Økonomi

Nå henter Widerøe hjem sitt aller første jetfly

SÃO JOSÉ DOS CAMPOS, BRASIL (Aftenposten): Med splitter nytt jetfly i flåten, kan Widerøe-passasjerene se frem til å kunne reise mye lenger og mer miljøvennlig – men med ørlite mindre benplass.

Som første selskap i verden, får Widerøe onsdag denne uken overlevert Embraers splitter nye E190-E2 fra fabrikken utenfor São Paulo i Brasil. Her har Widerøes flyvere akkurat gjennomført den såkalte «acceptance flight» mandag ettermiddag, lokal tid. Carl Alfred Dahl

  • Carl Alfred Dahl
    Journalist

Oppdatert med et par spørsmål om benplassen.

Det tok drøyt to og en halv time i den klamme, varme luften over østkysten av Brasil før Widerøes sjefflyver Espen Bergsland hadde bestemt seg: Denne flytypen skal Widerøe ta med hjem til Norge.

– Det er en flott maskin! Godkjenningsflighten resulterte ikke i noen anmerkninger, kun noen små justeringer som vi ordner opp før turen hjem. Alle som var med opp i dag, gikk ut av flyet med store smil om munnen, sier Bergsland til Aftenposten.

16 personer var med for å teste alt fra strømuttak og navigasjon til å måle støy om bord.

Widerøe er lanseringskunde

E190-E2 er brasilianske Embraers nyeste modell. Onsdag er Widerøe det første selskapet i verden som får flyet overlevert. Dette er også Widerøes aller første jetfly og det suverent største de noen gang har hatt.

På hver vinge sitter en Pratt & Whitney 1900G jetmotor med en diameter på 185 cm. Dette er faktisk 30 cm større enn motorene på SAS og Norwegians 737-maskiner, til tross for at Widerøe-flyet bare tar 60 prosent så mange passasjerer.

  • Les også: Slik er SAS, i det stille, blitt mer og mer som Norwegian

Lover mindre utslipp

Målt mot tilsvarende fly i dag, vil Widerøes nyervervelse bruke 17 prosent mindre drivstoff, redusere utslippene, 20 prosent mindre støy og langt mindre behov for vedlikehold, lover produsenten.

Den første tiden vil jetflyet trafikkere ruter fra Bergen til Tromsø og Bodø, senere også til München og Hamburg. Widerøe skal også sette inn jetflyet mellom Torp og Trondheim.

Flyet utrustes med 2 seter på hver side av midtgangen, slik det også i dag er i Widerøes Dash-8. Kabinen er omtrent 25 cm bredere enn Dash-8.

I tillegg har flyene ordinært strømuttak til hvert sete, og Widerøe lover høyhastighets internett fra neste år.

Mindre benplass enn Ryanair

Ifølge produsenten er 75 prosent av flyet nytt, sammenlignet med den forrige generasjonen E190, som blant annet frekventerer norske flyplasser i KLMs farger.

Men mens KLM har 100 seter med 30–32 tommers seteavstand, har Widerøe valgt å presse inn 114 seter, som er det maksimale antallet Embraer tilbyr.

Det gir en såkalt seat pitch (avstand fra seterygg til seteryggen foran) på 29 tommer (74 cm) med denne løsningen. Dette er 5 cm mindre enn i dagens største Widerøe-fly (Q400), og mindre enn i de fleste setene hos SAS, Norwegian og Ryanair. Widerøe opplyser imidlertid at de har valgt et sete som skal gi noe bedre plass til knærne.

– Hvorfor går Widerøe under standardnivået på beinplassen hos Ryanair, Norwegian, SAS og de aller fleste andre som flyr i Norge?

– Setene er spesialdesignet slik at det er brukt et betydelig tynnere, men sterkere materiale uten at dette går ut over sittekomfort. I tillegg er lommen til magasiner og sånt løftet opp for å gi bedre beinplass. Ifølge produsenten Embraer tilsvarer dette en pitch på 30,5 tommer på grunn av disse tilpasningene, forklarer Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll.

– Widerøe nevner mulig chartertrafikk til Middelhavet. Vil det være tilstrekkelig komfort for såpass lange ruter?

– Dette skal gi bra komfort også på lengre strekninger. I tillegg så er det jo slik at vi har kun to seter på hver side. Det at man ikke har et midtsete har også stor betydning for opplevd komfort i kabinen, mener hun, og legger til at selskapet «har stor tro på at den opplevde kabinkomforten i E2 vil bli svært bra».

Sitter du på første eller ved nødutgangen på 12. rad, får du 10–20 cm ekstra benplass.

Embraer lover god plass til én standard kabinkoffert pr. passasjer, enten i hyllene eller under setet.

Embraer setter sammen og overleverer sine fly i São José dos Campos, omtrent en times kjøretur øst for São Paulo. Carl Alfred Dahl

Melkerute for å komme seg hjem

Mandag morgen flyr Bergsland og en gruppe fra Widerøe og Embraer til Recife lenger nord i Brasil for å ordne med tollpapirene. Deretter går turen til Gran Canaria og videre til Aberdeen.

Der skal maskinen få det siste av utstyr den trenger før den ankommer Norge 12. april og er klar for passasjertrafikk mellom Bergen og Tromsø fra 24. april.

Åpner for å kjøpe 15 jetfly

Widerøe har foreløpig bestilt de tre første utgavene av den mellomste modellen fra E2-serien. De tre flyene leveres nå, i mai og i juni.

Storebroren E195-E2 ventes i drift neste år, mens den minste, E175-E2, vil etter planen leveres i 2021.

Widerøe har i tillegg signert en opsjonsavtale på ytterligere 12 maskiner.

Dersom opsjonene innfris, har kontrakten en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner, basert på en listepris rundt 455 millioner kroner pr. stykk. Det er imidlertid vanlig med betydelige rabatter på slike kjøp.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Widerøe
  2. Embraer
  3. Fly
  4. Brasil
  5. Luftfart

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Widerøe vil gi SAS og Norwegian tøffere konkurranse. Det kan gi deg billigere flybilletter.

  2. ØKONOMI

    Widerøe flørter med flere av SAS’ erkerivaler

  3. ØKONOMI

    Verdens største flyprodusenter rotter seg sammen mot kineserne og russerne

  4. ØKONOMI

    Widerøe risikerer 400 millioner i bot. ESA mener de har misbrukt sin posisjon.

  5. ØKONOMI

    Bedre luft, mindre utslipp: Slik er SAS’ nye langdistansefly

  6. ØKONOMI

    SAS dropper Boeing