Økonomi

Matforsinkelser på grunn av Asko-storbrannen

Storbrannen hos Asko i påsken gjør at flere får forsinkelser i matleveringen.

Alt av fryste matvarer som skulle til hoteller, restauranter, sykehus, kantiner og bensinstasjoner på Østlandet, brant opp i påsken. Foto: Johansen, Erik / NTB scanpix

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

– Kundene i serveringsmarkedet kan oppleve forsinkelser ut denne uken. Så regner vi med å være i rute igjen, sier administrerende direktør Tore Bekken ved Asko Norge.

Kundene han snakker om er kantiner, hoteller, kafeer, sykehus, institusjoner og bensinstasjoner på Østlandet. Han leverer frossenmat til området fra Østfold og til Gardermoen og ned mot Skien på andre siden av Oslofjorden.

  • Les også: River veggene for å stanse storbrann

9000 kvadratmeter brant opp

I tillegg leverer lageret til 90 dagligvarebutikker i Østfold.

– Brannen ble helt slukket torsdag. Det er kun frysevarene som er rammet, men det var 9000 kvadratmeter som brant, sier Bekken.

Brannen rammet Norges største lager fredag før påske og blusset så kraftig opp tirsdag i påskeuken at brannvesenet rekvirerte skogbrannhelikopteret for å få hjelp til å slukke brannen.

Brannen i Asko sett fra helikopteret. Foto: POLITIET

I de mest dramatiske timene var all tilgang til lageret stengt og kunder som skulle fått levering tirsdag og onsdag i påskeuken, ble rammet.

– Vi hadde store forsinkelser på enkelte kunder før påske og det kan være at de som holdt stengt resten av påsken, ikke har fått varene sine, men vi har en dialog med dem, sier Bekken.

Markedsandel på 65–70 prosent

Innen storhusholdningsmarkedet har Asko i dag en markedsandel på 65–70 prosent av det som leveres av grossistvarer.

Bryggerier og Bama leverer med egne biler, det samme gjør Tine på alle sine flytende varer, samt noen andre varer.

Flere kantiner opplever forsinkelser i vareleveringen nå rett etter påske, på grunn av brannen på varelageret til Asko. Her fra plakat i en ISS-kantine. Foto: Marita E. Valvik

I fjor kom det enda flere varer inn på Asko-bilene, da Norgesgruppen ble enige med Hansa Borg om å kjøre alle deres drikkevarer ut til dagligvarebutikkene.

– Det er flere direkte leverandører i serveringsmarkedet enn i dagligvaremarkedet, sier Bekken.

På størrelse med 12 fotballbaner

Asko eies av Norges største handelshus, Norgesgruppen, som kontrolleres av familien Johannson gjennom familieselskapet Joh Johannson Handel AS.

Asko-lageret på Vestby er Norges største matlager. Før det brant var bygget på 100.000 kvadratmeter i gulvareal, og 87.000 kvadratmeter grunnflate. Det betyr at det er plass til 12 fotballbaner på gulvet inne i lageret.

I tillegg er Asko også Norges største transportbedrift, skriver Norgesgruppen i sin årsrapport. Dermed trenger du ikke gå mange meterne før du ser en av deres 600 biler på veien, godt gjenkjennelig med slagordet «Vi forsyner Norge med mat» på siden.

17.000 leveringer i uken

Det var Asko Øst som brant i påsken, og de får nå hjelp fra andre regionale lagre.

– Asko Agder leverer vanligvis varer til serveringsmarkedet fra Sørlandet og opp til Kragerø, men leverer nå helt opp til Horten, sier Bekken.

Disse bilene er godt synlig ute på veiene. De leverer 70 prosent av varene som går fra grossist til storhusholdningsmarkedet. Foto: Storfjell Ingar

Askol har 17.000 ukentlige leveringer til dagligvarebutikker, servicehandel og storhusholdninger, ifølge Norgesgruppens årsrapport.

De siste årene har Asko tatt over stadig mer at transporten av maten i Norge.

I 1990 kjørte Norgesgruppen tre av ti varer i egne biler. I 2015 skrev Aftenposten at dette nærmet seg ni av ti varer.

Fryste varer først og fremst

Til tross for forsinkelsene, sier Bekken at de vil være i rute med alle leveringene i løpet av uken.

– Det er fryste varer, det tar litt tid å få erstattet alt. Det vil være noen forsinkelser til enkelte kunder, sier Bekken.

Alt hva du vanligvis finner i frysedisken, brant opp. Blant annet fryst kjøtt, bakeoff-produkter som igjen gir butikker og kantiner ferske bakervarer, frosne grønnsaker og ulike former for ferdigmat, ifølge Bekken.

Les mer om

  1. Maten vår

Maten vår

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene