Økonomi

Det vrimler av turister i Frognerparken, på Prekestolen og i Geiranger. Nye, unike mobildata gir deg svaret på hvor i verden de kommer fra.

Synes du det er mange asiater i Frognerparken? Det er langt flere svensker der. Sjekk hvor turistene på ulike steder i Norge kommer fra:

  • Arnfinn Mauren

Ved første øyekast kan det se ut som om det er kinesere og japanere – eller kanskje amerikanere og tyskere – som dominerer en sommerdag i Frognerparken.

Det er langt unna sannheten. Veldig langt. Det er flest nordmenn der. Deretter kan vi med ganske stor nøyaktighet fastslå at blant alle utlendinger som tar turen til Frognerparken, så er det én nasjon som dominerer fullstendig: Sverige.

I juli utgjorde svensker halvparten av alle utlendinger som besøkte Frognerparken. I den mest besøkte timen i juli, var det over 3400 svensker der – samtidig.

– Vi er jo overalt i Oslo, men Frognerparken er et populært møtested for mange av oss som jobber her. Spesielt blant nylig ankomne svensker er det mange som tilbringer tid der på fritiden, til grilling og andre aktiviteter, forteller Anna Backlund, svensk og til daglig nestsjef ved restauranten Håndverkerstuene i Oslo sentrum.

Turistene bruker mobilene til å ta med seg minner hjem. De etterlater spor som kan fortelle hvor de har vært og når de har vært der. Og hvor mange som har vært der. Data fra Telenor kan blant annet fastslå at Frognerparken hadde flest turister 3. juli kl. 13. Foto: Olav Olsen

Telenor-data gir info om hvor turistene er

Det er mobildata fra Telenor som avslører svenskenes dragning mot Frognerparken. Telenor har for første gang gjort en analyse av folkemengdene ved mange av de største turistattraksjonene i Norge. Ved hjelp av mobildata har Telenor kunnet gi et detaljrikt bilde av hvor turistene kommer fra.

– Når turistene slår på mobiltelefonene sine i Norge, vil vi vite opprinnelseslandet til mobilen. Slik er det mulig å få ut data om hvordan turistene beveger seg i Norge og hvor de oppholder seg. Tallene blir helt eksakte, forteller direktør Ove Fredheim i Telenors bedriftsdivisjon.

Dataene avslører hvilke nasjoner som tiltrekkes av de ulike attraksjonene. Det er også mulig å få ut informasjon om når på døgnet trafikken er størst og når på døgnet de ulike nasjonalitetene er der. Hvem står tidlig opp og er der om morgenen? Hvem tilbringer kveldene der?

Telenor mener mobildata kan bidra til smartere løsninger innenfor flere sektorer. – Nå vil vi gjøre disse dataene mer tilgjengelige, sier direktør Ove Fredheim i Telenors bedriftsdivisjon. Her er Fredheim fotografert i Arendal, hvor Telenor viste hvordan mobildata kan brukes til å anslå folkemengder. Målinger mandag klokken 13 kunne vise at folketallet i Arendal hadde steget med 20 prosent som følge av arrangementet Arendalsuka. Foto: STEIN BJØRGE

Mange pussigheter i dataene, som kan forklares

Mobildata fra 18 ulike turistdestinasjoner – fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord – er blitt analyserte av Telenor. De gir noen pussige, men som oftest forklarlige utfall. Som svenskenes dominans i Frognerparken.

– Når vi går inn og ser nærmere på dette, ser vi at mange av disse svenskene kom hit til landet i mai og juni. De er her for å jobbe, og er ikke kommet hit som turister, forklarer Ove Fredheim i Telenor.

Dette er trolig også medvirkende årsak til at det også er flest svensker i Bjørvika og på Bygdøy – selv om prosentandelen der er langt fra like stor som i Frognerparken.

Andre iøynefallende utslag er andelen filippinere i Geiranger og indonesiere i Bergen. Årsaken er at dette er mannskap om bord i cruiseskipene. Andelen spanjoler på Prekestolen kan også overraske noen, men ikke dem som er i reiselivsbransjen.

