Økonomi

Kampen om meldingstjenestene

Meldingsapper som Facebook Messenger og Snapchat utfordrer sms. I år vil det bli sendt dobbelt så mange meldinger via mobile meldingsapper som med sms.

afp000715555.jpg

  • Tekst

Året er 1993. Facebook-gründer Marc Zuckerberg runder ni år, og smartmobiler er fortsatt science fiction. Samtidig diskuterer nyoppstartede NetCom og Telenor hvorvidt det skal åpnes for at SMS skal kunne sendes på tvers av mobilnettene. Vil det være et marked for slike tekstmeldinger?

Drøye tyve år og mangfoldige milliarder i sms-inntekter senere, er det mange som spår sms-meldingenes død og peker på den eksplosive veksten nye og appbaserte meldingstjenester, såkalte MIMs (mobile instant messaging), som Facebook Messenger, Whatsapp, Viber og Wechat opplever. Ifølge analysefirmaet Deloitte vil det i år bli sendt dobbelt så mange meldinger via mobile meldingsapper som med sms.

Hans-Petter Nygård-Hansen er seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese, med spesiell fokus på sosiale— og digitale medier i tillegg til nettverksinfrastruktur og telekommunikasjon.

Han er ikke overrasket over at en aktør som Facebook med sine 1,3 milliarder brukere satser hardt på meldingstjenester, både ved å tvinge brukere som vil sende meldinger over i sin egen chat-applikasjon Messenger, og oppkjøpet av Whatsapp.

- Facebook har ingen planer om å gi slipp på sin dominerende posisjon med det første, og når bruken av Facebook endrer seg til mindre bruk på veggen og mer bruk i lukkede grupper og i samtaler, så tilpasser Facebook seg lynhurtig for ikke å miste grepet.

Han mener den økende trenden vi ser i form av mer en-til-en-kommunikasjon kan diskuteres, men at ting tyder på at behovet for «over-sharing» som kom med de nye sosiale kommunikasjonskanalene er i ferd med å avta.

- Det er heldigvis et økende fokus blant mange på god kommunikasjon og ikke bare kommunikasjon og deling for oppmerksomhetens skyld. Den største trenden jeg opplever er det økende behovet for å bruke kommunikasjonstjenester som ikke forstyrrer eller forplikter umiddelbar respons, slik som telefoni gjør.

SMS fortsatt melkeku

Teleanalytiker Tore Aarønæs mener meldingsflukten fra sms til appbaserte meldingstjenester fører til at mobiloperatørene taper inntekter.

- Selv om mange nå får gratis sms må mobilselskapene ta igjen det tapte på mobilt bredbånd.

Informasjonsdirektør i Telenor, Anders Krokan, kan fortelle at tradisjonelle SMS-meldinger har hatt en nedgang på 100 millioner meldinger i året de siste to årene. Han er klar på at endringene i bruken av meldingstjenester har kommet for å bli, men at det ikke er ensbetydende med at SMS dør ut.

- Telenor ser fortsatt på MMS og SMS som sentrale tjenester og er derfor komfortable med å konkurrere med de nye tredjepart meldingstjenestene som går som datatrafikk i mobilnettene.

Så viser da også en analyse Deloitte har gjort av telemarkedet, at SMS-meldinger forventes å generere mer enn 600 milliarder kroner på verdensbasis i 2014, 50 ganger mer enn de rundt 12 milliardene analysebyrået anslår appbaserte meldingstjenester vil innbringe.

Nygård-Hansen tror ikke at løsningen for teleoperatørene ligger i å lage konkurrerende tjenester til f.eks. Whatsapp eller YouTube for den sakens skyld.

- I stedet må de se på hvordan de kan tilby sine kunder nye og gjerne kompletterende tjenester i skyen, slik som for eksempel Telenor gjør i disse dager med Minsky, eller Office365 for den sakens skyld.

-  Den største gjedden

Men det er ikke bare meldingstjenester som kan gå som datatrafikk. Også tale kan gå over IP, såkalt mobil VoIP eller mVoIP. Ifølge Aarønæs er dette en enda større trussel mot mobiloperatørene.

- Mobil VoIP som Facebook og andre store aktører snakker om å lansere, er den største gjedden i sivet som går rett i strupen på mobiloperatørene. Spesielt på samtaler til og fra utlandet der marginene gjerne er store, sier Tore Aarønæs

- For fire-fem år siden vurderte Telenor mVoIP som en potensiell trussel for våre inntekter, men med den endringen vi har sett i det norske mobilmarkedet med dataprisede mobilpakker, er prisfordelen nær ikke-eksisterende for samtaler i Norge. I tillegg kommer lavere priser på bruk av mobilen i utlandet, særlig i EU- og EØS-land, noe som gir lavere motivasjon for bruk av mVoIP-tjenester, innvender Krokan i Telenor.

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Ny rapport viser store prisforskjeller i Norden: Norske mobilkunder får minst data for pengene

  2. DIGITAL

    Norge på sisteplass i databruk på mobilen

  3. KULTUR

    Flere bytter ut teksting med talemeldinger. Medieforsker tror bruken vil bli mer utbredt i Norge.

  4. ØKONOMI

    Telenor spiser seg inn i bankbransjen

  5. ØKONOMI

    Syv punkter for å forstå hvorfor Telenor kan få et milliardgebyr

  6. DIGITAL

    Bruker du mye penger på mobildata? Slik får du ned utgiftene