsetning for dette vil selvsagt være enkel og god tilgang, et godt og variert utvalg av varer, og fornuftige priser. For å oppnå dette, må det hele tiden jobbes for å få til en god og sunn konkurranse i verdikjeden, både på produsent, grossist og detaljistleddet. Mange stiller spørsmål ved om dagens ordning fremmer formålet godt nok, sier Fagerlid.

Frukt og grønt er ikke bare viktig for hvilken butikk vi velger, men for mange kjeder er det den nest største enkeltkategorien:

I de fleste butikkene står salget av frukt og grønt for mellom 16 og 20 prosent av omsetningen.

Eneste konkurrent

Den eneste reelle konkurrenten er Coops innkjøpsorganisasjon, som er en integrert del av Coop-konsernet.

Coops Extra-kjede har kastet seg på rabattkampen. Foto: Frank Lynum

– Hva tenker Coop om konkurransen i frukt- og grøntmarkedet, når Norgesgruppen og Rema eier Bama sammen?

– Det er jo sånn at jo større markedsandel, jo bedre innkjøpspriser får man. Jeg vil ikke mene noe om at Norgesgruppen og Rema eier Bama sammen. Det er Konkurransetilsynet som skal sjekke at markedet og konkurransen fungerer som den skal, sier Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Konkurransetilsynet: – Grunn til bekymring

Konkurransetilsynet godkjente denne konstellasjonen i 1998, da Norgesgruppen kjøpte seg opp i Bama. Siden den gang har det vært mindre endringer i eierskapet, hvor blant annet Norgesgruppen er blitt større.

– I 1998 hadde vi ingen innvendinger til dette, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen.

Han forklarer at det siden den gang har vært en utvikling i markedet. Norgesgruppen og Rema 1000 er blitt større aktører, både hver for seg og samlet. I tillegg er konkurrenten Rimi/Ica, som den gangen hadde en av de største dagligvarekjedene på markedet, forsvunnet.

– Det er endringer som kunne gjort oss mer bekymret dersom vi skulle vurdert dette i dag, sier Gabrielsen.

Loven er slik at det er kun ved oppkjøp og fusjoner Konkurransetilsynet kan gripe inn.

– Har man først fått lov til å slå seg sammen eller kjøpe opp, så er det ingen lov mot å vokse, sier han og legger til:

– De endringene som har skjedd i markedet har gått i en retning som ville gitt økt grunn til bekymring dersom vi skulle vurdert en slik konstellasjon i dag, men jeg vet ikke om vi ville kommet til en annen konklusjon, avslutter Gabrielsen.

– Vi skiller mellom rollene

Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen sier at han som styrerepresentant i Bama ser på det som sitt ansvar å utvikle Bama.

– Jeg skiller mellom den jobben og jobben som konsernsjef i Norgesgruppen og ser ikke på det som noen utfordring, sier Hollevik.

Han legger til at han opplever styret som svært profesjonelt og ryddig.

Tom Kristiansen, Rema 1000s representant i styret og i flere år administrerende direktør i Rema 1000 Norge, sier i en tekstmelding til Aftenposten at han ikke har noen spesielle kommentarer til styrearbeidet i Bama.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Norgesgruppen
  3. Kiwi
  4. Rema 1000
  5. Konkurransetilsynet
  6. Coop
  7. Forbrukerrådet

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene