Lever det gode liv uten Facebook

Det ryktes at Facebook vil slå kloa i det norske nettleserselskapet Opera Software. Men Opera er mest opptatt av å øke antall brukere til 500 millioner.

Softwareselskapet Opera passerer trolig 1 milliard kroner i omsetning i år. Men toppsjef Lars Boilesen (til venstre) og utviklingssjef Håkon Wium Lie bedyrer at de alltid vil være "the good guys" i IT-bransjen. Her tar de seg en kreativ hvil utenfor selskapets nye lokaler i Nydalen.
  • Gunhild M. Haugnes

Håndverkere løper rundt, flytteesker står uåpnet, saccosekker ligger strødd omkring i resepsjonsområdet og de røde og hvite ballongene svever rundt i de lyse luftige lokalene i Nydalen. Men så er det også bare en uke siden Opera flyttet inn hit etter 15 år i Waldemar Thranes gate.

— Vi i ledelsen mente vi hadde det bra der vi var, men de ansatte ville flytte. Så nå er alle her, til og med kantinepersonalet - de er viktig for trivselen, smiler Opera-sjef Lars Boilesen.

Men det er ikke bare flytting Boilesen har vært nødt til å forholde seg til den siste tiden. Det har nemlig gått sterke rykter om at Facebook skal være svært interessert i å kjøpe Opera, som har utviklet en nettleser som brukes av rundt 270 millioner mennesker verden over - på mobiltelefon, PC og TV.

- Bombardert av Facebook-spørsmål

— Vi er nærmest blitt bombardert med spørsmål om Facebook. Det har vært forstyrrende og ikke noe vi vil tenke på. Vi er mest opptatt av å utvikle oss. Vår drøm er å få stadig flere brukere - først 300 millioner, så 500 millioner, og så videre, sier han.

- Det er ikke sikkert at det beste er at all programvareutvikling skal skje på vestkysten i USA, der nesten alle de store IT-selskapene har hovedkontor, repliserer utviklingssjef Håkon Wium Lie, som mener det går fint å drive et stort programvareselskap fra Norge.

Men duoen påpeker at det ikke de som bestemmer eventuelle oppkjøp. Opera er børsnotert, og hvem som helst kan legge inn bud og kjøpe aksjer.

De forstår at ryktene har oppstått. Det er nærmest opplest og vedtatt at Facebook ikke henger med på mobilrevolusjonen. Men Opera har vært forberedt på den lenge.

Gründer Jon S. von Tetzchner uttalte følgende til Aftenposten i 2000: «Fremtiden handler om små og trådløse terminaler. I og med at Opera-programvaren tar så liten plass på disken, støtter de fleste standarder og samtidig er rask, så har vi alle muligheter.»

Tatt på sengen av iPhone

Men nettrevolusjonen på mobilen kom likevel som et sjokk på Opera.

— Vi hadde tegnet avtaler med de fleste mobiloperatører og -produsenter over hele verden. Vi hadde egne folk som jobbet med Samsung, Motorola osv. Vi var klare, ventet bare på at Internett på mobilen skulle ta av. Men så kom iPhone. Vi måtte tenke helt nytt, sier Boilesen.

- Vi fant ut at vi måtte fokusere mer på å få flest mulig brukere, som vi kunne bruke som argument for å skaffe partneravtaler og inntekter.

Bare de siste ukene har Opera inngått partneravtaler med VimpelCom, Bharti Airtel og America Movil. Google, Facebook og mange andre står også på partnerlisten.

Fans i Russland og India

Opera er populær hos mange som har en avansert mobiltelefon - men ikke en smarttelefon. Ikke minst har selskapet slått an i Russland og India. Det er også mange Opera-fans i Indonesia, Nigeria, Ukraina, Vietnam, Kina og Mexico.

- Vi har en solid merkevare i disse landene. Vi ser at når disse skaffer seg smarttelefoner, så laster de ned Opera, sier Boilesen.

Opera trenger ikke Facebook som eier for å nå målet

Mot milliardomsetning

Strategien ser ut til å ha gitt resultater. I år passerer selskapet trolig 1 milliard kroner i omsetning.

- Ja, det må vi kunne greie, sier Boilesen. Han legger ikke skjul på at konkurransen er ekstrem.

Men Opera har kjempet seg til en annenplass på mobiltelefonen med 24 prosent markedsandel, hårfint etter Google Chrome.

En av utfordringene er at selskaper som Apple og Google, som har mobiltelefoner og/eller operativsystemer, har egne nettlesere som konkurrerer mot Operas.

- Da vi ønsket å utvikle Opera Mini for iPhone, så måtte vi søke Apple om å få lov til det, sier Boilesen.

Advarer mot siloene

Wium Lie mener det er grunn til å være bekymret over dette, som han betegner som «silo-tankegangen» - at det utvikler seg flere mobile økosystemer i mobilverdenen som låser kundene inne.

- Dette bør konkurransemyndighetene og folk flest engasjere seg i. EU er på saken. Vi har klokkertro på at det er åpne systemer og løsninger som vil overleve. Vi vil ikke inn i en silo.

— Vi har jo alltid vært «the good guys». Det vil vi være i fremtiden også, sier Boilesen.

– Opera trenger ikke Facebook

Opera-gründer Jon S. von Tetzchner mener det viktigste for Opera er å nå målet om en halv milliard brukere i løpet av neste år og derfra til en milliard.

– Opera trenger ikke Facebook som eier for å nå målet, sier han og påpeker at Facebook-kjøp kun er et rykte.

Gründeren hadde gjerne sett det ble satset kraftigere på å dyrke merkevaren Opera hos vanlige forbrukere.

– Opera har flinke mennesker, et fantastisk produkt og en enestående mulighet hvis man klarer å forvalte den voksende brukergruppen på en god måte. Nå er man blitt for fokusert på de kvartalsmessige resultatene.

Von Tetzchner har alltid vært skeptisk til Opera-salg. Da det rundt år 2000 var snakk om at Microsoft ville kjøpe selskapet, uttalte han følgende til Aftenposten:

«Jeg har alltid sagt at hvis Microsoft skal kjøpe oss, må prisen være hele Microsofts verdi pluss en dollar.» Microsoft var da verd 2440 milliarder kroner.

Han er heller ikke lysten på salg nå. Von Tetzchner har en mektig posisjon i selskapet med sine 10 prosent av aksjene.

– I teorien har jeg vel en mulighet til å blokkere, men det blir fryktelig vanskelig hvis alle andre vil selge. Jeg vet at flere av aksjonærene ønsker det, sier von Tetzchner.