Økonomi

Flyinteressen startet åpenbart tidlig. Da Aftenposten spurte kjente mennesker hvilken julegave de husket best, hadde Bjørn Kjos varme minner om modellflyet han fikk da han var 10 år gammel. Det ser ut til å være byttet ut med litt mer moderne varianter med Norwegian-logo for anledningen. Foto: Bjørge, Stein

Opp- og nedturer med Bjørn Kjos

Den tidligere jagerflypiloten går av etter 17 innholdsrike år som Norwegian-sjef. Her er et tilbakeblikk på noen av høydepunktene – og noen nedturer.

  • Caroline Enge

Bjørn Kjos var kampflypilot i 334-skvadronen i Bodø på 1970-tallet. Her er han tilbake i jagerflycockpiten for å reklamere for Norwegians program på Rygge flyplass i 2007. Foto: TERJE BENDIKSBY / SCANPIX

I 1993 ble Norwegian Air Shuttle AS opprettet i kjølvannet av at flyselskapet Busy Bee gikk konkurs. Selskapet hadde hovedbase på Flesland i Bergen med Fokker 50. Advokat Bjørn Kjos gikk inn som styreformann i det nye aksjeselskapet. Foto: Kjell Oskar Granlund / Norsk Luftfartsmuseum

Kjos var også aksjonær i selskapet som startet med 55 ansatte og tre fly. – Vi har ingen vyer om å bli store, sa Bjørn Kjos til Aftenposten den gangen. Bildet er tatt i 2002, da Norwegian kunngjorde at de ville starte innenlandsruter som selvstendig lavprisselskap med jetflyet 737–300. Foto: Knut Snare

I desember 2003 ble Norwegian Air Shuttle børsnotert. Det var god stemning på Oslo Børs da aksjekursen begynte å stige. Foto: Tor Richardsen / SCANPIX

Oppgangen fikk ikke vare. Det første året på børsen ble turbulent for Norwegian. Aksjekursen stupte og konkurransen var tøff. Det ble spekulert i indre uro etter at to av toppsjefene under Kjos gikk til konkurrenten Braathens. Foto: Bjørn Sigurdsøn

I juni 2006 presenterte Norwegian sine planer for å la betydningsfulle nordmenn pryde haleseksjonen på flyselskapets seks Boeing 737-fly. I døren står styreformann Bjørn Kjos sammen med administrerende direktør Stig Wilassen. Foto: HEIKO JUNGE

Noen år etter børsnoteringen så det lysere ut for Norwegian. Verdien til flyselskapet hadde mer enn 13-doblet seg i løpet av to og et halvt år, kunne Aftenposten melde. I 2007, da dette bildet er tatt, åpnet selskapet base i Stockholm og bestilte 42 fly av typen 737–800. Året etter kom København. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM / SCANPIX

I 2007 utvidet flyselskapet virksomheten, og startet Bank Norwegian AS. Banken har nå dobbelt så høy børsverdi som flyselskapet. Foto: Knut Falch / SCANPIX

Med uniformen på ledet Kjos an under åpningen av Rygge sivile lufthavn i Østfold i februar 2008. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Selv om vi kjenner ham best i dress på Norwegians kvartalspresentasjoner, har Kjos også vist seg frem på kjendisfest. Her fra Petter Stordalens årlige 16. mai-fest i 2012, da temaet var «bondelag». Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Året før, i 2011, hadde festen hippie-tema. Her er Bjørn Kjos og kona Gerd Helene Kjos. Trygve Hegnar og samboer Vibeke Holth i bakgrunnen. Foto: HEIKO JUNGE / SCANPIX

I 2012 ble det klart at Norwegian hadde bestilt 222 fly til en verdi av 127 milliarder kroner fra produsentene Boeing og Airbus. Dette ble beskrevet som Europas største flybestilling gjennom tidene. Foto: HEIKO JUNGE / SCANPIX

I 2011 lanserte Kjos planene for å starte med langdistanseflyvninger, og dermed bli verdens eneste lavprisselskap med ruter over Atlanteren og fra Europa til Sørøst-Asia. Året etter ble han her fotografert i cockpiten til en Boeing 787 Dreamliner, flymodellen som gjorde satsingen mulig. Foto: Morten Uglum

I 2014 opprettet Norwegian baser i Storbritannia og Spania. Ett år senere hadde Norwegian vokst kraftig på langruter utenfor Skandinavia, og aller mest i England. Her er Bjørn Kjos på Gatwick flyplass i London. Foto: Morten Uglum

I 2015 lanserte Kjos selvbiografien «Høyt og lavt». Forfatterdebuten kom imidlertid ni år tidligere, med spionthrilleren «Murmanskaffæren». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Norwegian kjempet i flere år for å få tillatelse av amerikanske myndigheter til å etablere baser i USA. I desember 2016 ble søknaden til slutt innvilget, men det pågår nå en granskning av godkjenningen. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

I 2018 var det Dronning Sonja som åpnet Norwegians nye rute mellom London og Buenos Aires. Sammen med dronningen og konsernsjef Bjørn Kjos er selskapets Argentina-sjef Ole Christian Melhus. Foto: HEIKO JUNGE / NTB scanpix

Kjos får stadig hilse på kongelige. Her er han på vei til gallamiddag på slottet i anledning Prins William av Storbritannia og hertuginne Kates Norgesbesøk i februar 2018, sammen med friidrettsutøver Karsten Warholm. De påfølgende månedene preges Norwegian av finansielle problemer og eiernes forhandlinger med budgivere om å selge selskapet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Selv om selskapet har vokst enormt, møter det fortsatt turbulens. I mars ba Bjørn Kjos passasjerene om unnskyldning etter at en rekke flyvninger måtte kanselleres. 18 Norwegian-fly av typen Boeing 737 MAX 8 ble satt på bakken etter at et Ethiopian Airlines-fly av samme modell styrtet i Etiopia tidligere i år. I tillegg hentet han tre milliarder kroner i egenkapital for å kunne fortsette driften. Foto: HEIKO JUNGE / NTB scanpix

Torsdag 11. juli 2019 – en uke før han fyller 73, holder Bjørn Kjos sin aller siste kvartalspresentasjon for Norwegian. Foreløpig er det finansdirektør Geir Karlsen (bak) som tar over stafettpinnen som midlertidig konsernsjef. – Jeg er langt på overtid, sier Kjos, som mener flyselskapssjefer ikke bør holde på til de er over 70. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Les mer om

  1. Fly
  2. Norwegian
  3. Bjørn Kjos
  4. Flyselskaper
  5. Flytrafikk

Flere artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  2. NORGE
    Publisert:

    Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef: – Jeg er langt på overtid

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Turbulent for Norwegian i 2019: Gikk med 1,7 milliarder kroner i underskudd

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Snart får Norwegian-reisende tilgang til 100 nye reisemål

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Rekordsterkt resultat for Norwegian

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    De fleste flyene står på bakken. Så lite er igjen av Norwegians flyimperium.