Trippel-Trumf for Norgesgruppen

Norske forbrukere la hvert sekund i fjor igjen 2100 kroner i Norgesgruppens mange butikker.

KIWI-butikkene er en av pengemaskinene i Norgesgruppen. Gruppen endte med en markedsandel tett oppunder 40 prosent i det norske dagligvaremarkedet i fjor.

Familien som kontrollerer Kiwi, Meny, Dolly Dimples og Deli de Luca, sitter igjen med fire ganger mer enn de tilsammen gir lojale kunder med Trumf-kort. I fjor utbetalte Norgesgruppen 350 millioner kroner til Norges mektigste matfamilie.

Kassaapparatene holder varmen i Norges suverent største dagligvarekonsern. I fjor tjente selskapet 2,6 milliarder kroner på å selge mat og drikke.

Med en omsetning på 67,4 milliarder kroner tikket det inn 2100 kroner i kassen hvert eneste av årets sekunder i gruppens butikker. I dag har selskapet nær 40 prosent av markedet i norsk dagligvare og en stor andel av storhusholdning— og kioskmarkedet.

Trippel-Trumf-dag

Samtidig sank driftsmarginene fra 4,1 prosent til 3,9 prosent.

Forklarer vi dette med Norgesgruppens markedsføringsspråk, tilsvarer det en Trippel-Trumf-dag. Kunder som har lojalitetskortet Trumf, kan enkelte dager få 4 prosent rabatt på sin handel i kjedens butikker - dersom de bruker et Trumf-visakort. På en vanlig dag får kunden 1 prosent bonus med Trumf-kortet.

Resultatene for Norgesgruppen er likevel såpass at selskapet økte utbytte fra 11 kroner aksjen året før til 12 kroner for 2012. Totalt har Norgesgruppen i 2013 utbetalt 509 millioner kroner i utbytte for året før. Det gir hovedeier, familien Johannson, et utbytte på rundt 350 millioner kroner. Mens en mindre andel av dette har gått til styreleder Knut Hartvig Johannson (76), går mesteparten til Johan Johannson (47) og hans barn.

Blandede følelser

Johannson er sikkert fornøyd med selskapets utvikling, men det var med blandede følelser konsernsjef Tommy Korneliussen presenterte resultatene på hovedkontoret på Skøyen i går.

- Det er ikke alle som er like glad for at det går så bra, åpnet han.

Til Aftenposten etterpå forklarer han at mange de siste årene har fått øynene opp for hvor store Norgesgruppen virkelig er.

- Det har sine sider å være stor. Vi erkjenner at det er mer fokus på størrelsen vår nå, og noen mener at vi har blitt for store, for mektige, sier Korneliussen.

Han forklarer at de synkende driftsmarginene bekrefter sterk konkurranse i markedet.

- Tror du kundene forstår dere når dere sier at det er så tøff konkurranse i markedet samtidig som dere tjente 2,6 milliarder kroner i fjor?

- Dette er bra. Klart det er bra. Men et stort volum med små marginer gir jo mange penger. Vi må i større grad fortelle om oss selv og hva vi driver med. Kanskje kundene våre ser at vi har effektivisert dagligvarebransjen, svarer Korneliussen.

- Når dere tjener så godt, hvorfor setter dere ikke ned prisene på Kiwi og knuser Rema 1000 i alle pristestene?

- Vi vinner mange. Og hadde du regnet med Trumf-rabatten, noe avisene ikke gjør, hadde vi vunnet alle. Kiwi er en annen type butikk enn Rema 1000, mange av dem er mindre enn konkurrentens. Der har Rema et lite forsprang, sier Korneliussen.