Økonomi

Kom i eget fly for å si nei til flyavgiften

Ryanair-toppen David O’Brien sier at basen på Rygge blir lagt ned fra 1. november neste år hvis Norge innfører flyavgiften.

Ryanair-topp David o'Brien (t.v.) og salgssjefen for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, forlater Gardermoen i går ettermiddag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

David O’Brien var en av to passasjerer i et eget Ryanair-fly fra Dublin da han skulle ha møte med finansminister Siv Jensen i går.

Han var invitert, og benyttet anledningen til å protestere kraftig mot den vedtatte flyavgiften på 80 kroner som innføres fra 1. april neste år.

Flysjefen reiste ikke med konkurrentene til møtet i Oslo, og dro hverken til Rygge eller Torp.

Han ankom Oslo Lufthavn Gardermoen i et eget Boeing 737-800-fly der han og salgssjefen for Skandinavia og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs, var eneste reisende i et fly som har plass til 189 passasjerer. Analytikere i flybransjen anslår overfor Aftenposten at utgiftene til denne flyvningen var mellom 150.000 og 200.000 kroner.

O’Brien har god samvittighet for disse utgiftene:

— Dette er et møte som dreier seg om et utgift på fem-seks millioner euro (47-57 millioner kroner) året for oss. Får vi stanset denne avgiften, er de utgiftene vi måtte ha på denne flyvningen vel anvendte penger. Dessuten kom møtet i stand på kort varsel, og dette er ellers et fly som står vinterparkert og ikke er i vanlig drift, sier Ryanair-toppen.

Selv om avgiften er vedtatt, håper han at regjeringen skal snu og likevel ikke innføre avgiften.

LES OGSÅ:

Les også

Venstre presset på for en flyavgift opp mot 300 kr

Legger ned på Rygge

Budskapet hans etter møtet med Siv Jensen er tydelig nok:

— Hvis Norge innfører flyavgiften neste år, legger vi ned basen på Rygge. Der har vi i dag fire fly. Dette er ingen trussel, vi kan ikke forsvare å bruke millioner av kroner i nye avgifter til den norske stat, sier O’Brien.

Ryanair-toppen er klar på at det ikke er mulig å skyve den nye avgiften over på kundene:

-Nei, det er ikke mulig. Denne avgiften må vi som selskap bake inn i våre øvrige kostander. Det vil med dagens trafikk utgjøre mellom fem og seks millioner euro. Vi har mange flyplasser rundt om i Europa som gjerne vil ha flyene våre, og som ikke belaster oss med nye avgifter som i Norge. Så da gir dette oss dessverre ikke noe valg, sier O'Brien.

  • Les også om Aftenpostens konferanse i januar, Teknologi og fremtidens arbeidsmarked

Halvere antall ruter

I tillegg til å legge ned basen, vil Ryanair halvere antall ruter fra Østfold-flyplassen. Selskapet opererer i dag rundt 30 ruter på sommeren.

Han sier at Ryanair skal gjøre alt selskapet kan for å gjøre prosessen mot avvikling så smertefri som mulig både for Rygge og passasjerene.

— Vi har bygd opp et fint forhold til flyplassen på Rygge og hvis vi må forlate, vil vi gjøre det med tungt hjerte, sier Ryanair-toppen.

LES OGSÅ:

Les også

Nå blir bonusprogrammet på flyreiser «frikjent»

Kan ikke leve med lavere trafikk

Lederen for Moss Lufthavn Rygge, Pål Tandberg, sier til Aftenposten at en så stor reduksjon hos Ryanair vil bety at flyplassen må legges ned fra slutten av neste år.

— Halverer Ryanair antall ruter, betyr det at vi går ned fra 1,5 millioner passasjerer og ned til 500.000. Da kommer vi ti å tape 140 millioner kroner i året. Konsekvensen er gitt, sier Tandberg.

Han ser det som helt umulig å skaffe alternative selskaper som kan fylle Ryanairs plass:

— Vi har et veldig lite hjemmemarked og er avhengig av storregionen Oslo. Da trenger vi et selskap som ikke er på Oslo Lufthavn. Det er bare Ryanair som har så store volumer at de kan fylle den oppgaven, sier Tandberg.

Les hva grønn skattekommisjon mener vi må gjøre for å bli grønnere:

  1. Les også

    Ber Siv Jensen om mer køprising i norske byer

  2. Les også

    Flere ruter kuttet på Torp, avgift kan stenge Rygge

  3. Les også

    Liker ikke skittkasting mot charterferien

  4. Les også

    Ryanair setter tidenes rekord og er snart i helt ny drakt

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Ryanair legger ned på Rygge - flytter til Gardermoen og Torp

  2. ØKONOMI

    De ansatte på Rygge har lovet seg selv én ting før de stenger

  3. POLITIKK

    Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november

  4. ØKONOMI

    Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?

  5. ØKONOMI

    - Solberg burde møte de Rygge-ansatte og si unnskyld

  6. POLITIKK

    Slik var statsministerens strategi for å legge Rygge-skylden på Ryanair