– Spania har historisk sett vært et stort marked i Stavanger-regionen. Det har forsterket seg med Prekestolens popularitet, forklarer direktør Kristian B. Jørgensen i markedsføringsorganet Fjord Norge

Flest spanjoler tar seg opp til Prekestolen, ifølge data fra Telenor. – Ikke overraskende, mener reiselivsnæringen. Foto: Hans Petter Kiese

Og noen pussigheter som er vanskelig å forklare

Men dataene gir også noen uforklarlige rangeringer av nasjonene. Nesten halvparten av utlendingene som tar seg opp til Kjærag i Lysefjorden kommer fra Danmark, ifølge dataene fra Telenor. Andelen dansker på Prekestolen, lenger ute i fjorden, er bare 8 prosent.

– Den skjønner jeg ikke noe av, sier Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge.

Reiselivsnæringen har også problemer med å forklare den høye andelen dansker i Lofoten, samt at marokkanerne har kommet på listen over turister i Bjørvika – med en andel på 6 prosent.

– De største nasjonene går igjen, men så er det noen steder der enkelte land har en uforklarlig høy eller lav andel, sier direktør Per-Arne Tuftin i bransjeorganisasjonen Norsk Reiseliv.

Dataene avdekker også det enorme antall turister som kan være på ett gitt sted på et bestemt tidspunkt. I Geiranger, med bare 230 fastboende, var det en dag i juli 11.000 turister i bygda samtidig.

Telenors mobildata bekrefter at det av og til kan være trangt om plassen i Geiranger. En dag i juli var det på det meste over 11.000 turister i bygda samtidig. Foto: Paul Kleiven, Scanpix

Telenor utvider satsingen på stordata-tjenester

Telenor gjør ikke dette for moro skyld, selv om det kan være fascinerende å se hva de ulike turistene tiltrekkes av. Selskapet vil nå gjøre anonymiserte kundedata tilgjengelig for tredjepart.

Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor. Foto: Veslemøy Østrem

– Dette er kompetanse vi vil utvikle i Norge og Skandinavia, og deretter se på anvendelser i våre markeder i Europa og Asia, sier Telenor-konsernsjef Sigve Brekke.

Med over 50 prosent markedsandel i Norge, mener selskapet at denne type mobildata vil gi et representativt bilde av folkemengder og bevegelsesmønstre som blant annet kan brukes innenfor reiseliv, by- og samferdselsplanlegging.

– For reiselivsnæringen vil dette være spennende, så lenge vi luker bort feilmarginer og spesielle utslag i dataene. Det vil gi oss helt andre kunnskaper om turistene enn vi har i dag, mener Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

Mener at personvernet er ivaretatt

Dataene fra mobilnettverket registrerer kunders lokasjon, bruks- og bevegelsesmønster. Telenor understreker imidlertid at de er underlagt strenge begrensninger i hvordan de kan bruke dataene.

Opplysningene kan aldri knyttes til enkeltindivider, og dataene tilbys for videre analyse innenfor personvernlovgivningen. Dette handler om såkalte aggregerte data – eller summerte data om en gruppe.

– Anonymitet er en selvfølge, og vi er kontinuerlig i dialog med Datatilsynet om dette, forsikrer Telenor-direktør Ove Fredheim.

Les mer om

  1. Telenor
  2. Reiseliv
  3. Data
  4. Datatilsynet

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    De er forberedt på fem lange og tøffe år. Men én ting kan redde sommeren.

  2. ØKONOMI

    300 innflydde motor-journalister sto for tidenes hotellrekord i Norge

  3. REISE

    Fjell og fossefall kan ta pusten fra deg. Geiranger har likevel erkjent at de må ha mer å by på enn bare vakker utsikt.

  4. NORGE

    Hotellet lokker med erkenorske opplevelser. Men direktøren må snakke engelsk til stadig flere av sine ansatte.

  5. ØKONOMI

    Drømmen om norgesferie styrker seg i flere land, med unntak av ett.

  6. ØKONOMI

    Fraværet av utenlandske turister truet norsk reiseliv. Men årets sommer har avlivet én myte. Den har også bekreftet en annen.