Økonomi

De nye langdistanse-flyene til SAS får bilbelter

Når du tar plass i de nye setene i langdistanseflyene til SAS vil du få deg litt av en overraskelse: Det er som om du skal ut og kjøre bil.

Installasjonen av nytt interiør er i full gang i SAS-flyene. De nye setene i business class får trepunkts sikkerhetsseler.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

SAS er i ferd med å fornye og øke langdistanseflåten sin for å satse enda hardere på den raskt voksende oversjøiske passasjertrafikken.

Selskapet har derfor bestilt nye fly av typen Airbus A330 og Airbus A350 EWB, som kommer i trafikk fra slutten av året og i årene fremover. I tillegg får noen av de langruteflyene selskapet har i trafikk nå, splitter nytt interiør, nytt underholdningssystem og nye farger.

Nysatsingen kommer til å merkes i alle klasene, og for de som har råd til å reise aller lengst foran — på business class - byr de nye flyene på en nokså ny opplevelse for de fleste:

Nesten som i bilen din

Alle langdistanseflyene får bl.a. splitter nye seter.

LES OGSÅ:

Les også

Slik blir SAS' nye langdistansefly

Jacob Molin.

Det er her "bilfølelsen" kommer inn. For i den fremste delen av kabinen, der de dyre business class-stolene står, blir det ikke bare seter som kan felles ned til flatsenger. De nye setene utstyres med trepunkts sikkerhetsbelter, akkurat som i biler.— Jo, dette er en svært uvanlig løsning, sier sjefredaktør Jacob Molin i nettstedet spesielt for forretningsreisende, Businessclass.no. Molin har reist på business- og førsteklasse på mange av de sentrale flyselskapene i verden.

— Det eneste flyselskapet der jeg har sett et liknende belte er på amerikanske United Airlines, på deres første klasse. Det føltes litt unormalt, spesielt for meg som flyr mye. Men det var ingen problem knyttet til dette, heller ikke for komforten. United er det eneste eksemplet jeg vet og det er ekstremt uvanlig, sier Molin.

Har en helt spesiell forklaring

Slik skal de nye businss klasse-kabinene i SAS flyene se ut.

Henrik Edström er kommunikasjonssjef for SAS, og sier at installeringen av trepunkts sikkerhetsseler har en helt bestemt hensikt:— Selene brukes bare ved start og landing, og gjør at de som reiser i business class kan sove både ved takeoff og landing, sier han.

LES OGSÅ:

Les også

Elisabeth handler mat med kredittkort - får gratis flyreiser

Han viser til er det obligatoriske kravet til at ved avgang og landing må beltene være på, samt når det er kraftig turbulens under selve flyturen. De nye beltene er tilpasset det faktum at de nye setene gjør at man ligger helt flatt. Med trepunkts kan man ligge til tross for turbulens som normalt betyr at man må rette opp seteryggen.

Første fly ut er SAS Airbus A330 Erik Viking, som er i sluttfasen av en stor ombygging der hele kabinen fornyes. Prisen for en slik billett ligger på fra 20.000 kroner, tur/retur.

— Et stort løft for SAS

Slik skal kabinen i økonomiklassen hos SAS se ut.

Dette er startskuddet for SAS satsning på langdistanseflåten der syv eksisterende fly bygges om, samtidig som nye flymaskiner kommer inn fra og med høsten 2015.

LES OGSÅ:

Les også

Flygigant gir bort gratis flyreiser etter ny Oslo-tabbe

Flyene bygges om fortløpende, hvilket gjør at majoriteten av flyene har den nye typen kabin ved slutten av 2015. SAS Airbus A330 Erik Viking kommer i begynnelsen til å fly oftest mellom København og USA. Neste fly i rekken kommer til å være på vingene i slutten av mars, og vil trafikkere hovedsaklig mellom Oslo/Stockholm og USA.

— Vi gleder oss veldig til snart å kunne presentere den nye kabinen for våre kunder. Dette kommer til å innebære et stort løft for SAS, og gir våre passasjerer en helt ny reiseopplevelse, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS' konsernledelse.

Les også

  1. Gigant-flyselskaper vil presse opp billettprisene

  2. Harde kutt etter nye tap, utsetter langruteplaner fra Norge

  3. Norwegian får kritikk av Luftfartstilsynet etter sikkerhetsfeil